Hej,

Jag hade en (seriös) byggfirma hemma idag för att gå igenom arbetsmoment inför offert på ombyggnad av gammal tvättstuga/gästtoalett till badrum/bastu.

Hantverkaren upplyste mig om att många gamla badrum som gjordes innan 1975 har aspest i fog- och fästmassan för klinkers/kakel och att detta är ett riskmoment vid rivning av gamla badrum.

Om detta skulle vara fallet i vårt badrum (man kan skicka en platta till analys) så skulle det krävas en asbestsanering vid rivningsarbetet (med en pump skapar man viss ett kraftigt undertryck inom arbetsområdet för att suga ut så mycket damm som möjligt). Detta kostar 20,000 + moms per utrymme!!!!

Har ni kommit i kontakt med detta och hur har ni i så fall hanterat det? Finns det andra alternativ?

Anders

Det är väl till och knacka ner det själv, fixa bra andningsskydd bara, och en billig borrhammare, från Jula elle liknande så får du ner det på någon timme, och kanske ytterligare någon för att förpacka det i säckar.

Naimare skrev:
Om detta skulle vara fallet i vårt badrum (man kan skicka en platta till analys) så skulle det krävas en asbestsanering vid rivningsarbetet (med en pump skapar man viss ett kraftigt undertryck inom arbetsområdet för att suga ut så mycket damm som möjligt). Detta kostar 20,000 + moms per utrymme!!!!

....
Anders
Hej

Vilken firma har dessa priser??

Said

Vi gjorde det nyligen för kakelväggen i vårt badrum med 15m2 väggyta. Badrummet är i källaren utan öppningsbara fönster med 15m2 golvyta. Jag hörde med två olika firmor och de gav båda ett pris på 7000-7500 + moms. Detta inkluderade bortslipning av allt kakelfix samt bortforsling och deponi av allt asbest kontaminerat material, samt våttorkning av alla ytor i badrummet samt en närliggande tvättstuga och bastu på totalt 12m2 golvyta.

Dessutom stod en högeffektiv partikelrenare och renade luften från asbest partiklar i rummet ett dygn efter utfört arbete. Under arbetet och reningen byggde de en luftsluss mot övriga huset.

Jobbet tog en dag för två personer. Den höga kostnaden försvarade de med att personalen hade risktillägg, samt att deponin kostade ca 1400 kr. Räknar man bort hyra av utrustning och deponikostnaden blir det effektiva timpriset på ca 350 kr/h, vilket jag tyckte var rimligt.

Priset du fått på 20000 kr + moms verkar vara ett ocker pris, men det kanske är några speciella förutsättningar i ditt fall.

Jag funderade på att göra jobbet själv, men man måste då ha tillgång till en betongslip med byggdammsugare, bilmaskin, partikelrenare, gasmask med partikelfilter P3, tät engångsoverall med huva, byggplast e.t.c. Jag var lite i tidsnöd så mitt val var att leja ut jobbet.

Funderade även på spridningsrisken till övriga huset om jag skulle hålla på i 2-3 dagar med detta. Har en bebis på 7 månader och en tjej på 4 år.

På nedanstående sida finns en del asbest info:
http://www.analytica.se/hem2001/asbest/asbestinfo.asp

Hecke,

Om du bor i Stockholms-området skulle jag uppskatta att få namnet på firmorna som du fick offerter ifrån.

Mvh

Anders

:)Har nu pratat med asbestsanerare.

Kostnad ca 650/kvm + moms.

Ej så blodigt som hantverkarna indikerade

Anders

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.