Hej, gör en kretsschema över två motorer som ska starta med varsin kontaktor Q1 och Q2 sen ska båda motorerna startas via gemensam tryckknapp och stoppas via gemensam tryckknapp och ena motorn ska startas med fördröjning på några sekunder, kommer även ha motorskyd b1 och b2. Ni elektriker där ute är det rätt tänkt och gjort i denna ritning.
Ja, det ska funka.
Ok, så det är rätt så som jag skrivit och tänkt Q1 på hållkretsen. Men tidstyrda som startar motor 2 efter några sekunder ska den heta då Q2 eller eller ska den med vara Q1 så när den sen hopar igång så startar m2G Gooli skrev:
Schemat är rätt, använder du tidsstyrd hjälpkontakt från Q2 istället för Q1 måste du pressa in Q2 rent fysiskt så att den också får självhållning.
Ok så jag ska ha dem kvar som på schemat jag ritat som Q1 både självhplningskrets men även tidstyrda som ligger innan kontaktor 2. Båda ska heta då Q1snaggletooth skrev:
Ja, korrekt uppfattat.
Håller på med att göra en rittning över en pump som styrs av 2st nivåvipor dom sluter när vattennivån överstiger aktivering nivå. Vipa 1 har hi satt på brunnens bott som stänger av när brunnen är tom och Vipa 2 kommer sitta en bitt upp som startar pumpen. Har jag ritat rätt?snaggletooth skrev:
Ser ingen ritning?
Ja, det ska funka.