Skulle behöva er hjälp med dilemmat jag har fått med kommunen.

Vi märker att taket på vårt isolerade uterum blivit skadat i jan 24. Skickar mail till kommunen om det ev behövs rivningstillstånd. Får då svar ja.

februari o mars går(kallt som bara den) vi hoppas fortfarande på att taket går att laga.
i april månad rasar taket in medan min fru är i uterummet. Vi bestämmer oss för att ta bort taket för att slipa få takdelar på oss/katten

när vi väl hade tagit taket så märker vi att även vägarna är ganska fuktskadade + mögel. Vi river ner även dessa
upptäcker även att golvet med klinker o skivan under är ganska angripen av fukt. Tar bort då allt

Under rivningen så skickar jag info o bilder till kommunen o förklarar varför vi rivit allt. Efter nån vecka hör kommunen av sig o vill komma o titta på det.

Dom kommer till oss o tar lite bilder ,säger att dom skall ha byggmöte för att diskutera om vad påföljden blir.
Jag meddelar att vi ej kommer att uppföra nytt uterum pga den stora kostnaden.
Nu i veckan fick vi hämta ut REK brev från kommunen där dom ger os byggsanktionsavgift på strax över 23kkr(solidariskt betalningsansvar på mig o frugan)
Dom menade att vi skulle ha sökt rivningstillstånd innan rivningen( handläggningstid 4-12v)

kan kommunen verkligen göra så? Vad kan vi göra? Överklaga beslutet? till vem?
Återigen så gjordes rivning på risk för liv o hälsa

tacksam på förhand
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Ja. Ni hade kunnat spärra av området där det var rasrisk i väntan på beslutet alternativt bott på hotell under tiden.
Om man anser att det är bråskande och river ändå och får rivningslovet i efterhand så får man också betala sanktionsavgiften, för ni har fått ett rivningslov nu hoppas jag?
 
  • Gilla
  • Haha
MrPrima och 12 till
  • Laddar…
DonS DonS skrev:
Skulle behöva er hjälp med dilemmat jag har fått med kommunen.

Vi märker att taket på vårt isolerade uterum blivit skadat i jan 24. Skickar mail till kommunen om det ev behövs rivningstillstånd. Får då svar ja.

februari o mars går(kallt som bara den) vi hoppas fortfarande på att taket går att laga.
i april månad rasar taket in medan min fru är i uterummet. Vi bestämmer oss för att ta bort taket för att slipa få takdelar på oss/katten

när vi väl hade tagit taket så märker vi att även vägarna är ganska fuktskadade + mögel. Vi river ner även dessa
upptäcker även att golvet med klinker o skivan under är ganska angripen av fukt. Tar bort då allt

Under rivningen så skickar jag info o bilder till kommunen o förklarar varför vi rivit allt. Efter nån vecka hör kommunen av sig o vill komma o titta på det.

Dom kommer till oss o tar lite bilder ,säger att dom skall ha byggmöte för att diskutera om vad påföljden blir.
Jag meddelar att vi ej kommer att uppföra nytt uterum pga den stora kostnaden.
Nu i veckan fick vi hämta ut REK brev från kommunen där dom ger os byggsanktionsavgift på strax över 23kkr(solidariskt betalningsansvar på mig o frugan)
Dom menade att vi skulle ha sökt rivningstillstånd innan rivningen( handläggningstid 4-12v)

kan kommunen verkligen göra så? Vad kan vi göra? Överklaga beslutet? till vem?
Återigen så gjordes rivning på risk för liv o hälsa

tacksam på förhand
Ibland är det kanske bättre att inte "Fråga" :)
Hade ni rivit och sen sökt om tillstånd så hade dom nog aldrig kommit ut och sett att ni rivit i förväg(om inte ngn ogin granne hade anmält)

Handläggarna på kommunen måste ju följa reglerna, så får dom detta serverat på det sätte så är det svårt för dom att ducka det även om omständigheterna är som dom är :/

Och att taket rasade kunde nu ju inte hjälpa, och kanske då rensat det som var farligt där, men ni hade ju inte behövt riva allt annat innan ni fått rivningstillståndet ?

Normalt sett bör ni ju renovera om det finns fuktskador osv, och om ni gör det behöver ni inte tillstånd. Man får dock inte riva ned allt och sen låta det vara, och egentligen inte heller riva allt och bygga upp på nytt. I ert fall kanske det är billigare att inte säga att ni skall låta det vara utan prata med kommunen om ni kan slippa sanktion om ni istället bygger upp det igen; Och försöker få det ill att det i princip rasade av sig själv (dvs ni rev inte för att sedan bygga nytt, utan ni renoverar, men skicket gjorde att allt rasade).

Iom att kommunen varit där så måste det nog ligga väldigt nära sanningen för att det skall funka dock.
 
  • Gilla
Cecilia Möller och 7 till
  • Laddar…
Hyffsat stört agerande från kommunen.
De är anställda för att hälpa till....
Ni gjorde det nödvändiga OCH ni hörde av er till kommunen.
Jag tycker det är mer än rätt gjort och tycker det är förjävligt när ni blivit utsatta på detta sätt.
Ja, ni kanske gjorde fel i lagens mening, men vafaen 23K, helt sjukt.
Jag lider med er....
Hoppas verkligen kommunen gjort något fel så ni slipper betala.
/Workingclasshero.
 
  • Gilla
erikjakan och 44 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Ja. Ni hade kunnat spärra av området där det var rasrisk i väntan på beslutet alternativt bott på hotell under tiden.
Om man anser att det är bråskande och river ändå och får rivningslovet i efterhand så får man också betala sanktionsavgiften, för ni har fått ett rivningslov nu hoppas jag?
Allt verkar vara så enkelt för dig!
Hur skall jag förklara för katten vid avspärrning?
 
  • Gilla
  • Haha
MrPrima och 25 till
  • Laddar…
DonS DonS skrev:
Allt verkar vara så enkelt för dig!
Hur skall jag förklara för katten vid avspärrning?
Nu blandar du in känslor, känslor som ställt till det lite för dig här. Mitt svar har ungefär lika mycket känslor inblandat som kommunen har i sitt beslut. Ni har inte följt ordningen och får då tyvärr en sanktionsavgift.

Ni kommer inte kunna visa att det förelåg någon akut risk för katt eller person som gör att ni behövde riva ett fuktskadat golv t.ex.
 
  • Gilla
  • Haha
MrPrima och 17 till
  • Laddar…
Ja tyvärr är det oftast bäst att inte blanda in myndigheterna när man ska göra något. Nu vet du för nästa gång.
 
  • Gilla
MrPrima och 13 till
  • Laddar…
J John Carlson skrev:
Ja tyvärr är det oftast bäst att inte blanda in myndigheterna när man ska göra något. Nu vet du för nästa gång.
Snarare att göra det lagom.
Hade TS bara rivit och aldrig sökt om tillstånd kanske an granne hade anmält om ngt år och då hade dom varit i samma situation. Men i detta fall hade det kanske varitt bäst att ta det i "omvänd ordning", om man nu tänkte att man egentligen bara ville kolla hur det såg ut, och sen vips så var allt rivet.

Det gäller att ha en liten balans, vilket ibland är svårt.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Snarare att göra det lagom.
Hade TS bara rivit och aldrig sökt om tillstånd kanske an granne hade anmält om ngt år och då hade dom varit i samma situation. Men i detta fall hade det kanske varitt bäst att ta det i "omvänd ordning", om man nu tänkte att man egentligen bara ville kolla hur det såg ut, och sen vips så var allt rivet.

Det gäller att ha en liten balans, vilket ibland är svårt.
Ja, tänkte precis tillägga att grejen är att göra det lätt för handläggarna så att dom inte behöver sätta dig i skiten för att skydda sig själva (CYA - cover your ass scenario).

Vad dom inte vet mår dom inte dåligt av. Alla är nöjda, livet går vidare.
 
  • Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
Det ska framgå av beslutet hur ni överklagar. Överklagan skickas till den nämnd som fattat beslutet.

I överklagan hänvisar ni till PBL 11 kap. 56§ 2 pkt.:
"en byggsanktionsavgift ska inte tas ut om överträdelsen avser rivning av en byggnad och rivningen har varit nödvändig för att undanröja risk för människors liv eller hälsa för att avvärja eller begränsa en omfattande skada på en annan egendom."

Har ni getts tillfälle att yttra er över beslutet innan nämnden tog beslut om sanktionsavgift?

Isåfall hänvisar ni till PBL 11 kap. 58§.
"Innan tillsynsmyndigheten beslutar att ta ut en byggsanktionsavgift ska den som anspråket riktas mot ges tillfälle att yttra sig".

Då har nämnden begått ett formalia fel och beslutet bör rimligtvis upphävas.

Framgår det hur nämnden har beräknat sanktionsavgiften?

Gör det inte det är även det skäl för länsstyrelsen att upphäva beslutet.

Du får gärna dela med dig av beslutet (maska personuppgifter).
 
  • Gilla
  • Älska
MrPrima och 115 till
  • Laddar…
K
Varför fortsätta riva väggar och golv när ni tagit bort det mest akuta riskerna med raskrisk av taket? Paus då, ansök och rivningslov av hela uterummet, vänta på positivt beslut och sen riva resten..
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Joppa83 Joppa83 skrev:
Det ska framgå av beslutet hur ni överklagar. Överklagan skickas till den nämnd som fattat beslutet.

I överklagan hänvisar ni till PBL 11 kap. 56§ 2 pkt.:
"en byggsanktionsavgift ska inte tas ut om överträdelsen avser rivning av en byggnad och rivningen har varit nödvändig för att undanröja risk för människors liv eller hälsa för att avvärja eller begränsa en omfattande skada på en annan egendom."

Har ni getts tillfälle att yttra er över beslutet innan nämnden tog beslut om sanktionsavgift?

Isåfall hänvisar ni till PBL 11 kap. 58§.
"Innan tillsynsmyndigheten beslutar att ta ut en byggsanktionsavgift ska den som anspråket riktas mot ges tillfälle att yttra sig".

Då har nämnden begått ett formalia fel och beslutet bör rimligtvis upphävas.

Framgår det hur nämnden har beräknat sanktionsavgiften?

Gör det inte det är även det skäl för länsstyrelsen att upphäva beslutet.

Du får gärna dela med dig av beslutet (maska personuppgifter).
Bland alla andra svar från tyckare och tänkare så är det glädjande att se någon med kompetens avge ett sakligt svar. Tack för att du gör forumet till en plats där vi kan söka hjälp och stötta varandra!
 
  • Gilla
Bolle och 60 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Överklaga som Joppa83 skriver men räkna inte med att vinna denna, ni rev ju mer än vad som var nödvändigt för att undanröja risk för människors liv eller hälsa för att avvärja eller begränsa en omfattande skada på en annan egendom.
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Du kan absolut överklaga, i 1a läget är det bara tid och energi och inte så mkt pengar det kan kosta.
Men går ni den vägen så lägg inte in så mycket känslor: Byråkrati handlar om regler och att alla skall behandlas så lika som möjigt samt att handläggarna måste följa de regler som finns.

Om ni får avslag så fundera dock på hur långt ni vill gå och lägga tid, och senare ev pengar dock. Kommer ni verkligen vägen framåt genom att hänvisa till de regler som finns ?

Men som jag skrev ovan kanske ni kan mildra det lite på olika sätt.
Kolla också med kommunen för det verkar finnas sätt att sätta ned byggsanktionsavgiften pga olika skäl:

I vissa fall kan det vara en förmildrande omständighet om den avgiftsskyldige har uppfyllt alla materiella samhällskrav men förbisett den formella delen genom att på goda grunder göra en bedömning på egen hand som senare visar sig vara felaktig. Ett exempel på en situation där en överträdelse inte har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet kan vara att byggherren har gjort felbedömningen att en anmälningspliktig åtgärd inte kräver anmälan. (jfr prop. 2012/13:104 sid. 9-10).
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgift-ska-sattas-ner-eller-inte-tas-ut/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hyffsat stört agerande från kommunen.
De är anställda för att hälpa till....
Ni gjorde det nödvändiga OCH ni hörde av er till kommunen.
Jag tycker det är mer än rätt gjort och tycker det är förjävligt när ni blivit utsatta på detta sätt.
Ja, ni kanske gjorde fel i lagens mening, men vafaen 23K, helt sjukt.
Jag lider med er....
Hoppas verkligen kommunen gjort något fel så ni slipper betala.
/Workingclasshero.
Nu är det så att i och med att de fick reda på lagbrottet så hade de nog inget annat val än att agera som de gjorde. Om de hade blundat så hade se själva brutit mot lagen.
 
  • Gilla
perror och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.