Hej!
Håller på och renoverar ett gammalt pannrum i källaren. Har fått ur pannan och tillhörande ackumulatortankar.
Håller nu på och river den murade delen från pannan till rökröret.
Röret som går upp är ett galvat rör med isolering i. Sen inuti det galvade röret går det ytterligare ett rör i stål.
Jag stämpade upp röret och ställde en domkraft under och provade att sänka ner det sakta. Det verkar som att det sitter löst hela vägen upp till taket.
Det är ingen murstock i huset, det är bara ett schakt med rökröret upp till skorstenen.
Min tanke är att i framtiden öppna upp schaktet på mellanvåningen och ställa in en kamin. Då är planen att använda det gamla röret och stoppa in ett nytt i det. Men hur tusan ska jag fästa rören så dom inte åker ner?
Håller på och renoverar ett gammalt pannrum i källaren. Har fått ur pannan och tillhörande ackumulatortankar.
Röret som går upp är ett galvat rör med isolering i. Sen inuti det galvade röret går det ytterligare ett rör i stål.
Jag stämpade upp röret och ställde en domkraft under och provade att sänka ner det sakta. Det verkar som att det sitter löst hela vägen upp till taket.
Det är ingen murstock i huset, det är bara ett schakt med rökröret upp till skorstenen.
Min tanke är att i framtiden öppna upp schaktet på mellanvåningen och ställa in en kamin. Då är planen att använda det gamla röret och stoppa in ett nytt i det. Men hur tusan ska jag fästa rören så dom inte åker ner?
Riv ut hela skorsten. De är inget att spara på. Sätt sen en ny skorsten i schaktet till kamin. Här har du chans att ta luften till kamin via ett separat luftrör som följer med skorsten.J Jocke-JB skrev:Hej!
Yes det får nog bli så senare. Är kanske 1-2 år bort i tiden med en kamin. Har mycket andra renoveringar innan jag börjar där kaminen är tänkt att stå.B Belastar skrev:
I gamla pannrummet ska det bli tvättstuga. Jag funderar på att kapa cortenstålet jäms med taket och sätta i en pax fläkt. Som går när det är fuktigt. Är det bara dumsnålt eller ska jag bara riva allt när jag ändå håller på och upp med ett nytt spirorör istället?
Du lär isolera spirot ändå för att slippa kondens. Tryck i en paxfläkt i pannpipa med justerbar hastighet så har du lite grundventilation tills vidare. När de sen blir dax gör kamin så kan du kolla på en NVI skorsten. En kina hatt kan va bra på skorsten.J Jocke-JB skrev:Yes det får nog bli så senare. Är kanske 1-2 år bort i tiden med en kamin. Har mycket andra renoveringar innan jag börjar där kaminen är tänkt att stå.
I gamla pannrummet ska det bli tvättstuga. Jag funderar på att kapa cortenstålet jäms med taket och sätta i en pax fläkt. Som går när det är fuktigt. Är det bara dumsnålt eller ska jag bara riva allt när jag ändå håller på och upp med ett nytt spirorör istället?
Toppen! Tack för lite bra tipsB Belastar skrev:
Liknande trådar
-
Hur högt upp på väggen bör vedkaminens rökrör gå in i murstocken?
Ved, Pellets, Flis -
Hur påverkas klimatet i huset och i vår ouppvärmda källare om vi övergår från vedpanna till luft/vatten-värmepump?
Värme allmänt -
Energiinnehåll ved för 14 olika träslag – från al till äpple (kommentarer)
Artikelkommentarer -
Skydda ved från regn/snö
Ved, Pellets, Flis -
Köpa ved pallvis från östeuropa?
Ved, Pellets, Flis