hahalj
Funderar på att skaffa en robotdammsugare, men har inte klurat ut hur jag ska göra med de nivåskillnader vi har mellan olika golv. På bottenvåningen har vi tre olika golvnivåer med ca 8-9 cm höjdskillnad. Inga normala trösklar alltså.

Någon annan som har haft liknande funderingar? Hur har ni gjort, byggt ramper? Eller flyttat runt roboten och låtit den jobba av ett golv i taget?
 
K
Det blir nog svårt, har inte sett någon lösning med ramper i den höjden. Vår robotdammsugare har problem redan vid 2 cm trösklar..

Skulle vara spännande att se dock. Vår har en sensor som hindrar den från att köra ut över kanter, så att man kan använda den på övre plan utan att den studsar ner för trappen. 8-9 cm motsvarar ju nästan ett trappsteg - så rampen behöver ju då vara ganska lång..
 
Folk är ju olika men enligt min erfarenhet så måste man alltid ta ett varv och ställa undan skor med skosnören och stänga någon dörr innan man drar igång den så det här med schemalagd städning fungerar inte riktigt i praktiken. Eller så gör det det bara man är mindre slarvig än jag.

Men om man ändå ska gå ett varv så är det inte så ansträngande att lyfta ut dammsugaren dit den ska städa.
 
MrJay
:cool:
Nyfniken Nyfniken skrev:
Folk är ju olika men enligt min erfarenhet så måste man alltid ta ett varv och ställa undan skor med skosnören och stänga någon dörr innan man drar igång den så det här med schemalagd städning fungerar inte riktigt i praktiken. Eller så gör det det bara man är mindre slarvig än jag.
Behövs inte om du har en rejäl robotdammsugare med AI kamera, aldrig haft det problemet och barnens skor ligger lite hur som helst.. jag kan se vart alla skor ligger på kartan dammsugaren skapar. Trösklar över 2cm lär inte funka dock..
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
@
hahalj hahalj skrev:
Funderar på att skaffa en robotdammsugare, men har inte klurat ut hur jag ska göra med de nivåskillnader vi har mellan olika golv. På bottenvåningen har vi tre olika golvnivåer med ca 8-9 cm höjdskillnad. Inga normala trösklar alltså.

Någon annan som har haft liknande funderingar? Hur har ni gjort, byggt ramper? Eller flyttat runt roboten och låtit den jobba av ett golv i taget?
Vill du slippa att flytta den manuellt så torde du behöva flytspackla en del ;)
 
Kan du acceptera en vippbräda som tillåter att den går upp på den men som när en människa trampar så viker den ner så är det kanske ett alternativ
 
hahalj
Tack för alla svar. Flytspackel eller vippbräda är inte aktuellt, det lutar åt att flytta runt krabaten dit den behövs. Har hittat några ramper som är för typ rullstolar, men kostnaden för de är ju i närheten av själva robotdammsugaren så det går också bort. Kommer jag på nåt annat så återkommer jag här.
Tar annars gärna emot fler idéer om nån kommer på nåt.
 
  • Gilla
Fredrikja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.