Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fick/köpte du en annan modell som ersättare eller har de utvecklat samma modell?
5000-modellen kom med likadana fram- och bakhjul, men sedan ändrade de att även 5000-modellen fick så kallade omnihjul fram. Detta för att lättare kunna vända, annars med de gamla hjulen fick klipparen köra fram och tillbaka flera gånger för att kunna vända.
 
Kowoll M28E släpptes på nytt via Kickstarter igår.

Har även lagt till Hookii Neomow som kommer släppas på Kickstarter nästa vecka.
 
  • Jämförelse av robotgräsklippares specifikationer och priser på svenska och engelska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
 
  • Gilla
Mäcen
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Många med mig har lidit av att få avgrävda eller söndertuggade kablar till våra robotklippare, med mycket elende och letande och gråa hår som resultat innan klipparen visar rätt färg på lampan och kan börja klippa igen.

Jag fick ju häromåret byta till 5,5mm grov svindyr proffskabel för att förhindra nån marodör till gnagare som slet upp och bet av kabeln flera gånger för mig. För ett tag sedan började företaget Mammoth visa upp sin GPS-assisterade klippare, och nu har de tagit fram 3 storlekar av den och faktiskt börjat sälja på riktigt. Vore kul om nån här i Sverige köpte, eller har erfarenhet av denna klipparen?
Jag är lite sugen faktiskt... men vad säger ni andra?

[media]
S sevenfifty skrev:
[media]
Funderade på HQ 450 Nera till mina 5000kvm gräsöken, men med EPOS Grunkan hamnar jag närmare 75.000 PLUS att de verkligen ville sälja installationen på offert.
Överväger en Luba 5000, men lite osäker. Kvalitet, support, garantier? Någon som kört sin Luba hela sommaren och är supernöjd...eller tvärtom?
 
Eller om en Kress Mission RTK kan vara någåt, finns modeller för hur stora ytor som helst och verkar gå på något nätverk Kress bygger?
 
M Malte mullvad skrev:
Funderade på HQ 450 Nera till mina 5000kvm gräsöken, men med EPOS Grunkan hamnar jag närmare 75.000 PLUS att de verkligen ville sälja installationen på offert.
Överväger en Luba 5000, men lite osäker. Kvalitet, support, garantier? Någon som kört sin Luba hela sommaren och är supernöjd...eller tvärtom?
Har förvisso ”bara” en Luba 1000 men de fel som den råkat ut för har med nedfallna grenar och bristfälligt Wi-Fi vid min laddningsstation. I övrigt har den tuggat på bra och mjukvaran har uppdaterats ganska frekvent med buggfixar (inga som jag råkat ut för dock) och en del nya funktioner. Så jag är väldigt nöjd. Körde Gardena tidigare med tråd och blev gråhårig över all felsökning. Så jmf med den så har det varit sjukt problemfritt. Samt det faktum att man inte behöver ha schemaläggning varje dag eftersom den är så snabb att klippa ytan så man kan skicka ut den via appen då det passar mellan barnens aktiviteter på gräsmattan.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
F frepe383 skrev:
Har förvisso ”bara” en Luba 1000 men de fel som den råkat ut för har med nedfallna grenar och bristfälligt Wi-Fi vid min laddningsstation. I övrigt har den tuggat på bra och mjukvaran har uppdaterats ganska frekvent med buggfixar (inga som jag råkat ut för dock) och en del nya funktioner. Så jag är väldigt nöjd. Körde Gardena tidigare med tråd och blev gråhårig över all felsökning. Så jmf med den så har det varit sjukt problemfritt. Samt det faktum att man inte behöver ha schemaläggning varje dag eftersom den är så snabb att klippa ytan så man kan skicka ut den via appen då det passar mellan barnens aktiviteter på gräsmattan.
Kan tillägga att jag kommer beställa storebror till fritidshuset till nästa säsong. Så jag står för min rekommendation.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
F frepe383 skrev:
Har förvisso ”bara” en Luba 1000 men de fel som den råkat ut för har med nedfallna grenar och bristfälligt Wi-Fi vid min laddningsstation. I övrigt har den tuggat på bra och mjukvaran har uppdaterats ganska frekvent med buggfixar (inga som jag råkat ut för dock) och en del nya funktioner. Så jag är väldigt nöjd. Körde Gardena tidigare med tråd och blev gråhårig över all felsökning. Så jmf med den så har det varit sjukt problemfritt. Samt det faktum att man inte behöver ha schemaläggning varje dag eftersom den är så snabb att klippa ytan så man kan skicka ut den via appen då det passar mellan barnens aktiviteter på gräsmattan.
Kan den klippa på natten?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan den klippa på natten?
Tror inte det finns några begränsningar kring vilken tid den kan klippa. Dock så klipper jag gärna på eftermiddagen då gräset är torrt för att inte maskinen ska få så mycket klipp som fastnar under maskinen.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan den klippa på natten?
Jag har bara hört att man ska undvika natt och tidiga morgnar med alla robotar. Just för att igelkottar är nattaktiva och roboten lemlästar dem eftersom de inte springer utan rullar ihop sig som skydd när de blir skrämda av roboten
 
F frepe383 skrev:
Har förvisso ”bara” en Luba 1000 men de fel som den råkat ut för har med nedfallna grenar och bristfälligt Wi-Fi vid min laddningsstation. I övrigt har den tuggat på bra och mjukvaran har uppdaterats ganska frekvent med buggfixar (inga som jag råkat ut för dock) och en del nya funktioner. Så jag är väldigt nöjd. Körde Gardena tidigare med tråd och blev gråhårig över all felsökning. Så jmf med den så har det varit sjukt problemfritt. Samt det faktum att man inte behöver ha schemaläggning varje dag eftersom den är så snabb att klippa ytan så man kan skicka ut den via appen då det passar mellan barnens aktiviteter på gräsmattan.
Tack för detta, jag slår nog inte till förrän till våren. Ska bli intressant att få höra hur det funkar om man behöver support, service och reparation
 
E
Längtar tills min Gardena ger upp!
 
  • Haha
per s
  • Laddar…
M Malte mullvad skrev:
Jag har bara hört att man ska undvika natt och tidiga morgnar med alla robotar. Just för att igelkottar är nattaktiva och roboten lemlästar dem eftersom de inte springer utan rullar ihop sig som skydd när de blir skrämda av roboten
Ok jag förstår, den här Luba kan enligt marknadsföringen upptäcka hinder från 5 cm stora så jag tänkte att den kanske skulle klara att stanna även för en igelkott.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok jag förstår, den här Luba kan enligt marknadsföringen upptäcka hinder från 5 cm stora så jag tänkte att den kanske skulle klara att stanna även för en igelkott.
Beror lite på hur högt föremålet är, ett stort äpple (~10cm diameter) körde min Luba 5000 på, och trigga en sensor under så den stanna. Hade det varit en igelkott så skulle den nog må väldigt dåligt av 20kg Luba ovanpå.
Då är min inställd på att inte undvika saker för ens den slår i med front bumpern, för annars triggar den glatt på enskilda höga grässtrån också. Kändes väldigt löjligt när jag körde den första gångerna och fick små oklippta plättar runt några extra höga grässtrån.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
G goir skrev:
Beror lite på hur högt föremålet är, ett stort äpple (~10cm diameter) körde min Luba 5000 på, och trigga en sensor under så den stanna. Hade det varit en igelkott så skulle den nog må väldigt dåligt av 20kg Luba ovanpå.
Då är min inställd på att inte undvika saker för ens den slår i med front bumpern, för annars triggar den glatt på enskilda höga grässtrån också. Kändes väldigt löjligt när jag körde den första gångerna och fick små oklippta plättar runt några extra höga grässtrån.
Bra info. Jag har inga igelkottar så tror det är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.