Låg ett brev i brevlådan idag från vår elleverantör.
Tydligen skulle jag få en ny elmätare men istället blev det en riskobservation.
Jag måste kontakta en elektriker för åtgärd och återkoppla till leverantören, men kan någon förklara problemet för mig.
Kommer jag bli ruinerad eller är det en enkel åtgärd som behövs.
Det står: "Flera kablar anslutna till elmätaren. Från elmätare får endast en ledare per fas anslutas. Efter mätaren skall kundanläggningen anslutas på mellanplint"
Bilden visar mitt mätarskåp
Tydligen skulle jag få en ny elmätare men istället blev det en riskobservation.
Jag måste kontakta en elektriker för åtgärd och återkoppla till leverantören, men kan någon förklara problemet för mig.
Kommer jag bli ruinerad eller är det en enkel åtgärd som behövs.
Det står: "Flera kablar anslutna till elmätaren. Från elmätare får endast en ledare per fas anslutas. Efter mätaren skall kundanläggningen anslutas på mellanplint"
Bilden visar mitt mätarskåp
Mätarens anslutningar ska ha en kabel i och en ut så det är helt riktigt.
Någon har "kladdat" dit en arbetsbrytare någon gång. Det är en tvivelaktig installation av den brytaren.
Snikåtgärden är sätta en riktig plint efter mätaren och vid plinten fördela utgående kablar.
Observera att man inte får montera material hur som helst i ett mätarskåp. Dvs nätägaren ska ha gott om plats för mätare.
Bästa är att byta skåpet och det kan bli billigare än att det lägga tid på gammalt skräp... Det är inte ett stort jobb att byta skåp.
Vad är brytaren till för? Solceller?
Svarta brytaren mm har sedan länge passerat bäst före datum... Mätarskåpet ägs normalt av abonnenten/fastighetsägaren
Någon har "kladdat" dit en arbetsbrytare någon gång. Det är en tvivelaktig installation av den brytaren.
Snikåtgärden är sätta en riktig plint efter mätaren och vid plinten fördela utgående kablar.
Observera att man inte får montera material hur som helst i ett mätarskåp. Dvs nätägaren ska ha gott om plats för mätare.
Bästa är att byta skåpet och det kan bli billigare än att det lägga tid på gammalt skräp... Det är inte ett stort jobb att byta skåp.
Svarta brytaren mm har sedan länge passerat bäst före datum... Mätarskåpet ägs normalt av abonnenten/fastighetsägaren
Tack för svar.H HSP skrev:Mätarens anslutningar ska ha en kabel i och en ut så det är helt riktigt.
Det ska alltså gå matning till en fördelningsplint och sedan vidare till till två kablar.
Kabeln efter brytaren går till ett gammalt garage.
Mätaren är plomberad men jag antar att elektrikern löser det ändå när han installerar plint och åtgärdar arbetsbrytaren.
Nytt och fräscht är ju så klart trevligt men att byta hela skåpet hoppas jag på att slippa.
Eller tror du det blir svårt att få dit den plinten som efterfrågas så ett helt nytt skåp blir ett måste?
Mät om det finns plats för en vanlig mätartavla i skåpet.
https://www.elbutik.se/product.html/garo-matartavla-mt-233-1
https://www.elbutik.se/product.html/garo-matartavla-mt-233-1
Det går att få dit en plint. Elektrikern sköter kontakten med nätbolaget angående plomberingen.
Du har dock en "lite udda kopplingsordning"
Utan att se hela skåpet så ser det ut som följande ordning: "inkommande el" till "brytare (den gamla svarta)" till "säkringar" till " mätaren" till "utgående kablar"
Gamla ordningen var vanligen: "inkommande el" till "säkringar" till "brytare" till "mätaren" till "plint" till utgående kablar.
Dvs brytaren brukar inte vara först .. men i gamla anläggningar har det förekommit diverse andra lösningar..
Alternativet koppla ur garagekabeln helt. Då har du bara en utgående kabel.
Du har dock en "lite udda kopplingsordning"
Utan att se hela skåpet så ser det ut som följande ordning: "inkommande el" till "brytare (den gamla svarta)" till "säkringar" till " mätaren" till "utgående kablar"
Gamla ordningen var vanligen: "inkommande el" till "säkringar" till "brytare" till "mätaren" till "plint" till utgående kablar.
Dvs brytaren brukar inte vara först .. men i gamla anläggningar har det förekommit diverse andra lösningar..
Alternativet koppla ur garagekabeln helt. Då har du bara en utgående kabel.
Såg detta efter jag svarade tidigare.H HSP skrev:
Får helt enkelt lita på elektrikern gör en bra lösning, både för min plånbok och nätägaren
Ganska säker på att det går fortare att sätta upp ett nytt mätarskåp, i stället för att bygga in en mätartavla i befintliga skåpet.
En plint efter mätaren går snabbast att få dit. Och det är förmodligen den billigaste lösningen och då har du fixat problemet med dubbla ledningar som nätbolaget slog ner på.
Fråga pris på både montering av plint och byte av skåpet och jämför... Sitter skåpet på stolpe så tillkommer stolpfästen vid byte av skåp...
Nytt är nytt så du får väga in det också, jag tänker på svarta brytaren och säkringshållare...
En plint efter mätaren går snabbast att få dit. Och det är förmodligen den billigaste lösningen och då har du fixat problemet med dubbla ledningar som nätbolaget slog ner på.
Fråga pris på både montering av plint och byte av skåpet och jämför... Sitter skåpet på stolpe så tillkommer stolpfästen vid byte av skåp...
Nytt är nytt så du får väga in det också, jag tänker på svarta brytaren och säkringshållare...
Tack för tips på lösningar att diskutera med elektrikern.H HSP skrev:Ganska säker på att det går fortare att sätta upp ett nytt mätarskåp, i stället för att bygga in en mätartavla i befintliga skåpet.
En plint efter mätaren går snabbast att få dit.
Fråga pris på både montering av plint och byte av skåpet och jämför... Sitter skåpet på stolpe så tillkommer stolpfästen vid byte av skåp..
Priset är inte jätteviktigt.
Vill att det ska bli "rätt och riktigt", men självklart vill man ju inte kasta ut enorma summor på något som "bara" sitter där på stolpen utan att någon ser det mer än de få gånger mätaren ska bytas.
Lite nyfiken på hur en mellanplint ser ut? Är det någon stor sak som ska knölas in i skåpet, eller är det "bara" en sån här nedan?
Och nej jag tänker inte ens fundera på att försöka fixa detta själv... bara nyfiken.
Det går som HSP är inne på fixa till ditt skåp och jag skulle även understryka att det går enkelt och utan större kostnader. Det beror ju givetvis vilken lott du drar i det stora elektrikerlotteriet men normalt ska du inte behöva gå på en nit i detta fallet tycker jag.K Krigro skrev:Tack för svar.
Det ska alltså gå matning till en fördelningsplint och sedan vidare till till två kablar.
Kabeln efter brytaren går till ett gammalt garage.
Mätaren är plomberad men jag antar att elektrikern löser det ändå när han installerar plint och åtgärdar arbetsbrytaren.
Nytt och fräscht är ju så klart trevligt men att byta hela skåpet hoppas jag på att slippa.
Eller tror du det blir svårt att få dit den plinten som efterfrågas så ett helt nytt skåp blir ett måste?
Tack för svar..GK100 skrev:
Det är lite därför jag frågar här först. För att kunna vara lite restriktiv om en elektriker anser att hela stolpen bör bytas, och byta ut samtliga kablar i hela huset och hos grannen för säkerhets skull.
Övertygad om att en majoritet av alla hantverkare är pålitliga, men samtidigt finns det är klick som inte är det och mer än gärna lurar på okunniga mer än dom behöver.