Startade denna tråd under fel rubrik. Hör nog hemma här istället.
Hej,
Sitter just med några gamla ritningar där jag vill göra förslag på några ändringar? Finns det någon internationell praxis för hur man bäst visar vad som ska bort och vad som ska in? T.ex. en vägg som ska rivas, gör jag den i rött? Och en vägg som ska upp, ett fönsteröppning som ska göras eller ett kök som ska in - målar jag detta i grönt? Använder man färger på detta vis? Om, inte hur visar man bäst på ritningen vad som ska rivas och vad som tillkommer?
Huset är K-märkt och utomlands, och varenda detalj måste visas. På detta stadie handlar det främst om att visa för arkitekter, hantverkare och byggnadsingenjörer vad vi har tänkt oss.
Hej,
Sitter just med några gamla ritningar där jag vill göra förslag på några ändringar? Finns det någon internationell praxis för hur man bäst visar vad som ska bort och vad som ska in? T.ex. en vägg som ska rivas, gör jag den i rött? Och en vägg som ska upp, ett fönsteröppning som ska göras eller ett kök som ska in - målar jag detta i grönt? Använder man färger på detta vis? Om, inte hur visar man bäst på ritningen vad som ska rivas och vad som tillkommer?
Huset är K-märkt och utomlands, och varenda detalj måste visas. På detta stadie handlar det främst om att visa för arkitekter, hantverkare och byggnadsingenjörer vad vi har tänkt oss.
Det enklaste skulle jag nästan säga är att ha en före och efter ritning.
På efter ritningen kan man till exempel ha ursprungliga väggar mörka, medan nykommande är streckade.
Då blir det lättöverskådligt.
Annars arbetar arkitekter ofta med "moln" för att visa revideringar
På efter ritningen kan man till exempel ha ursprungliga väggar mörka, medan nykommande är streckade.
Då blir det lättöverskådligt.
Annars arbetar arkitekter ofta med "moln" för att visa revideringar
Tack. Ja, det kanske bli lättast så. Tror jag gör en helt ny ren ritning och sedan visar jag på gamla vad som tagits bort och lagts till. Blir då enkelt att jämföra och lättare att se slutresultatet. Vad menar du med 'moln' förresten? Har du något bildexempel kanske?J Jarlsgård skrev:
Det finns en svensk ritstandard. Gör en Google sökning och skaffa den billigaste boken som dyker upp. Troligen får du bara en regelsamling med några få kommentarer. Dvs precis vad du behöver för att bilda dig en egen informerad uppfattning.
Min egen regelsamling har jag i lägenheten där jag aldrig är så tyvärr kan jag inte kontrollera vad jag skriver.
Standard är att markera det som ändrats med typ ”moln” och lägga till något skriftligt i textfältet som beskriver ändringen.
Kommer inte ihåg om hela ritningen skall få ett nytt nummer. Tror inte det. Men det skall framgå att det är en ändring och skall finnas datum för ändringen. Alla tidigare ändringar skall också vara med.
På större projekt kan det bli en jäkla röra med flera versioner av ritningar som cirkulerar där snickarna har äldre ritningar då den upphandlingen gjorts i ett tidigt skede. Konsekvensen kan vara eluttag som sitter metrar från sängbord i hotellrum. Vi har förstås lämnat pris och arbetar efter de underlag vi fått. Jag hör till de som backar när jag kan se att något är uppenbart fel. Andra smäller bara upp grejer efter ritning.
Som jag skrev tidigare. Har inte regelsamlingen här och kan inte kontrollera mig. Ta det för vad det är.
Mvh Findus
Min egen regelsamling har jag i lägenheten där jag aldrig är så tyvärr kan jag inte kontrollera vad jag skriver.
Standard är att markera det som ändrats med typ ”moln” och lägga till något skriftligt i textfältet som beskriver ändringen.
Kommer inte ihåg om hela ritningen skall få ett nytt nummer. Tror inte det. Men det skall framgå att det är en ändring och skall finnas datum för ändringen. Alla tidigare ändringar skall också vara med.
På större projekt kan det bli en jäkla röra med flera versioner av ritningar som cirkulerar där snickarna har äldre ritningar då den upphandlingen gjorts i ett tidigt skede. Konsekvensen kan vara eluttag som sitter metrar från sängbord i hotellrum. Vi har förstås lämnat pris och arbetar efter de underlag vi fått. Jag hör till de som backar när jag kan se att något är uppenbart fel. Andra smäller bara upp grejer efter ritning.
Som jag skrev tidigare. Har inte regelsamlingen här och kan inte kontrollera mig. Ta det för vad det är.
Mvh Findus
Tack. Bra att veta.findus42 skrev:Det finns en svensk ritstandard. Gör en Google sökning och skaffa den billigaste boken som dyker upp. Troligen får du bara en regelsamling med några få kommentarer. Dvs precis vad du behöver för att bilda dig en egen informerad uppfattning.
Mvh Findus
Jag själv ritar i sketchup och uppskattar det, men det går alltid att rita på papper
Angående om ritningsnummer ändras så har jag för mig att man ändrar sista siffran vid en revidering, tex A40.3-1 blir A40.3-2. Man kan även använda sig av bokstäver för att visa revideringen.
Sedan är det som findus säger, man molnar och lägger in i legenden till höger vad det är som skett, oftast.
Och man uppdaterar datumet då revideringen gjordes samt vilken version det är.
Angående om ritningsnummer ändras så har jag för mig att man ändrar sista siffran vid en revidering, tex A40.3-1 blir A40.3-2. Man kan även använda sig av bokstäver för att visa revideringen.
Sedan är det som findus säger, man molnar och lägger in i legenden till höger vad det är som skett, oftast.
Stort tack!J Jarlsgård skrev:Jag själv ritar i sketchup och uppskattar det, men det går alltid att rita på papper
Hej!
Alla nya/ ändrade väggar skall skrafferas och väggar du river redovisar du som streckade. Befintliga dörrar redovisar du med dörren uppslagen i 30grader och nya dörrar 90grader.
Skulle inte säga att revmoln är aktuellt i ditt läge. Revmoln använder du bara för att redovisa en förändring mellan två ritningarna. Du byter aldrig namn på ritningen.
Sketchup är kanske inte optimalt för att göra planlösningar men det funkar helt klart. Jag skulle föreslå archicad/revit eller autocad. Men de har dock en brantare inlärningskurva!
Alla nya/ ändrade väggar skall skrafferas och väggar du river redovisar du som streckade. Befintliga dörrar redovisar du med dörren uppslagen i 30grader och nya dörrar 90grader.
Skulle inte säga att revmoln är aktuellt i ditt läge. Revmoln använder du bara för att redovisa en förändring mellan två ritningarna. Du byter aldrig namn på ritningen.
Sketchup är kanske inte optimalt för att göra planlösningar men det funkar helt klart. Jag skulle föreslå archicad/revit eller autocad. Men de har dock en brantare inlärningskurva!
Tack Maacka. Gjorde en sökning på skrafferade väggar och hittad några länkar till hör man går tillväga. Verkar vara lite skillnad mellan kommunerna. Vissa vill att väggar som ska bort kryssmarkeras (Sandviken) medan andra vill att de streckas (Strängnäs). Eslöv vill att streckade linjer används för avväxling på bärande väggar. Gemensamt är att alla vill se nya väggar skrafferade.M Maacka skrev:Hej!
Kommer nog köra enligt följande:
Nya väggar: skrafferade
Icke-bärande väggar som ska rivas: kryssmarkerade
Bärade väggar som ska rivas och avväxlas: streckade
Här dokumenten jag hittade:
https://eslov.se/wp-content/uploads/bygglovex-ritningar-med-kommentarer-2020.pdf
https://sandviken.se/download/18.2e832f28168bb82933b183a6/1549460218602/Planritning.pdf
https://www.strangnas.se/download/1...9/1538550531592/tillbyggnad-av-bostadshus.pdf
Har du förslag på något lämpligt ritprogram som inte har så hög inlärningskurva? Vill egentligen bara strecka, kryssa, skraffera och klistra in trappor, dörrar och dylikt. Behöver ingen 3D.
Jo så är det ju, alla tolkar standarden olika. Men standard är att skrafferat = nytt, streckat = rivas och punktstreckat för sådant som är ovanför snittet som tex synliga balkar. Jag brukar ha en liten förklaring ute i sidan av ritningen som beskriver vad de olika symbolerna betyder. Sen kan det alltid var bra att komplettera med text direkt på planen som tex vad som är bärande och så vidare.M mvs skrev:Tack Maacka. Gjorde en sökning på skrafferade väggar och hittad några länkar till hör man går tillväga. Verkar vara lite skillnad mellan kommunerna. Vissa vill att väggar som ska bort kryssmarkeras (Sandviken) medan andra vill att de streckas (Strängnäs). Eslöv vill att streckade linjer används för avväxling på bärande väggar. Gemensamt är att alla vill se nya väggar skrafferade.
Kommer nog köra enligt följande:
Nya väggar: skrafferade
Icke-bärande väggar som ska rivas: kryssmarkerade
Bärade väggar som ska rivas och avväxlas: streckade
Här dokumenten jag hittade:
[länk]
[länk]
[länk]
Har du förslag på något lämpligt ritprogram som inte har så hög inlärningskurva? Vill egentligen bara strecka, kryssa, skraffera och klistra in trappor, dörrar och dylikt. Behöver ingen 3D.
Hm.. det borde ju finnas lättare ritprogram för 2D men känner tyvärr inte till något. Sketchup är ju bra till mycket.. så det är ju ett alternativ. Annars Photoshop.. kan dock bli lite svårt att hålla koll på skalan.
Nej, man brukar inte ändra ritningsnumret, det ska vara samma.
Det man gör är att i rithuvudet skriver man för första revideringen t.ex. ”Rev A 2022-01-30” sen lägger man till ”Rev B 2022-01-31” om den uppdateras igen t.ex. Brukar också vara en fördel om man kan utläsa ungefär vad ändringarna innebär, även om det ska framgå av molnet.
Det man gör är att i rithuvudet skriver man för första revideringen t.ex. ”Rev A 2022-01-30” sen lägger man till ”Rev B 2022-01-31” om den uppdateras igen t.ex. Brukar också vara en fördel om man kan utläsa ungefär vad ändringarna innebär, även om det ska framgå av molnet.
J Jarlsgård skrev:Jag själv ritar i sketchup och uppskattar det, men det går alltid att rita på papper
Liknande trådar
-
Vad visar konstruktionsritningen - krypgrund eller källarutrymme?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Brunsvart fasad - visa vad ni har!
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur ser behovet ut för att rita om pdf-ritningar till bim (dwg, rvt, ifc)?
Bygglov -
Typiska konstruktionsritningar för hus på 50-talet
Lösvirke & Timmerhus -
Ritningar - visa väggar att riva och väggar som tillkommer?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design