Hej, och tack på förhand för all experthjälp jag kommer få ;)

Så här ligger det till, sambon och jag har länge pratat om att måla om lite hemma då tapeterna i några rum är väldigt mörka.

Så nu när hon är iväg utomlands på semester med sin syster tänkte jag passa på och överraska henne med att måla om hallen till att börja med.

På förhand visste jag att de yttersta tapeterna satt väldigt dåligt. Det visade sig dock ganska snabbt att de flesta lagren satt väldigt dåligt och jag har därför kommit in till putsen/betongen när jag skrapat.

Min fråga är: Som ni ser på de bifogade bilderna så är det en del gammalt spackel(?) samt tidningspapper som sitter kvar. Detta GÅR att få bort om man skrapar en hel del med spackelspaden, men det skulle ta en halv evighet om man verkligen skulle göra det.

Går det bra att låta dessa rester sitta kvar och istället börja bredspackla allt?

Dessutom har jag hört både det ena och andra vad gäller grundning efter/före spackling. I färgaffären sa dom att jag inte behövde grunda alls utan bara börja stryka färdigfärgen direkt när spacklingen är klar, men vad säger ni?

BILDER
Hall 1
Hall 2
Hall 3
Hall 4

Tack på förhand

/Richard

JanneJanne123
Hej!

Jag hade inte vågat spackla direkt på tidningspappret. Då spacklet till stor del innehåller vatten är risken stor att det kommer blöta upp tidningspappret som kommer släppa och bilda tråkiga bubblor. Min hall var gjord på precis samma sätt, dvs grundad med tidningspapper. Jag löste det genom att använda ljummet vatten, en svamp och en skurborste.

Blötte helt enkelt upp pappret, väntade någon minut och sedan gick det oftast att plocka bort pappret utan problem. Där det inte gick använde jag skurborsten för att borsta bort pappret.

Ett annat alternativ som jag vet att andra har tipsat om här i forumet är att man kan grundmåla väggen med icke vattenbaserad färg för att "skydda" tidningspappret mot fukt. För mig funkade dock svamp och ljummet vatten mycket bra.

Vad gäller grundning hade jag kört med den färg du sedan skall ha på väggen, såvida den färg du har valt är extremt dyr. Att krångla med grundfärg tycker jag är overkill.

Redigerat:
Tack för ditt svar!

Någon som vet om de tapetborttagningsmaskiner som exempelvis finns hos Clas Ohlsson/Jula även löser upp gammalt spackel och tidningspapper?

Den löser upp pappret men inte spacklet.
Anders

Efter att för någon timme sedan varit iväg och inhandlat en tapetborttagningsmaskin från Clas Ohlsson kan jag konstatera att den fungerar helt okej. Och eftersom tidningslagret är under spacklet följer även spacklet med :)

Nu gäller det bara att intala sig själv om att det ska bli jättekul att spendera resten av dagen med att ånga och skrapa ;)

E
Hur går det ? :)

Elfson skrev:
Hur går det ? :)
Jodå, det går helt okej! Det är tidskrävande, men nog lossnar det :) Jag har förhoppningar om att hinna klart med all skrapning till kvällen, men vi får se...

Medan jag ändå skriver kan jag komma med nästa dumma fråga :)

Tjänar jag på att först spackla och slipa alla små hål osv som finns och sedan bredspackla, eller går det lika bra att bredspackla allt på en gång?

E
jo tack, jag vet, har dragit bort tapeten med ett lager målad tapet, inte kul, snart dags för nästa rum.

Jag bredspackade, slipade, brespackade och slipade igen sen var det klart. så kör på med den brede spaden ;)

Hade gött

Hej igen...

Efter att ha legat på latsidan någon dag håller jag nu på och bredspacklar andra lagret. Okunnig som jag är så blev jag lite osäker nu när jag spacklade. Spacklet är vitt och på vissa ställen lyser putsen/betongen igenom. Är detta som det ska eller är det ett tecken på att jag spacklar för tunnt? Det är alltså inte hål eller så, utan det lyser bara igenom spacklet...

Så, nu fick ni en fråga att skratta åt till förmiddagskaffet :)

Det gör inget, huvudsaken det är jämt.
Det måste inte vara ett lager spackel överallt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.