Jag har rivit ut en gammal plastmatta i ett litet rum på vinden. Tanken är att lägga en ny enklare grå heltäckningsmatta istället. Rummet används som förråd så behöver ingen superfinish men vill ändå att det ska se ok ut.
Efter att mattan är borta finns det kvar lite mattrester och lim (se bilder, man kan se hur limmet har strukits på en gång i tiden).
Frågor:
1. Hur noga ska man egentligen vara med underarbetet (dvs vad skulle ni göra)? Lägga den nya mattan direkt ovanpå? Slipa först? Ännu mer grovarbete? Osäker på vilken ambitionsnivå som är rimlig här.
2. Beroende på svar på punkt 1 - vad behöver jag för verktyg/maskin för att göra det enklast?
3. Den nya mattan tänkte jag lägga med matttejp - utmed kanterna och möjligen någon remsa i mitten, men inte mer. Är det rimligt?
Tack på förhand för svar!
Efter att mattan är borta finns det kvar lite mattrester och lim (se bilder, man kan se hur limmet har strukits på en gång i tiden).
Frågor:
1. Hur noga ska man egentligen vara med underarbetet (dvs vad skulle ni göra)? Lägga den nya mattan direkt ovanpå? Slipa först? Ännu mer grovarbete? Osäker på vilken ambitionsnivå som är rimlig här.
2. Beroende på svar på punkt 1 - vad behöver jag för verktyg/maskin för att göra det enklast?
3. Den nya mattan tänkte jag lägga med matttejp - utmed kanterna och möjligen någon remsa i mitten, men inte mer. Är det rimligt?
Tack på förhand för svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inser såhär i efterhand att jag kanske borde oroat mig för asbest i den där gamla plastmattan. Lite sent att oroa sig för nu kanske, men bör jag ta ett prov för att vara säker?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
Det ser ut som en linoleummatta och om den inte innehåller ett pappskikt brukar den inte innehålla asbest. Däremot är det rätt vanligt att de är limmade med asbesthaltigt svartlim. Har du någon aning om när mattan kan ha lagts in?
Tack för svar! Tyvärr ingen aning när den lags, kan ha varit både före och efter det förbjöds. Har svårt att se limresterna överhuvudtaget och ingenting som är svart. De små bitarna på bilden är det jag skrapade/skar loss med en mattkniv när jag tog i rätt ordentligt.BirgitS skrev:
Nu var det ju inte meningen att detta skulle bli en asbest-tråd utan jag är mest intresserad på hur jag bäst får till ett ok resultat, alltså:
1. Hur mycket underarbete är en rimlig ambition?
2. Vad behöver jag för verktyg/maskin för att göra det enklast
3. Är det rimligt att lägga ny matta med tejp i kanterna och ev någon remsa i mitten i ett så litet rum?
Hit me!
1. Hur mycket underarbete är en rimlig ambition?
2. Vad behöver jag för verktyg/maskin för att göra det enklast
3. Är det rimligt att lägga ny matta med tejp i kanterna och ev någon remsa i mitten i ett så litet rum?
Hit me!
Asbestprovet var negativt, för den intresserade.
Fler tips eller synpunkter på mina frågor om behovet av underarbete?
Fler tips eller synpunkter på mina frågor om behovet av underarbete?
Blir det mönster som s a s syns i mattans ull, så blir det bara snyggt.F fredrik1234 skrev:
Alla som besöker dig, vill veta vars du handlat.
Lossa du golvlisterna först...
Då behövs ingen milimeterprecision när du skär in mattan.
Liknande trådar
-
Kan radonhalten öka avsevärt om jag tar bort plastmatta?
Grund & Markarbeten -
Rivit bort delar av tapet, baksidan kvar. Kan man måla tapetgrund på?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ny plastmatta och golvhöjning, ska limmet skrapas bort på spånskivan?
Golv -
Drar bort gammal plastmatta. Flytspackel lossnar lite här och där
Golv -
Rivit bort plastmatta i källare, mögel?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus