Någon som har ett komplett sett av ritningar inför nybygge som man kan få ta del av, skulle vara intressant att förstå vad som ska vara med i ett sådant paket.

Skicka gärna pm om ni inte vill dela öppet i tråden.

Framförallt är jag intresserad av detaljer såsom hur vi får golvet och fönsterpartier i samma nivå som golvet så att jag inte blir överraskad när huset står där.

Även intesserad av anslutning mot kulvert för värmedelning med garage , eldragning i golv till köksö, golvvärmeslingor-vatten etc

Enklaste är att hos kommunen bara begära ut bygglovshandlingar samt handlingar kopplat till startbesked för några fastigheter.

Fönstersättning anges i a ritningar i samband med bygglovet. Golvnivå brukar anges

Resterande du nämner tas fram först efter du fått bygglovet och lämnas in för att få startbeskedet. Det är k ritningar, vvs mm. Elritningar brukar inte krävas av kommunen vid tillbyggnad utan så fall mer för att kalkylera kostnader. Vid nybyggen är det ju kanske mer relevant.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O olofh skrev:
Enklaste är att hos kommunen bara begära ut bygglovshandlingar samt handlingar kopplat till startbesked för några fastigheter.

Fönstersättning anges i a ritningar i samband med bygglovet. Golvnivå brukar anges

Resterande du nämner tas fram först efter du fått bygglovet och lämnas in för att få startbeskedet. Det är k ritningar, vvs mm. Elritningar brukar inte krävas av kommunen vid tillbyggnad utan så fall mer för att kalkylera kostnader. Vid nybyggen är det ju kanske mer relevant.
Ok, ska kolla med kommunen.

Finns det någon site för sådana som delar sina ritningar på nätet, tänker att det borde finnas ganska stort intresse tex bland de som är på detta forum att se på ritningar på ungefär samma sätt som öppen källkod vid mjukvaruutveckling.

A Andreas56789 skrev:
Någon som har ett komplett sett av ritningar inför nybygge som man kan få ta del av, skulle vara intressant att förstå vad som ska vara med i ett sådant paket.

Skicka gärna pm om ni inte vill dela öppet i tråden.

Framförallt är jag intresserad av detaljer såsom hur vi får golvet och fönsterpartier i samma nivå som golvet så att jag inte blir överraskad när huset står där.

Även intesserad av anslutning mot kulvert för värmedelning med garage , eldragning i golv till köksö, golvvärmeslingor-vatten etc
Varför ska du göra det själv utan erfarenhet eller kunskap?

Det handlingar som behövs för att kunna bygga huset ska tas fram. Är det ett enkelt hus i ett plan eller är det ett hus i flera våningar och kanske sutteräng? Då behövs fler detaljer och ritningar

om jag har tänkt göra det själv eller ej har jag inte bestämt och det är off topic. Jag vill förstå mer i detalj vad som behövs. Därav trådstarten.

A Andreas56789 skrev:
om jag har tänkt göra det själv eller ej har jag inte bestämt och det är off topic. Jag vill förstå mer i detalj vad som behövs. Därav trådstarten.
Det är ett enplanshus som jag har i åtanke.

Ja den infon får du från din kommun.

Du behöver ha fasadritningar från alla håll med höjder på mark och byggnad.
Ritningar på invändigt uppförande och svara på en mängd frågor om el, vatten, uppvärmning etc. Allt framgår hos din kommun.
Du behöver rita in det på kommunens nybyggnadskarta, som du köper från din kommun.
Visa vilka anslutningspunkter etc du ska använda
Byggperiod etc.

Tror du behöver läsa på lite mer. Finns massor med info och pdf-folders från mängder av kommuner och myndigheter.
Den här broschyren är bra; chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://bygglov.stockholm/siteassets/bygglov/blanketter-och-andra-dokument/exempelritningar-nybyggnad-enbostadshus.pdf

https://www.boverket.se/sv/byggande...munernas-webbsidor-for-byggande-och-boende/#T
Exempel Tyresö: https://www.tyreso.se/boende--miljo/bygga/bygglovswebben/hus-bygga-nytt.html

Lista över handlingar för bygglovsansökan: situationsplan, fasadritning, planritning, sektionsritning, markplaneringsritning, kontrollansvarig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

GLömde säga att tekniskt samråd äger rum betydligt senare i processen. Du måste nog läsa på lite.

Bygglovshandlingarna är i princip klara, sitter mest och finlirar på detaljerna i planritning och fönstersättning tillsammans med arkitekten där. Syftet med trådstarten var att bli lite mer påsläst kring nästa steg och då ville jag gärna se hur de verkliga handlingarna ser ut för ett komplett hus. På nätet brukar de oftast visa exempel på de olika ritningarna, men då från olika hus. Jag ville se allt för ett hus så att säga.

Du kan begära ut ritningar från ett projekt hos kommunen.

De tekniska ritningarna är beroende som sagt vilken nivå på detaljer du behöver för att uppnå din arkitektur samt vad det är för byggare du ska ha.

• Gilla
Andreas56789
  • Laddar…
A Andreas56789 skrev:
Du kan höra av dig i PM så kan jag hjälpa dig rätt. Mot rimlig ersättning. Du ritar 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.