Hej!
Vi köpte ett hus av dödsbo med tillträde i februari, då det låg djupt med snö över hela den rätt förvildade trädgården. Nu visar det sig att det tidigare måste stått någon form av bygge (förrådsstuga eller liknande) på en del av tomten, och det ligger rätt mycket rester från rivningen där. Stora glasskärvor, frigolitbitar, plastskärvor, trä osv. Det är för mycket för att bara plocka bort för hand, utan kräver någon form av mer ordentlig städning/sanering. Just nu är det inte säkert för barn att leka i trädgården.

Borde inte detta ha varit röjt/städat i och med överlämningen? Har vi rätt till någon ersättning för detta, eftersom vi inte kunde upptäcka detta i samband med tillträdet?

Tänker att någon här kanske varit med om liknande sak. Just nu vet vi inte riktigt hur vi ska gå vidare.
 
Du kan ju prova att ställa krav mot säljarna. Men oavsett om du har rätt eller inte så tror jag inte att det är värt varken den ekonomiska risken eller besvär/oro att försöka driva in pengar från säljarna, jämfört med att ta kostnaden själv. Om säljarna vägrar betala.
 
  • Gilla
P_H och 11 till
  • Laddar…
Vad har ni avtalat? Jordabalken har inget krav att fastigheter måste städas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svar. Det är lite därför jag frågar, är det någon idé ens att kontakta säljaren eller inte.

Enligt köpekontraktet ska "tomten vara avstädad", utöver detta fanns inget annat avtalat.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Kontakta tycker jag absolut att du ska göra. De flesta vill göra rätt för sig, om det kan göras med rimlig insats.

Om de inte är kapabla, bor långt bort eller bara inte har lust lär du få veta rätt snart och då är det nog enklare att boka container och ta på sig handskarna än att dra dem till tinget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
wildeside
Det står avstädat i kontraktet så är det det som gäller, sen är det nog bara du själv som kan avgöra om det är värt att kämpa för ersättning eller bara bita i det sura äpplet.
 
  • Gilla
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
Om säljaren är ett dödsbo, och dödsboet är upplöst, så finns det ingen att ställa krav på. Att köpa av dödsbo är därmed en liten större risk.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Snö minskar inte er undersökningsplikt.

Du kommer behöva kavla upp ärmarna som husägare så köp ett par arbetshandskar och plocka upp skräpet. Kratta och dammsug gräsmattan.
 
  • Gilla
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Snö minskar inte er undersökningsplikt
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
BirgitS
M -MH- skrev:
Om säljaren är ett dödsbo, och dödsboet är upplöst, så finns det ingen att ställa krav på. Att köpa av dödsbo är därmed en liten större risk.
Ett dödsbo kan återuppstå i sådana fall så det håller jag inte med om.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Om dödsboet är upplöst kan man ställa krav på någon eller flera av delägarna, som sedan får begära från övriga om ni får rätt. Så detta är inte ett hinder, däremot kan det bli mer krångligt. Men det är ändå tveksamt när ni väntat med att undersöka tomten även om det var snö. Beloppet ni kan kräva är knappast så högt att det är värt att inleda en konflikt. Kontakta dödsboet och föreslå en kompromiss och hoppas på att de accepterar detta. Om inte är nog det klokaste att lösa problemet snarare än att processa.
 
  • Gilla
Bigmams och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ett dödsbo kan återuppstå i sådana fall så det håller jag inte med om.
Jag hittar inget som tyder på att du har rätt, men du har säkert någon referens? Det enda jag hittar är ansvar för skulder som fanns innan dödsboet skiftades.

https://lagen.nu/1958:637#K21P4S1

"Sker bodelning eller arvskifte innan den dödes och boets andra skulder har betalts eller medel till deras betalning har ställts under särskild vård, skall bodelningen eller skiftet gå åter."
 
Redigerat:
BirgitS
M -MH- skrev:
Jag hittar inget som tyder på att du har rätt, men du har säkert någon referens? Det enda jag hittar är ansvar för skulder som fanns innan dödsboet skiftades.

[länk]

"Sker bodelning eller arvskifte innan den dödes och boets andra skulder har betalts eller medel till deras betalning har ställts under särskild vård, skall bodelningen eller skiftet gå åter."
Det är nog något som jag har fått lära mig under åren i forumet och då antagligen av någon/några som förklarat hur det har lagstöd.

Utifrån din länk skulle jag tänka att skulden fanns redan innan skiftandet men det var bara så att man inte visste om den.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag hittar inget som tyder på att du har rätt, men du har säkert någon referens? Det enda jag hittar är ansvar för skulder som fanns innan dödsboet skiftades.

[länk]

"Sker bodelning eller arvskifte innan den dödes och boets andra skulder har betalts eller medel till deras betalning har ställts under särskild vård, skall bodelningen eller skiftet gå åter."
Den saknade avstädningen är en skuld vars existens och storlek (om man är helt galen och driver det dit för lite städning) till slut fastställs av rätten.

På samma sätt för tex. "dolda fel" som inledningsvis kanske är "mögel bakom en vägg" som till slut blir ett skadestånd i kronor och ören.
 
  • Gilla
MickeMGN
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Den saknade avstädningen är en skuld vars existens och storlek (om man är helt galen och driver det dit för lite städning) till slut fastställs av rätten.

På samma sätt för tex. "dolda fel" som inledningsvis kanske är "mögel bakom en vägg" som till slut blir ett skadestånd i kronor och ören.
Dolda fel är en latent skuld? Nej, det tror jag inte på om du inte hittar någon som lyckats med det.

Nu är ju lawline som det är, men i alla fall:

https://lawline.se/answers/kan-ett-...a-fa-ta-over-ansvaret-nar-dodsboet-ar-upplost
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.