Vi vill montera en kassett i den öppna spisen, alternativt en etanolkamin.
Huset är byggt 1961 och jag har hört rykten att dessa öppna spisar kan vara del av bärande konstruktion, men ej säker.
Det jag undrar är om man vågar riva det inringade området, för att på så sätt få plats med en kamin? Vill alltså göra höjden större, för att få plats med en kamin som tex är 96 cm hög.
Tror ni att det är en risk med att riva det?
Huset är byggt 1961 och jag har hört rykten att dessa öppna spisar kan vara del av bärande konstruktion, men ej säker.
Det jag undrar är om man vågar riva det inringade området, för att på så sätt få plats med en kamin? Vill alltså göra höjden större, för att få plats med en kamin som tex är 96 cm hög.
Tror ni att det är en risk med att riva det?
Tack för svar! Jag har samma tanke, att den horisontella delen inte BORDE vara bärande, men jag behövde höra vad expertisen här säger 
Då är vi två som tycker samma, hade känts skönt om någon mer kunde bekräfta vår tanke
Då är vi två som tycker samma, hade känts skönt om någon mer kunde bekräfta vår tanke
Murstocken har två ben utanför eldningshålet. Det är även en plan rakt bit som ligger troligtvis en halv sten in i ett ben. Kan vara ett/några järn instuckna i stocken och som gjutits in i eldplattan. Eldplattan ser ut att vara gjuten med eldfast tegel på. Du får se vad du hittar under teglet.
Klicka här för att svara