Hejsan!

Glad amatör här med lite funderingar.
Bor i ett gammalt stenhus byggt 1923.

Huset är massivt stenhus med tillhörande brygghus i anslutning till boningshuset.

Idag står det en luft/vatten pump med varmvattenberedare i brygghusdelen som leder värme/vatten in i huset med en nedgjuten kulvert som går genom brygghusgolvet och sen kommer in genom krypgrundsväggen in i huset.

Då jag är ifärd med att inreda den ena delen av brygghuset till tvättstuga så är jag även inne på att bryta upp golvet och byta ut kulverten till en ny modern då rören är gamla och har behov av att bytas.

Min fråga är följande då jag inte är en rörmokare och då jag inte blir klok på de allmänna råden.

Kan jag köra värmerör för radiatorer samt varmvatten i samma kulvert och sen måste köra kallvatten separat? Eller kan jag köra alla fyra, alltså tillvatten och retur på värmen samt tapp varm och kallvatten i samma kulvert?

Tacksam för svar

Krilleman
Gräver du diket så djupt så det blir frostfritt kan du köra med vanlig PEM på kallvattnet.

Ska det ligga grundare så är det ju en fördel att kallvattnet är i samma kulvert, mindre chans att det fryser. Men då blir ju kallvattnet ljummet väldigt fort också.

Krilleman Krilleman skrev:
Gräver du diket så djupt så det blir frostfritt kan du köra med vanlig PEM på kallvattnet.

Ska det ligga grundare så är det ju en fördel att kallvattnet är i samma kulvert, mindre chans att det fryser. Men då blir ju kallvattnet ljummet väldigt fort också.
Okej, då förstår jag. Men för att förtydliga. Jag kan alltså köra alla fyra rör i samma kulvert om jag lägger det grundare??

Nja. Du kan alltså lägga kulverten grundare om du kör alla fyra rör i den. Bäst är alltid att gräva djupt om man kan.

J Josth skrev:
Nja. Du kan alltså lägga kulverten grundare om du kör alla fyra rör i den. Bäst är alltid att gräva djupt om man kan.
Allright! Vd är minsta acceptabla djup skulle du säga? Bor i skåne

Frostfritt djup anses vara 1,1 m i Skåne men vad som anses acceptabelt för kulvert kan jag inte säga. Lyssna med någon lokal rörmokare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.