2 333 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Rivigt gammalt kakel
Hallå! Gjorde en användare här för att få tips angående min första renovering som jag håller på med.
Jag har precis rivigt ner allt gammalt kakel och min plan är att sätta glasmosaik ovanför diskbänk och spis + ovanför spisen upp till taket. Min fundering är så här -
Väggarna består av betong/lättbetong. Jag har fixat och slipat ytan där kaklet suttit till en jämn yta.
Hur gör jag med ytan som är målad ovanför spisen ? Skall det också slipas för att glasmosaiken skall fästa ordentligt ? Och vad är det smidigaste att använda för att fästa mosaiken ?
Tack på förhand!
Jag har precis rivigt ner allt gammalt kakel och min plan är att sätta glasmosaik ovanför diskbänk och spis + ovanför spisen upp till taket. Min fundering är så här -
Väggarna består av betong/lättbetong. Jag har fixat och slipat ytan där kaklet suttit till en jämn yta.
Hur gör jag med ytan som är målad ovanför spisen ? Skall det också slipas för att glasmosaiken skall fästa ordentligt ? Och vad är det smidigaste att använda för att fästa mosaiken ?
Tack på förhand!
1. Se till att ytan är jämn, det går inte bra att bygga med fix bakom mosaik.
2. På målade ytan så slipar du och tvättar med målartvätt.
3. Ett lager primer över hela ytan.
4. Kör med vitt fix så syns det inte bakom.
5. För att få det jämnt så trycker du till ytan med en rivbräda eller kanitz.
2. På målade ytan så slipar du och tvättar med målartvätt.
3. Ett lager primer över hela ytan.
4. Kör med vitt fix så syns det inte bakom.
5. För att få det jämnt så trycker du till ytan med en rivbräda eller kanitz.
Tack för svar! Men vill du utveckla " Det går inte bra att bygga med fix bakom mosaik " ?
Klicka här för att svara