Long time lurker, first time writer.

Har nyligen flyttat till hus där vi skall renovera köket och för att kunna byta golv innan det nya sätts in så har vi rivit ut allt. Så idag kom vi till det jag frukar mest, vatten och hur man får stopp på det.

Vet inte hur många timmar jag lagt på att läsa och titta på videos men känns som man bara blir knäppare. Införskaffade alla möjliga kopplingar på Biltema och satte igång.

Tror att jag lyckats få till det (inte läckt på cirka 5 timmar, ta i trä) men vill bara kolla med er proffs så att det är ”rätt gjort” så man kan sova lugnt om natten.

Vattenrör med nyinstallerad koppling och tejp mot en spånskivevägg under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade VVS-kopplingar på ett rör i ett renoveringsprojekt av ett kök.
Skapa konto
Kopparmässing-ventil på en kopparrörskoppling mot en vägg i ett ombyggnadsprojekt.
Skapa konto
Hand som håller en Biltema PEX slutproppförpackning för rörinstallation med storlek 12 mm.
Skapa konto
Vattenrörskopplingar och avstängningsventil monterade på vägg i renoverat kök.
Skapa konto

Har du använt lin i kopplingen ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du använt lin i kopplingen ?
Nej, det har jag faktiskt inte nu när du säger det.

Kan hålla tätt ändå men det är säkert med lim

Kan hålla tätt ändå men det är säkert med lim
Får införskaffa det och trä runt lite. Men annars verkar det någorlunda korrekt?

Japp, ser så ut. Men om det bara ska vara tillfälligt kanske ni kan skippa linet.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Japp, ser så ut. Men om det bara ska vara tillfälligt kanske ni kan skippa linet.
Magiskt, stort tack! Då kan vi sova lite lättare iaf. Ja det är max några veckor men kan ju vara värt ändå känner jag.

Enda stället som behöver lin är mellan minikulventilen och T-kopplingen som jag uppfattar det och där tycker jag mig redan skymta lin. Kopplingar som tätar med kona skall inte ha lin men däremot smörjas med Locherpasta.

• Gilla
Päronkaka
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Enda stället som behöver lin är mellan minikulventilen och T-kopplingen som jag uppfattar det och där tycker jag mig redan skymta lin. Kopplingar som tätar med kona skall inte ha lin men däremot smörjas med Locherpasta.
Helt korrekt, där är redan lin där. Däremot så har jag inte satt någon kona, jag har bara satt den absolut sista ”hatten”/locket men tror där sitter en kona i kopplingen som hatten sitter på.

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
P Päronkaka skrev:
Helt korrekt, där är redan lin där. Däremot så har jag inte satt någon kona, jag har bara satt den absolut sista ”hatten”/locket men tror där sitter en kona i kopplingen som hatten sitter på.
Du tror nog rätt för annars hade det nog läckt vatten där.

kulle
inget lin på ändpluggen

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det kan ligga en packning i ändpluggen och då blir det tätt mot en plan ände på röret man pluggar.
Är det en klämringskoppling så är änden ”vässad” och risk finns att packningen i ändpluggen skärs sönder om man drar onödigt hårt.

Oavsett så är det tätt nu, rör inget, kan börja läcka om du gör något i panik.
Protte

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.