Hej!
Har ett gammalt 1800-tals hus med stor mur nertill som mynnar ut i endast fyra kanaler upptill i skorstenen. Har lodat alla kanalerna för rita upp var de tar vägen o till vad de används till. Fann att vent badrum o källare och 2 öppna spisar mynnar ut i samma kanal? Är det vanligt med rök o vent i samsas i samma kanal upptill? båda öppna spisarna är förövrigt godkända för eldning

Det är hyfsat vanligt i hus från 1800-talet och äldre.

Fotografen skrev:
Det är hyfsat vanligt i hus från 1800-talet och äldre.
Ok, då ser jag inget problem med att sätta in en fristående gjutjärnkamin på nedre plan istället för öppna spisen på samma våningsplan och senare ev sätta i insatskamin i öppna spisen på övre plan. Är det godkänt med 2st öppna spisar hop med vent, så borde de väl vara det med 2 kaminer?

Hm, ja och nej.
Det är inte tillåtet idag att bygga en ny skorsten på detta sätt, men de gamla som finns får finnas kvar om de inte har direkta brister på något sätt, vilket eran då inte har eftersom den har godkänts.
Om man då kan byta ut öppna spisar mot kaminer törs jag däremot inte sia om, det lär troligen inte innebära högre risker på något sätt men det beror på lite hur man (läs sotarn) resonerar, principer eller en bedömning av den aktuella installationen.

Redigerat:
Vi har en liknande typ av skorsten med storspjäll som köksspisen , bakugn, imkanal och kamin på övervåningen är kopplade till. Vi har renoverat bakugnen och fått den godkänd med denna konstruktion. Har väl dock hänt att någon sotare suckat lite över att det är bökigt - men detta verkar vara en inställningsfråga och såvitt jag förstår kan de inte slå ner på det så länge allt är i bra skick. Och det är det ofta - man byggde rejält förr.

För bra drag kan man dock behöva stänga spjäll på övriga eldstäder så inte draget går fel väg.

Dock skulle jag rekommendera att du slår en signal till sotaren och kollar. Själv har jag bara positiva erfarenheter av sådana samtal. Hjälpsamma och snabba.

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
Jovisst ska kolla med en sotartekniker innan man köper eller gör nåt handgripligen, men då vet jag att det troligtvis inte är omöjligt iaf (y)
Kaminer ger väl högre rökgastemp än öppen spis., Kräver de normalt även större kanalarea (normalstora kaminer 6-9kw)? (kanalen är fri från rör)

Mig veterligen är det få eldstäder som kräver större kanalarea än en öppenspis.

Tycker ju även rökgastemperaturen borde bli högre i en öppen spis än i en kamin eftersom det mesta av värmen ju går upp i rök(en) på en öppenspis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.