A
Hej!

Jag har ett rör inne i skafferiet som går in i väggen cirka 30 cm.
Är det någon som vet varför det sitter ett sådant rör därinne i skafferiet?
Jag tycker att det verkar vara en typ av ventilation, längst uppe i skafferiet så sitter det en ventil som går ända ut på ytterväggen.
Jag skulle helst av allt vilja ta bort röret för det drar kallt från röret och in på golvet i köket.

Men man kanske orsakar problem om man tar bort det?

Tacksam för svar.
Mvh Mikael
 
ett foto kanske hjälper.....
 
Bor du i villa eller lägenhet Micke?
 
mickesrx skrev:
Hej!

Jag har ett rör inne i skafferiet som går in i väggen cirka 30 cm.
Är det någon som vet varför det sitter ett sådant rör därinne i skafferiet?
Jag tycker att det verkar vara en typ av ventilation, längst uppe i skafferiet så sitter det en ventil som går ända ut på ytterväggen.
Jag skulle helst av allt vilja ta bort röret för det drar kallt från röret och in på golvet i köket.

Men man kanske orsakar problem om man tar bort det?

Tacksam för svar.
Mvh Mikael
Jag antar att du bor i lägenhet, då är det antagligen ventilationsrör till skafferiet våningen under dig, och då kan du inte ta bort röret, det du kan göra är att isolera röret.
 
A
Nimajneb skrev:
ett foto kanske hjälper.....
Tack för det, här kommer fotot. Rör i Skafferi .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst upp i skafferiet så sitter det en ventil som går ända ut till ytterväggen.
 
A
Dalbotös skrev:
Bor du i villa eller lägenhet Micke?
Jag bor i Villa
 
A
Demmpa skrev:
Jag antar att du bor i lägenhet, då är det antagligen ventilationsrör till skafferiet våningen under dig, och då kan du inte ta bort röret, det du kan göra är att isolera röret.
Jag bor i i Villa.
 
Går röret enbart rakt igenom väggen som bilden visar och rätt ut så är det väl bara att ta bort det och sätta igen hålet på lämpligt vis.
 
A
cecar33 skrev:
Går röret enbart rakt igenom väggen som bilden visar och rätt ut så är det väl bara att ta bort det och sätta igen hålet på lämpligt vis.
Nej det går inte genom väggen, jag har stuckit in en träpinne i röret och det gick cirka 30 cm sen var det stopp, och röret går inte genom hela väggen, då skulle det ha stuckit ut genom väggen på utsidan.
av väggen som är av tegel.
Det känns i alla fall att det drar kallt från röret och jag har stoppat in en trasa i röret tills vidare.
Huset har varit ett tvåvåningshus tidigare, men det finns inget skafferi på någon annan våning.
 
Öh. Vad hände med den andra våningen? :)
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Vad är det för diameter på röret? Är det ett grått plaströr (avloppsrör)?
 
A
stefancrs skrev:
Öh. Vad hände med den andra våningen? :)
Den finns fortfarande kvar :), än i alla fall:D nä men jag vet inte var röret går någonstans, man kanske skulle ha något böjbart att sticka in i röret så kanske man kan se var man hamnar.
 
A
Det är väl cirka 25 mm, det är ett vitt plaströr, jag tror inte att det är ett avloppsrör, det lustiga är att ute på gården så slänten så sitter det ett likadant rör, och jag ej var det kommer ifrån, det enda jag tror är att det kommer från bassängen som är gjord av betong.
 
Bara en liten gissning...

Eftersom om du har ett rör ute i slänten kan det vara ett rör som man grävt ner för att kyla skafferiet på sommaren.
Skall tydligen vara riktigt effektivt, finns dom som avskaffat kylskåpet på detta viset...

Om du har tillgång till tryckluft, blås i röret och be någon känna i röret ute i slänten om det kommer luft där...
 
Eller be en kompis ropa i ena änden medan du lyssnar i andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.