Hej till alla kunniga,
Jag tänker renovera mitt badrum i en lägenhet som är byggd 1949.
Som ni kan se på bilden vattenledningar för kallt och varmt vatten kommer upp ur golvet. Jag är inte säker på om under plastmattan finns klinker. Kopplingarna på rören sitter nästan 50mm från golvytan.
Eftersom fackmässigt det är ej godkänt med vattenledningar från golvet kan jag gjuta klack?
Vad skulle ni göra?
Tack på förhand! Vattenledningar som kommer upp ur golvet i badrum med kopplingar och blå ventiler på grå plastmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du berättar vad du vill åstadkomma ger du oss möjlighet att svara på vad vi skulle göra.
Med den info vi har nu skulle jag inte göra något alls. Definitivt inte gjuta något om jag inte ser någon mening eller mål med det.

Lite mer info tack!😁

• Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
BirgitS
A Anton Arvanitis skrev:
Hej till alla kunniga,
Jag tänker renovera mitt badrum i en lägenhet som är byggd 1949.
Som ni kan se på bilden vattenledningar för kallt och varmt vatten kommer upp ur golvet. Jag är inte säker på om under plastmattan finns klinker. Kopplingarna på rören sitter nästan 50mm från golvytan.
Eftersom fackmässigt det är ej godkänt med vattenledningar från golvet kan jag gjuta klack?
Vad skulle ni göra?
Tack på förhand!
Klack är inte en lösning som försäkringsbolagen godkänner. Rören kommer väl från stammar som går i väggen så man brukar dra om rören från stammarna och ut genom väggen.

• Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
Krilleman
Om du inte vill/önskar/kan dra om dessa rören så är det en avvikelserapport du själv får godkänna om det är ett säkervattenanslutet VVS-bolag.

Ingen röris tvingar dig att bygga om efter dagens regler (heldraget ut ut vägg).

Och "klacken" har aldrig varit godkänd i skrift.
Det mynnar i en bild som tolkats fel.

Men det är då avvikelserapporten kommer fram.
Du är väl införstådd med att det inte är efter dagens regler men vill ha arbetet utfört endå.

https://sakervatten.se/las-branschregler-20211-online/2-2-2/12-2/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.