1 681 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Ritningar, bank eller tomt klart först
Hej,
vi funderar på att bygga med lösvirke, och nu har vi förmodligen hittat "vår" tomt och vilka vi vill bygga med. Men i vilken ordning ska vi göra saker och ting?
Det känns lite som ett moment 22. Ritningarna kräver ju att vi vet hur tomten ser ut, att köpa tomten kräver att vi får löfte om byggnadskreditiv och för korrekt info till banken behöver vi veta ungefär vad det kommer landa på....
Jag antar att man måste dra lite i alla trådar samtidigt men har ni några goda råd?
vi funderar på att bygga med lösvirke, och nu har vi förmodligen hittat "vår" tomt och vilka vi vill bygga med. Men i vilken ordning ska vi göra saker och ting?
- Köp tomt
- Få löfte om byggnadskreditiv
- Ritningar och planer för huset
Det känns lite som ett moment 22. Ritningarna kräver ju att vi vet hur tomten ser ut, att köpa tomten kräver att vi får löfte om byggnadskreditiv och för korrekt info till banken behöver vi veta ungefär vad det kommer landa på....
Jag antar att man måste dra lite i alla trådar samtidigt men har ni några goda råd?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det låter som det bästa sättet att gå fram!Liljekonvalj skrev:
Innan du köper tomt har du väl någon uppfattning om hurudant hus du vill bygga?
Vill man ha ett souterränghus väljer man en sluttningstomt, vill man ha ett jättehus letar man efter tomter med generös byggrätt osv.
Och förmodligen har du några skissartade idéer om hur huset skall planeras.
När man väl har en lämplig tomt på gång kanske det är läge att ta en diskussion med banken, så man får ett hum om inom vilka ramar man måste hålla sig.
Så kan man börja färdigrita och leta efter hustillverkare och entreprenörer.
Så ja, en växelverkan mellan de olika aspekterna behövs allt.
Och rätt som det är sitter man där med drömtomten med vägen på sydsidan i stället för norr t.ex.
Då gäller det att vara flexibel och kunna tänka om
Men jag tror framför allt att man skall låta "designprocessen" få ta en hel del tid.
Det måste få värka fram. Hastiga oövertänkta beslut är lätta att ångra och gå och gräma sig över.
Redigerat:
Tack, KnockOnWood. Jag vet inte om jag blev så mycket klokare men medhåll är ju inte fel det heller.
Idéer har vi gott om men plånboken begränsar (nog). Vi börjar med husskiss och kör parallellt med banken, tror jag, och så hoppas vi att ingen snor tomten framför ögonen på oss.
Idéer har vi gott om men plånboken begränsar (nog). Vi börjar med husskiss och kör parallellt med banken, tror jag, och så hoppas vi att ingen snor tomten framför ögonen på oss.
Allvetare
· Stockholm
· 1 793 inlägg
Har ni hittat tomten ni vill ha, slå till!
Det kan ta lång tid att hitta bra tomt, gör en snabbcheck med banken hu krreditvänliga ni är och gör en enkel kalkyl.
tex tomt x miljoner anslutningar finplanering tomt 0,X miljoner nytt hus xx 000 kr per kvadratmeter.
Där har du den ekonomiska begränsningen.
Det kan ta lång tid att hitta bra tomt, gör en snabbcheck med banken hu krreditvänliga ni är och gör en enkel kalkyl.
tex tomt x miljoner anslutningar finplanering tomt 0,X miljoner nytt hus xx 000 kr per kvadratmeter.
Där har du den ekonomiska begränsningen.
Liknande trådar
-
"Konstruktionsritningar" utan ansvar. Är det fusk eller?
Juridik -
Hyvel/Rubank bytes mot putshyvel eller annat kul.
Köpes, Hyres & Bytes -
Lånar bankerna ut omdömesgillt eller inte?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hjälp med diskbänksskåp, ska jag avbryta eller är det OK?
Vatten & Avlopp -
Såga i fodret eller bänkskivan?
Kök