Hej!
Vi flyttar in i ny lägenhet snart och badrummet i nya lägenheten har ett innertak som sitter på cirka 220cm höjd. Resten av lägenheten har en höjd på 295cm så vi vill såklart få fram lite takhöjd även i badrummet. Vi har inte haft möjlighet att undersöka vad som finns ovanför innertaket än, vilket vi ska göra så fort som tillfälle ges.
Till frågan, är det möjligt att riva ett innertak i badrum utan att sabba tätskiktet? Jag gissar att taket utgör en del av tätskiktet på något sätt. Skulle det vara ok att ta bort innertaket för att sätta ett nytt högre upp, och måla väggarna mellan där innertaket sitter idag och där det nya hamnar?
Vi flyttar in i ny lägenhet snart och badrummet i nya lägenheten har ett innertak som sitter på cirka 220cm höjd. Resten av lägenheten har en höjd på 295cm så vi vill såklart få fram lite takhöjd även i badrummet. Vi har inte haft möjlighet att undersöka vad som finns ovanför innertaket än, vilket vi ska göra så fort som tillfälle ges.
Till frågan, är det möjligt att riva ett innertak i badrum utan att sabba tätskiktet? Jag gissar att taket utgör en del av tätskiktet på något sätt. Skulle det vara ok att ta bort innertaket för att sätta ett nytt högre upp, och måla väggarna mellan där innertaket sitter idag och där det nya hamnar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 706 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 706 inlägg
Ofta går det ventilationsrör eller andra rör ovanför sänkta innertak. Det kan också vara så att betongvalvet/bjälklagret är tjockare för att avloppsrören och golvbrunnen ska få plats. I så fall ingår inte det utrymmet i lägenheten utan är en del av föreningens gemensamma utrymmen. Hör med styrelsen.
Huruvida det går att riva ett tak utan skador på väggarna beror t.ex. på vad taket består av.
Huruvida det går att riva ett tak utan skador på väggarna beror t.ex. på vad taket består av.
Självklart ska vi undersöka så det inte går något ovanför innan vi sätter igång och riva. Kan tilläggas att fastigheten är byggd 1910, vilket kanske ger lite info om byggnadsmetodiken. Vi har tänkt undersöka med kamera vad som är ovanför innertaket innan vi sätter igång och riva något.
Jag har tagit för givet att innertaket är gips och reglat, men tåls såklart att undersökas också.
Jag har tagit för givet att innertaket är gips och reglat, men tåls såklart att undersökas också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 706 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 706 inlägg
Lägenhet som troligen inte hade något badrum från början och då är det inte konstigt om t.ex. avloppsrören går under träbjälklagret och man har satt upp ett sänkt tak för att dölja alla rör.
Enklast är väl att börja med att kontakta styrelsen/förvaltaren/fastighetsskötaren innan ni gör något alls. Ett besked om att utrymmet ovanför det sänkta taket inte ingår i lägenheten besparar er tid.
Enklast är väl att börja med att kontakta styrelsen/förvaltaren/fastighetsskötaren innan ni gör något alls. Ett besked om att utrymmet ovanför det sänkta taket inte ingår i lägenheten besparar er tid.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 838 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 838 inlägg
Vi har samma situation i vår BRF också med hus från 10-talet. Det som har hänt i vår förening är att bostadsrättshavarna har valt att sänka taken i just badrummen när de renoverar. Ganska genomgående. Varför? Ja oklart, men ofta för att få in spottar, har varit mode länge nu. Eller så har man bara tyckt det var snyggt. Så i vårt fall är utrymmet ovanför innertaken en del av lägenheten.
Det finns ingen tätskikt där.
Kolla med styrelsen!
Det finns ingen tätskikt där.
Kolla med styrelsen!
Tack för era inspel. Självklart ska vi kolla med styrelsen. Ska träffa dem i helgen. 😃
Åter till ursprungsfrågan, går det att riva innertak i badrum utan att sabba tätskiktet, och tillåtet enligt branschens alla regler? Jag tänker att det ju blir någon form av "skarv" mellan där taket går idag och där det nya taket skulle hamna.
Åter till ursprungsfrågan, går det att riva innertak i badrum utan att sabba tätskiktet, och tillåtet enligt branschens alla regler? Jag tänker att det ju blir någon form av "skarv" mellan där taket går idag och där det nya taket skulle hamna.
75cm är ganska mycket utrymme för ett par avloppsrör.BirgitS skrev:
Om styrelsen/förvaltaren inte har en susning kanske det går att borra ett litet hål på lämpligt ställe och stoppa upp en kamera och kika.
Precis som @tergo säger nedan, så behövs inget tätskikt över 2,10m. Docj brukar man ändå alltid sätta tätskikt ända upp till taket vid nybygge/renovering. I taket brukar man nästan aldrig ha tätskikt, då det inte behlövs. Man brukar enbart ha en vattenavstötande färg.A agilde skrev:Tack för era inspel. Självklart ska vi kolla med styrelsen. Ska träffa dem i helgen. 😃
Därmed finns inga branschregler som hindrar er från att riva och höja taket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 706 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 706 inlägg