Hej!
Jag skulle vilja riva 3 st väggar mellan köket och vardagsrummet. Väggarna är cirka 8 cm breda och är inte gjorda utav tegel, betong eller lättbetong. Det är ihåliga. Har läst om självbärande fackverkstolar på vinden och att då skulle väggarna under vinden inte vara bärande. Jag har varit uppe på vinden och kollat under isoleringen och där finns ingenting som vilar på väggarna, varken takstolar eller annat. Behöver man förstärka upp på något sätt om isf väggarna bidrar till husets stabilitet eller kan man med gott samvete riva dem. Bifogar bilder från vinden samt ritningar. Skulle verkligen uppskatta alla tips man kan få.
Vänliga hälsningar/ Christian
Jag skulle vilja riva 3 st väggar mellan köket och vardagsrummet. Väggarna är cirka 8 cm breda och är inte gjorda utav tegel, betong eller lättbetong. Det är ihåliga. Har läst om självbärande fackverkstolar på vinden och att då skulle väggarna under vinden inte vara bärande. Jag har varit uppe på vinden och kollat under isoleringen och där finns ingenting som vilar på väggarna, varken takstolar eller annat. Behöver man förstärka upp på något sätt om isf väggarna bidrar till husets stabilitet eller kan man med gott samvete riva dem. Bifogar bilder från vinden samt ritningar. Skulle verkligen uppskatta alla tips man kan få.
Vänliga hälsningar/ Christian
Vad är meningen med att riva väggarna?C chpre skrev:
Vill ni ha matos och oljud i vardagsrummet?
Då är en alternativ lösning att placera en byggfläkt i dörren mellan matplats och vardagsrum. Det bör ge samma resultat till lägre kostnad.
Dessutom kan man enkelt slå av fläkten om man ångrar sig...
Liknande trådar
-
Rimiligt med hål mellan gipsplattor i väggar och tak i 8.9m hus?
Hustillverkare -
Riva vägg mellan kök och vardagsrum, Bärande takstolar?
Planlösningar -
Riva uppreglare källarväggar i "bläckhornshus"
Byggmaterial & Byggteknik -
Ventilation av luftspalt mellan dubbla ytterväggar
Byggmaterial & Byggteknik -
Ventilation av luftspalt mellan dubbla ytterväggar
Ventilation