Vi valde i dagsläget att inte dra rör ner i källaren. Dels för att vi inte har något jättebra ställe att dra dem på förutom en städskrubb. I framtiden ska jag nog dra ner två 100 mm rör och ha frånluft i tvättstuga/bastu/relax och tilluft i gillestuga och sovrummet i källaren.

Har inte satt igång aggregatet än. Har dragit alla rör men inte skruvat ihop dem och inte isolerat. Det ska göras så fort som möjligt. Sen måste jag ha hit någon son justerar in alla flöden åt mig.
 
Tack båda, Två saker till som jag funderat på.
1. Skulle man vinna något på att placera aggregatet i källaren? Tänker väl närmast på värmen men det är kanske försumbart? Finna det andra aspekter att tänka på vid val av placeringen på vind eller i källaren?
2. Vi har en kamin / kasset i vardagsrummet och en i gillestugan. Den i gillestugan används knappast men den i vardagsrummet används dagligen under den kalla perioden. Hur påverkar det? Den drar ju en hel del luft så någon inverkan bör den ha. Frågan är om det är något man ska tänka på vid projekteringen eller om det bara är något att ta hänsyn till vid injusteringen av flödena. Den är ju väldigt känslig för undertryck
 
Redigerat:
Vad gäller fråga två: Se till att välja ett aggregat där du med ett enkelt knapptryck kan slå över till ett tillfälligt övertryck i huset. Den HERU som vi installerat har denna funktion, men jag använder den sällan eftersom kaminen tar luft utifrån. Funktionen slår av efter en tid (60 min?). Då bör kaminen vara varm och inte alls lika känslig för undertryck i huset.
 
Perfekt, tack för uppslaget!
 
Samma funktion finns på vårt aggregat, Acetec A100.
 
Tack jontesjostrom,
 
Nu börjar allt vara klart i min anläggning.

Kalla dagar, barnen och annat roligt har gjort att det dragit ut på tiden.

Nu är det bara isolering av ute- och avluften samt att dra ner kabeln från vinden till styrpanelen. Och att justera flödena.

Lite bilder.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruvade även upp aggregatet och tyckte det såg konstigt ut.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna bild är alltså från utsidan och in där svluftsröret ska anslutas. Är några kontakter som ligger "i vägen". Eller ska det se ut så?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna bild är uppifrån och då ser man också kontakterna. Tycker det borde vara fritt fram till fläkten och genom värmeväxlaren.

Aggregatet är ett Acetec A100.
 
Har nu kört igång aggregatet och är mycket nöjd över resultatet. Detta även om jag inte kopplat in utsuget på toan utan kör bara med ett utsug i hallen och ett i köket. Toan ska kopplas in de närmaste dagarna. Kör bara aggregatet på lägsta fabriksinställningen i väntan på inställningarna som jag ska anlita någon att göra.

Har en temperatur på 18 grader på frånluften och 15 grader på tilluften och all kondens på insidan av fönstren har försvunnit.

Har vissa stomvibrationer då jag byggde en ställning som ankrades i takstolarna. När jag kör aggregatet på max så dånar det bra i huset.

Kan man hänga upp aggregatet i t.ex. spännband kanske med hjälpa av några fjädrar så att vibrationerna blir mindre?

Någon som har gjort något liknande?
 
De vanliga är väl markskivan mellan aggregat och golv. Vill man ha en högre placering brukar man kunna hänga upp en skiva plywood eller liknande med samma markskiva på som man placerar aggregatet på. Med ett normalt aggregat ska det ta bort allt stomljud om man inte har underdimensionerat aggregatet. Fjädrar osv går givetvis med
 
En markskiva av stenull? Eller är det något annat material?

Ska prova det som första åtgärd. Tror inte att aggregatet är underdimensionerad då det skulle klara upp till 180 m2 och vi har en yta på 120 m2.
 
Stenull ja, vissa kör även motorrumsisolering från tex biltema (madrassliknande med alufolie). Materialet är väl inte det viktiga utan att det är en större yta som tar upp trycket från aggregatet och fördelar vikten samtidigt som vibrationer dämpas mot underlaget
 
Ok, men då ska jag prova det.

Hur tjock skiva ska man använda? Har kvar isolering av stenull som är 95mm sen jag isolerade rören.
 
Tja 50mm eller tjockare är väl standard så pallar den trycket funkar det. Markskivorna är ju väldigt fasta, är din stenull till kanalerna det? Aggregatet ska ligga på ytan, ej sjunka ner i skivan så att säga
 
Ok,då får jag nog köpa en ny skiva.

Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.