Medlem
· västra götaland
· 11 inlägg
Hej
Brukar få eminenta svar på detta forum så tack på förhand.
Vi tittar på att köpa ett gammalt hus i behov av renovering. För att vi ska bli 100% nöjda så skulle vi vilja ta ner två väggar. På vissa ritningar så brukar det ibland markeras med tjockare väggar när det är bärande men här syns inget sådant. Huset är tillbyggt på 70-talet så det är svårt att se (för mig) hur takstolarna går. Den ena ritningen visar huset i original samt den andra inkl. utbyggnaden. Det är det gulmarkerade som vi vill ta bort. Stort tack på förhand!
Brukar få eminenta svar på detta forum så tack på förhand.
Vi tittar på att köpa ett gammalt hus i behov av renovering. För att vi ska bli 100% nöjda så skulle vi vilja ta ner två väggar. På vissa ritningar så brukar det ibland markeras med tjockare väggar när det är bärande men här syns inget sådant. Huset är tillbyggt på 70-talet så det är svårt att se (för mig) hur takstolarna går. Den ena ritningen visar huset i original samt den andra inkl. utbyggnaden. Det är det gulmarkerade som vi vill ta bort. Stort tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ovanligt komplicerad takform. Väggen mellan bad och sovrum är säkert inte bärande. Den andra väggen som delar av rummen i tillbyggnaden kan vara bärande. Det går inte att avgöra säkert utan att se på vinden hur takstolen är kostruerad på denna del. Normalt har hus med brutna tak bärningen i linje med den yttre takbrytningen. I bottenvåningen ligger det en stålbalk i samma läge. Mitt hrundtips är att den är bärande.
Bra läge om man gillar trav...
Medlem
· västra götaland
· 11 inlägg
Stort tack!J justusandersson skrev:Ovanligt komplicerad takform. Väggen mellan bad och sovrum är säkert inte bärande. Den andra väggen som delar av rummen i tillbyggnaden kan vara bärande. Det går inte att avgöra säkert utan att se på vinden hur takstolen är kostruerad på denna del. Normalt har hus med brutna tak bärningen i linje med den yttre takbrytningen. I bottenvåningen ligger det en stålbalk i samma läge. Mitt hrundtips är att den är bärande.