Jag skulle rekommendera dig att ta med dig denna skiss och kontakta din kommun. Det är bara de som kan ge dig en korrekt bedömning.Piffy skrev:
Några saker som du behöver tänka på:
- Är väggen bärande? Har du eller din konstruktör räknat på avväxling. Hur ser det ut under och över?
- Är du inne och påverkar bärande delar så är det en anmälningspliktig åtgärd.
- Ska du börja dra om mycket Avlopp, vatten och ventilation så är det också en anmälningspliktig åtgärd. Här behövs enklare VVS-ritningar/beskrivning.
- Ser ut att vara ett flerbostadshus? Tänk då också på brand och akustik mellan lägenheterna.
Lycka till med ditt projekt!
För att riva något i bärande väggar behöver man normalt en godkänd bygganmälan innan arbetet påbörjas. Om det gäller en bostadsrätt behöver man också tillstånd av föreningen för att riva bärande väggar, ändra på dragningen av vatten, avlopp, ändra ventilation etc.
Det går inte att säga med så lite information. Jag skulle tro att en byggkonstruktör behöver t.ex. armeringsritningar för betongvalvet ovanför. Så vitt jag har märkt finns det ingen i forumet för närvarande som uttalar sig om bärande väggar i flerfamiljshus.
Har du en konstruktionsritning? Då ska det stå angivet vilka väggar som är bärande och hur de är konstruerade.
Klicka här för att svara