M
Hej alla glada hus lovers,

jag står i begrepp att köpa en tomt med ett litet hus på och ska finansiera det med ett bolån, lägger 40% i kontantinsats.

Tanken är sedan att i lugn och riva det lilla huset, schakta, greja å fixa på tomten och när det är klart sälja min villa som jag har idag och ta ett byggnadskreditiv för att sätta upp ett nytt hus.

Men vad säger banken om att jag river ”deras” hus?
Jag har alltid hört att det är lättare att köpa ett hus på en tomt, för ”då kan man låna på det”.

• Gilla
Maden
  • Laddar…
M
Skall tilläggas att det är utanför detaljplan men det står en massa fina hus, både nya och lite äldre runtomkring.

Om det är en liten stuga i taskigt skick så ligger nog större delen av taxeringsvärdet på tomten dvs marken. Så då är värdet intakt för banken även om du river stugan. Kolla taxeringsvärdena.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
M Måstegöraalltsjälv skrev:
Det beror på vad det är värt, kontra markvärdet. Betalar du 40 % kontant så har du kanske tillräckligt med värde i marken. Sannolikt står det något i bankens lånevillkor om vad de har för rättigheter om fastigheten helt eller delvis tappar i värde, i synnerhet om det är medvetet.

• Gilla
Bocka och 1 till
  • Laddar…
P
Du borde nog kolla med banken innan du river. Antar att du behöver ha/flytta bolånet till samma bank där du skall ta bygglån givet att de inte kommer vilja dela ditt lån/säkerhet mellan olika banker.
Du kommer ju oavsett inte kunna mörka dina existerande lån.

• Gilla
Bocka och 1 till
  • Laddar…
Polaren fick inte riva sitt skjul.
Han byggde ut huset istället och kunde då köra ROT varje år.
/W

• Gilla
  • Wow
Måstegöraalltsjälv och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte bygga det nya huset vid sidan om?

• Gilla
Måstegöraalltsjälv
  • Laddar…
Tanken är sedan att i lugn och riva det lilla huset, schakta, greja å fixa på tomten och när det är klart sälja min villa som jag har idag och ta ett byggnadskreditiv för att sätta upp ett nytt hus.
Varför inte renovera och eventuellt bygga ut befintligt hus i lugn och ro?
Jag vet ju inte vilket skick det befintliga huset är i men det är ofta en smidigare väg att gå.

• Gilla
Måstegöraalltsjälv och 2 till
  • Laddar…
Skall tilläggas att det är utanför detaljplan men det står en massa fina hus, både nya och lite äldre runtomkring.
Utanför detaljplan så finns väl ingen generell byggrätt, har du ett förhandsbesked för att bygga?

Har du otur kanske du inte får bygglov om du river befintlig stuga…

Mvh

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
M
K Kirre2 skrev:
Kan du inte bygga det nya huset vid sidan om?
Tyvärr inte.

M
K Kling 1 skrev:
Varför inte renovera och eventuellt bygga ut befintligt hus i lugn och ro?
Jag vet ju inte vilket skick det befintliga huset är i men det är ofta en smidigare väg att gå.
Det är inte en sådan tomt där man behåller ett gammalt skrutthus, fel prisklass på tomt så att säga… 😉

Det är inte en sådan tomt där man behåller ett gammalt skrutthus, fel prisklass på tomt så att säga… 😉
Tror du missuppfattade mig.
Jag menar att det kan pga regelverk vara fördelaktigt att bygga på befintligt hus.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Det finns en inte oväsentlig risk att du inte får bygga ett nytt större hus på tomten om du river det gamla skrutthuset.

• Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
Hej alla glada hus lovers,

jag står i begrepp att köpa en tomt med ett litet hus på och ska finansiera det med ett bolån, lägger 40% i kontantinsats.

Jag har alltid hört att det är lättare att köpa ett hus på en tomt, för ”då kan man låna på det”.
Varför inte fråga banken.
Då kan du säkert få ett svar och inte bara spekulationer.

Stickan

• Gilla
Måstegöraalltsjälv
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Varför inte fråga banken.
Då kan du säkert få ett svar och inte bara spekulationer.

Stickan
Raderad kommentar
/ Moderator

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.