Hej,

Jag håller på att göra om en gammalt toalettutrymme. Det som skall göras är att wc-stolen skall flyttas, det skall tas upp avlopp till ett handfat samt att det skall in en golvbrunn till dusch. Huset är byggt på en betongplatta med krypgrund så alla rör drar jag i krypgrunden.

WC-stol:
Är det ett 110mm avloppsrör som jag skall sätta i hålet och limmas det fast i hålet?

Handfat:
Är det ett 50mm avloppsrör som jag skall sätta i hålet och limmas det fast i hålet?

Golvbrunn
Skall jag bila upp ett stort hål för att sedan gjuta fast golvbrunnen i samma höjd som flytspacklet?

Mvh
 
  • WC-stol i renoverat utrymme med öppen vägg och en illustration på locket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen får du bila eller hyra en kärnborr. 110 mm för WC och 50 mm för handfat är rätt.
Bilar du kan du gjuta fast runt rören sen...
 
  • Gilla
Andreas.x
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Antingen får du bila eller hyra en kärnborr. 110 mm för WC och 50 mm för handfat är rätt.
Bilar du kan du gjuta fast runt rören sen...
Tack så mycket för din kommentar!
 
S
Min VVS-granne sa till mig att om de ska gjutas in är det alltid 75-rör som de kör som standard för de är mycket enklare att rensa och spola, så får det plats kör du med det.
 
  • Gilla
Andreas.x och 1 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Min VVS-granne sa till mig att om de ska gjutas in är det alltid 75-rör som de kör som standard för de är mycket enklare att rensa och spola, så får det plats kör du med det.
Låter rimligt. Tack.
 
Krilleman
S SvanteC skrev:
Min VVS-granne sa till mig att om de ska gjutas in är det alltid 75-rör som de kör som standard för de är mycket enklare att rensa och spola, så får det plats kör du med det.
Klok granne (y)

Topp-tips!
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Och vad gäller höjd på golvbrunn så skall den sättas i höjd med flytspaklet. Har sett att man brukar lägga lite bruk eller liknande, trycka ned brunnen, mäta och väga av den så den kommer helt rätt. Senare gjuter man runt den. Svårt att gjuta fast den direkt i rätt läge.
 
  • Gilla
Andreas.x
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och vad gäller höjd på golvbrunn så skall den sättas i höjd med flytspaklet. Har sett att man brukar lägga lite bruk eller liknande, trycka ned brunnen, mäta och väga av den så den kommer helt rätt. Senare gjuter man runt den. Svårt att gjuta fast den direkt i rätt läge.
Låter lättare att göra så. Har läst att 50% av alla fuktskador i badrum är vid golvbrunn så det är viktigt att den blir rättmonterad
 
För golvbrunnen kan du borra i flera steg, först någon cm så flänsen går ner sedan en mindre så koppen får plats, sedan om det finns betong kvar ett 75 mm hål för röret.

Protte
 
  • Gilla
Andreas.x
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
För golvbrunnen kan du borra i flera steg, först någon cm så flänsen går ner sedan en mindre så koppen får plats, sedan om det finns betong kvar ett 75 mm hål för röret.

Protte
Låter toppen! Bra och handgripligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.