Hej,
Har ett gammalt rörbockningsverktyg som liknar det Biltema har:
Rörbockningsverktyg, artnr. 86-056
Vad jag inte förstår är varför anhållet, "kroken" som håller fast röret när man bockar sitter i linje med röret och ena skänkeln man håller i när man ska bocka.
Följden blir att båda skänkarna är i linje när man börjar kröka och man måste ha ett mothåll i form av ett knä eller annat för att komma igång.
Titta man på instruktioner på youtube så sitter mothållet 90 grader relativt det jag beskrev och skänklarna sitter då i 90 grader när man börjar kröka och behöver inget mothåll.
Är det jag som gör fel eller?
Kan någon förklara varför de ser olika ut eller hur jag ska göra?
(Handlar det kanske om att med Biltema varianten kan man bocka 180 grader?)
Har ett gammalt rörbockningsverktyg som liknar det Biltema har:
Rörbockningsverktyg, artnr. 86-056
Vad jag inte förstår är varför anhållet, "kroken" som håller fast röret när man bockar sitter i linje med röret och ena skänkeln man håller i när man ska bocka.
Följden blir att båda skänkarna är i linje när man börjar kröka och man måste ha ett mothåll i form av ett knä eller annat för att komma igång.
Titta man på instruktioner på youtube så sitter mothållet 90 grader relativt det jag beskrev och skänklarna sitter då i 90 grader när man börjar kröka och behöver inget mothåll.
Är det jag som gör fel eller?
Kan någon förklara varför de ser olika ut eller hur jag ska göra?
(Handlar det kanske om att med Biltema varianten kan man bocka 180 grader?)
Lägger upp en hemmasnickrad bild just nu med utgångspunkt från Biltemaverktyget.
Gör den inte frågan tydligare så ska jag ta en riktig bild lite senare.
Text till bilden, har lagt ditt ett rör i gult, när verktyget är redo för att kröka så kommer skänkeln med gummihandtaget vara i linje med röret och den andra skänkeln. Som sagt, jobbigt läge att starta ifrån.
Gör den inte frågan tydligare så ska jag ta en riktig bild lite senare.
Text till bilden, har lagt ditt ett rör i gult, när verktyget är redo för att kröka så kommer skänkeln med gummihandtaget vara i linje med röret och den andra skänkeln. Som sagt, jobbigt läge att starta ifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 395 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 395 inlägg
Det är nog bara en annan och sämre stil, kanske billigare att tillverka men jag vet inte. Fromax, ridgid och bacho har alla vridet 90°. I Sverige har väl 95% av rörisarna just fromax.N nikler skrev:
Kan dock se fördelar med den designen om man bockar mycket över 90°. Fromaxen blir lite bökig om man ska göra tex 180°.
Redigerat:
Har kommit lite längre i mitt utredande av det här.
Hittade en film där instruktionen var att spänna fast ena skänkeln i ett skruvstäd.
Tittar man på de olika varianterna så ser man att "min" variant har en sak gemensamt; ena skänkeln har inget gummihandtag (= för att spänna fast i skruvstäd), de som har anhållet på andra hållet (90 grader) har alla gummihandtag på båda skänklarna.
Kanske det är utrett i och med det!?
Tack för allas engagemang!!
Hittade en film där instruktionen var att spänna fast ena skänkeln i ett skruvstäd.
Tittar man på de olika varianterna så ser man att "min" variant har en sak gemensamt; ena skänkeln har inget gummihandtag (= för att spänna fast i skruvstäd), de som har anhållet på andra hållet (90 grader) har alla gummihandtag på båda skänklarna.
Kanske det är utrett i och med det!?
Tack för allas engagemang!!
Jag har flera bockapparater och alla är som TS beskriver. Ser inga problem alls med att ta hjälp av knät. Dessutom kan man bocka mer än 90gr.
Tycker också att det nog är lättare att få till exakt rätt gradtal med händerna en bit ifrån varandra.
Har även bockapparat för järnrör. Även de är av den raka varianten.
Staffans
Tycker också att det nog är lättare att få till exakt rätt gradtal med händerna en bit ifrån varandra.
Har även bockapparat för järnrör. Även de är av den raka varianten.
Staffans
Liknande trådar
-
Fler misstänkta/brosslingar anhålls - nya metoder?
Övrigt Off Topic -
Takbyte sammanhållen bebyggelse
Tak & Vind -
Stor fräs med litet anhåll - tänker jag rätt?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Anhåll till en Powerline bandsåg
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Säljaren har undanhållit att vattnet har fryst
Frågor om juridik och fastighetsrätt