1 915 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Riva laminatgolv - lägga parkettgolv
Hej!
Jag håller på att byta golv i min bfr från -69. Enplans, oisolerad betongplatta på marken.
I hallen rev jag ut parkett och foam - ingen lukt, inga fläckar på foamen. La nytt foam och ny parkett.
Nu är det dax för sovrummet som gränsar till hallen. Här ligger hellaminat, foam och byggplast - och det är en tydlig lukt av fukt och svarta fläckar/prickar på byggplasten. Lukten kändes inte innan jag rev ut laminaten. Hur ska jag tänka nu? Och göra? Ut med foam och plast såklart, men sedan? Hade tänkt lägga parkett nästa helg - är det tillräckligt med tid för att vädra ut/torka? Ska underlaget behandlas på något sätt?
Tack på förhand,
Annelie
Jag håller på att byta golv i min bfr från -69. Enplans, oisolerad betongplatta på marken.
I hallen rev jag ut parkett och foam - ingen lukt, inga fläckar på foamen. La nytt foam och ny parkett.
Nu är det dax för sovrummet som gränsar till hallen. Här ligger hellaminat, foam och byggplast - och det är en tydlig lukt av fukt och svarta fläckar/prickar på byggplasten. Lukten kändes inte innan jag rev ut laminaten. Hur ska jag tänka nu? Och göra? Ut med foam och plast såklart, men sedan? Hade tänkt lägga parkett nästa helg - är det tillräckligt med tid för att vädra ut/torka? Ska underlaget behandlas på något sätt?
Tack på förhand,
Annelie
Kanske hade foamen där även en ångspärrande effekt så att du hade dubbla tätskikt?
Alternativt så kanske du har större problem med tillskjutande fukt i den delen av huset som sovrummet ligger i?
Är det mögelpåväxt så behöver det ju tas bort.
Är det påtagligt fuktigt kanske du ska överväga att lägga ett ventilerat golv eller en platonmatta
Alternativt så kanske du har större problem med tillskjutande fukt i den delen av huset som sovrummet ligger i?
Är det påtagligt fuktigt kanske du ska överväga att lägga ett ventilerat golv eller en platonmatta
Ja, när jag fick bort golvet, foamen och byggplasten var lukten påtaglig. Kände på ytan och en stor fläck var riktigt kall, i övrigt rumstemp. En hellimmad matta har legat på golvet, men matt- och limrester finns kvar. På ett område gick det rellativt lätt att skrapa bort och det kändes fuktigt. Något är på gång under golvet och det är felanmält till föreningen. Blir inget nytt golv till helgen iafGoForIt skrev:Kanske hade foamen där även en ångspärrande effekt så att du hade dubbla tätskikt?
Liknande trådar
-
Riva och bygga upp ny icke-bärande innervägg
Utbyggnad och tillbyggnad -
Electrolux EDI 96150 - riva front eller bakstycket för rembyte?
Vitvaror -
10 steg till en bättre privatekonomi - stor guide
Artikelkommentarer -
Byggfirma byggde attefallshus för nära tomtgräns - måste rivas
Artikelkommentarer -
Riva gammal bod nära tomtgräs - Bygga nytt samma plats
Utbyggnad och tillbyggnad