Jag har rivit ut en gammal plastmatta i ett litet rum på vinden. Tanken är att lägga en ny enklare grå heltäckningsmatta istället. Rummet används som förråd så behöver ingen superfinish men vill ändå att det ska se ok ut.

Efter att mattan är borta finns det kvar lite mattrester och lim (se bilder, man kan se hur limmet har strukits på en gång i tiden).

Frågor:

1. Hur noga ska man egentligen vara med underarbetet (dvs vad skulle ni göra)? Lägga den nya mattan direkt ovanpå? Slipa först? Ännu mer grovarbete? Osäker på vilken ambitionsnivå som är rimlig här.
2. Beroende på svar på punkt 1 - vad behöver jag för verktyg/maskin för att göra det enklast?
3. Den nya mattan tänkte jag lägga med matttejp - utmed kanterna och möjligen någon remsa i mitten, men inte mer. Är det rimligt?

Tack på förhand för svar!

Ett nersmutsat golv med tydliga spår efter städning eller sopning, sannolikt behöver ytterligare rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett dammigt golv med spår efter våttorkning och tydligt dammigt mönster, i ett tomt rum.
Skapa konto
Brun matta med damm, smuts och mönster från städning eller fotavtryck.
Skapa konto

Inser såhär i efterhand att jag kanske borde oroat mig för asbest i den där gamla plastmattan. Lite sent att oroa sig för nu kanske, men bör jag ta ett prov för att vara säker?

Vad ska du göra åt det nu då?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Vad ska du göra åt det nu då?
Tja, sanera innan man ger sig på det ännu mer med skrapa, slipmaskin etc? Eller är det onödigt. Frågar eftersom jag inte vet vad som är rimligt, inte för att jag är särskilt orolig.

Bilder på en mattbit och lite limrester om det hjälper.

Röd textil med trasiga kanter, bruna fibrer, träbitar, neutral bakgrund.
Skapa konto
Ett stort stycke och små bitar av naturlig fiberduk på en solid yta.
Skapa konto

BirgitS
Det ser ut som en linoleummatta och om den inte innehåller ett pappskikt brukar den inte innehålla asbest. Däremot är det rätt vanligt att de är limmade med asbesthaltigt svartlim. Har du någon aning om när mattan kan ha lagts in?

BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som en linoleummatta och om den inte innehåller ett pappskikt brukar den inte innehålla asbest. Däremot är det rätt vanligt att de är limmade med asbesthaltigt svartlim. Har du någon aning om när mattan kan ha lagts in?
Tack för svar! Tyvärr ingen aning när den lags, kan ha varit både före och efter det förbjöds. Har svårt att se limresterna överhuvudtaget och ingenting som är svart. De små bitarna på bilden är det jag skrapade/skar loss med en mattkniv när jag tog i rätt ordentligt.

Nu var det ju inte meningen att detta skulle bli en asbest-tråd utan jag är mest intresserad på hur jag bäst får till ett ok resultat, alltså:

1. Hur mycket underarbete är en rimlig ambition?
2. Vad behöver jag för verktyg/maskin för att göra det enklast
3. Är det rimligt att lägga ny matta med tejp i kanterna och ev någon remsa i mitten i ett så litet rum?

Hit me! :D

Jag skulle lagt på mattan utan mer underarbete.
Det är inte ens säkert att du behöver tejp alls, särskilt inte om du tar bort listerna så mattan går ut till vägg, sedan tillbaks med listerna.

• Gilla
fredrik1234
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag skulle lagt på mattan utan mer underarbete.
Det är inte ens säkert att du behöver tejp alls, särskilt inte om du tar bort listerna så mattan går ut till vägg, sedan tillbaks med listerna.
Tack för svar. Hoppar nog över att lossa på golvlisterna, så får nog bli lite tejp ändå.

Asbestprovet var negativt, för den intresserade.

Fler tips eller synpunkter på mina frågor om behovet av underarbete?

• Gilla
Gogga och 1 till
  • Laddar…
F fredrik1234 skrev:
Asbestprovet var negativt, för den intresserade.

Fler tips eller synpunkter på mina frågor om behovet av underarbete?
Blir det mönster som s a s syns i mattans ull, så blir det bara snyggt.
Alla som besöker dig, vill veta vars du handlat.

Lossa du golvlisterna först...
Då behövs ingen milimeterprecision när du skär in mattan.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.