C
Vi har ett låglutande bandtäckt plåttak som under extrema förhållanden läcker någonstans.
Det fanns spår av läckage i innertaket redan när vi köpte huset, så det är något som funnits under längre tid, förmodligen under decennier. Det är inte uppenbart var vattnet kommer in och i och med att det läcker lite och sällan har det väl fått bero.

Men nu börjar det så smått bli dags för nya ytskikt, och senaste åren har också bjudit på mer extremväder så nu är det dags att fixa detta.

Funderar då på fiffiga sätt att lokalisera läckan och funderar på om man kan trycka vinden full med rök och spåra otätheter på det viset? Någon som vet något om detta? Eller har andra bra idéer?

C cpalm skrev:
Vi har ett låglutande bandtäckt plåttak som under extrema förhållanden läcker någonstans.
Det fanns spår av läckage i innertaket redan när vi köpte huset, så det är något som funnits under längre tid, förmodligen under decennier. Det är inte uppenbart var vattnet kommer in och i och med att det läcker lite och sällan har det väl fått bero.

Men nu börjar det så smått bli dags för nya ytskikt, och senaste åren har också bjudit på mer extremväder så nu är det dags att fixa detta.

Funderar då på fiffiga sätt att lokalisera läckan och funderar på om man kan trycka vinden full med rök och spåra otätheter på det viset? Någon som vet något om detta? Eller har andra bra idéer?
Svårt att se varifrån en läcka uppkommer om det inte finns genomföringar av något slag. Där finns största orsakerna då det blir risk för stående vatten eller blötsnö. I regel så är det en kombination av dålig lutning ihop med falser som är dåligt sammanslagna, eller för lite / för mycket snipsat (urklippt) vid falsmötena. Men ta hellre dit en plåtslagare som säkerligen kan lokalisera varifrån läckan kommer än att rökfylla vinden. Och då istället för att lägga om taket med den kostnaden som uppkommer så kan man göra inlagningar där plåten är bristfällig.
Med vänlig hälsning, Masen

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Rökfylla vinden kommer inte att fungera utan ska det ska finnas någon som helst chans att det ska ge något måste du in med röken mellan plåt och underlagspapp.

Rökmaskiner finns för tätskiktstak men även där är dom rätt meh. Krävs rätt bra förutsättningar för att det ska ge riktigt bra resultat.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Ortens två plåtslagarfirmor är tyvärr hopplösa att ha att göra med, så det är inte ett alternativ. Eller åtminstone inte ett mer angenämnt alternativ än att fylla vinden med rök :rofl:

Det läcker inte vid snösmältning. Finns ett par ställen där mindre mängder vatten blir stående, men det är inte heller där det läcker. Har gått igenom den aktuella delen av taket och kan inte se något uppenbart. Har stått och kikat på taket under tiden det regnar in, men vattennivån blir inte särskilt hög någonstans. Uppenbarligen vinden som trycker in vatten någonstans där det normalt inte når, ens vid snösmältningen.

Så även om en plåtis så klart har ett helt annat öga för sådant tvivlar jag på att de konklusivt kan lokalisera problemet rent okulärt.

Ett annat alternativ är så klart att dra fram vattenslangen och krypa in på vinden och kika, men det är extremt trångt där uppe och jag misstänker att det inte heller den vägen går att se exakt var det kommer in(?)

C
Rickard. Rickard. skrev:
måste du in med röken mellan plåt och underlagspapp.
Tror inte det finns någon underlagspapp i det här fallet. Har inte sett några spår av det iallafall. Det är nog lagt innan man började med sådant.

C cpalm skrev:
Ortens två plåtslagarfirmor är tyvärr hopplösa att ha att göra med, så det är inte ett alternativ. Eller åtminstone inte ett mer angenämnt alternativ än att fylla vinden med rök :rofl:

Det läcker inte vid snösmältning. Finns ett par ställen där mindre mängder vatten blir stående, men det är inte heller där det läcker. Har gått igenom den aktuella delen av taket och kan inte se något uppenbart. Har stått och kikat på taket under tiden det regnar in, men vattennivån blir inte särskilt hög någonstans. Uppenbarligen vinden som trycker in vatten någonstans där det normalt inte når, ens vid snösmältningen.

Så även om en plåtis så klart har ett helt annat öga för sådant tvivlar jag på att de konklusivt kan lokalisera problemet rent okulärt.

Ett annat alternativ är så klart att dra fram vattenslangen och krypa in på vinden och kika, men det är extremt trångt där uppe och jag misstänker att det inte heller den vägen går att se exakt var det kommer in(?)
Det låter lite märkligt ifall det läcker vid regn men inte snösmältning. Och att det skulle synas med
hjälp av vattenslang. Sedan är det så att taklutningen är dålig så behöver ju inte läckaget i plåten vara där det kommer in på vind. Pappen kan ju vara tät där det läcker men längre ner eller åt sidan där pappen släpper igenom är det som också syns underifrån. Så visst kan det vara en liten gissningslek för att spåra läckaget. Men ett riktigt proffs vet nog var man ska leta. Men bilder på taket kan säga mer än fjorton millioner bokstäver;)

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
C
Noramasen Noramasen skrev:
Det låter lite märkligt ifall det läcker vid regn men inte snösmältning.
Ja, det är lite märkligt. Har nog varit uppåt 40 cm snö på taket utan problem. Men det läcker som sagt bara vid extremväder. Vi trodde först det var en gammal åtgärdad skada, första tre åren efter att vi köpte huset kom det inte in något vatten. Lutningen är 4-4,5° så det bildas aldrig några "floder" även vid extremt regn.

Huruvida det syns om man sprutar med vattenslangen har jag ingen aning om. Det var bara en hypotes och idé på metod för att lokalisera var det kommer in. Känns logiskt(?) Just i och med att det händer så pass sällan vill jag med säkerhet lokalisera problemet innan åtgärd och inte börja peta på allt som kanske skulle kunna vara nåt för att två år senare stå där igen med förstörda ytskikt.

Skall ta lite bilder imorgon när det är ljust igen.

C
Inspirerad av @Virke1992 s tråd Laga läckande plåttak. spinner jag vidare här med en lite uppdaterad frågeställning.

Fick tag på en frivillig som kunde krypa runt på vinden medan jag själv sprang runt på taket och systematiskt spolade alla falsar med vattenslangen. På detta sätt kunde läckorna till slut lokaliseras.

Det visade sig vara en ståndfals som otippat läcker ganska ymnigt på två specifika ställen. Otippat då den inte uppvisar några synliga brister och att det är på helt okomplicerade ställen, dvs inte där hakfals möter ståndfals eller liknande.

Försöker (utan större framgång, tyvärr) få hit ortens plåtis för åtgärd. Men under tiden skulle det vara intressant att höra vad ni plåtkunniga har för åsikter om vad som är "rätt" åtgärd. Så man är påläst när åtgärd skall diskuteras.

Till saken hör är att taket är gammalt (men fräscht), så jag antar att man ogärna ger sig på att öppna upp befintliga falsar, osv.?

Bilder på stället vore bra för att ge svar.
Mvh Masen

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
C
Noramasen Noramasen skrev:
Bilder på stället vore bra för att ge svar.
Inser det, men taket är snötäckt nu så bilder får vänta lite. :confused:

Jag väntar……..;)

• Haha
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.