Fundering kring agerande granne ovanför vårat hus. Innan han bygger nytt har han grävt en grop ca 7m från våran tomtgräns och lossat ett lass kanske två skopor med rödtegel. För att inte väcka en (björn) funderade jag över var det så bra tänkt av honom. Kan det påverka grundvattnet på något sätt, finns det ringa beteende, var går gränsen. Sägas mer är att det är sandmark. En grop med rödtegel i snö nära en tomtgräns på natten, med bekymmer om grundvattenpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar...
 
Mitt svar är att tegel kommer ursprungligen från lera upptagen ur marken och påverkar ej grundvattnet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inte troligt att det är ett problem. Murbruket är kalkrikt och därmed basiskt så det kommer att höja pH lokalt i marken. Men inte värre en andra husgrunder i området.

Möjligen kan ytligt grundvatten bli något kalkat om den finns en liten lokal vattenreservoar just där i marken. Men det är nog bara en bra sak.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi hittade en stor mängd tegel och bruk nedgrävt på tomten strax efter vi köpte. Jag kollade då med miljökontoret (eller vad de kan heta) på kommunen om det var lagligt att göra så. Eftersom kommunen hade tjänstemän på väg till oss i andra ärenden och troligen skulle se dumpningen ville jag förekomma och skylla på förra ägaren. Svaret jag fick var att det är både harmlöst och lagligt så länge det bara är gammalt tegel och bruk.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.