Flyttat in i ett gammalt hus där garagets ena kortsida har eternitskivor. Väggen är ganska liten och ej synlig från resten av gården, men vi skulle vilja utnyttja ytan intill till bland annat kompost.
Två frågor:
- Hur svårt är det att riva detta själv - och vad bör jag tänka på förutom andningsmask/skyddskläder?
- Ungefär vad skulle det kosta att anlita en saneringsfirma för jobbet?
Två frågor:
- Hur svårt är det att riva detta själv - och vad bör jag tänka på förutom andningsmask/skyddskläder?
För att minska dammet om skivorna skulle gå sönder så kan man vattenbegjuta skivan man jobbar med.
Men eftersom det är utomhus så hade jag börjat utan att vattenbegjuta.
Försök att få bort spikarna först, eventuellt kan man bända ut skivan lite så att spikarna åker ut lite och sen dra ur spikarna.
Men eftersom det är utomhus så hade jag börjat utan att vattenbegjuta.
Försök att få bort spikarna först, eventuellt kan man bända ut skivan lite så att spikarna åker ut lite och sen dra ur spikarna.
Det är inte svårt. En hammare och ett eller två bräckjärn är allt som behövs. Om du skall ha andningsskydd så skall det vara klass P3 och du bör vara nyrakad.
Plattorna är i regel stabila, är man försiktig så brukar det gå att lirka ut spikarna och plocka platta för platta. Sen slår man in dem i byggplast och tejpar ihop paketet ordentligt innan man åker till åvc. Kolla med din kommun hur många kolli du får lämna åt gången.
Plattorna är i regel stabila, är man försiktig så brukar det gå att lirka ut spikarna och plocka platta för platta. Sen slår man in dem i byggplast och tejpar ihop paketet ordentligt innan man åker till åvc. Kolla med din kommun hur många kolli du får lämna åt gången.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"

Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Varför ska du riva det öht?D Dag Marcus skrev:Flyttat in i ett gammalt hus där garagets ena kortsida har eternitskivor. Väggen är ganska liten och ej synlig från resten av gården, men vi skulle vilja utnyttja ytan intill till bland annat kompost.
Två frågor:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Riva loss plastmatta för jämnt underlag (bilder)
Golv -
Kommunen påstår att jag inte får parkera min privata lastbil på tomten
Bygglov -
Privata arbetsfordon inom vattenskyddsområde
Trädgårdsmaskiner -
Riva bskom fasad och sätta vindpapp eller behålla och sätta spikläkt
Fasad -
Får jag som privatperson slänga lösull på återvinningscentralen?
Utbyggnad och tillbyggnad