maskeradeproggaren
Ska sätta in en dörr i en stuga som kommer vara extremt låg pga max tillåtet takhöjdsmått (140cm!!), en idé som byggaren föreslagit, men rekommenderat mot, är att ha taket rakt sista biten från vinkeln på taket. Detta kan ge 10cm, vilket ju är en oerhörd skillnad på så låg dörr. Taket kommer vara i plåt.

Jag förstår att det inte är bra för ok snö ligger men vilka övriga risker tar man? Bör man kunna överväga det eller är det big no-no? Se bild nedan.

Planritning av takkonstruktion för stuga, med mått och vinklar angivna, visar potentiell dörrplacering med justering av takets lutning för att öka höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det innertaket som skall bli horisontellt? Är väl inga konstigheter så länge du har kvar tillräcklig bärighet i takstolen.

• Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
Nu kikade jag noggrannare… du lär väl ha dörren mellan takstolarna med tanke på benen. Så handlar väl mest om att det blir mindre isolering över dörren?

• Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Larsa Larsa skrev:
Är det innertaket som skall bli horisontellt? Är väl inga konstigheter så länge du har kvar tillräcklig bärighet i takstolen.
originalbilden är på ursprunglig skiss. Takkupan ska vara mellan takstolarna.
Så yttertaket är det som blir horisontellt, se bild nedan.

Byggskiss som visar takkupa i profil, placerad mellan takstolar. Yttertaket visas horisontellt. Måttangivelser i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska du ha bandtäckt tak? Isåfall kan du ju ha svetsat tak istället (ser likadant ut, iaf från marken, och då tror jag att det är godkänt med platt tak).

Rickard.
Helt platt bygger man inte tak, den uppenbara risken är såklart läckage.

maskeradeproggaren
M MWHN skrev:
Ska du ha bandtäckt tak? Isåfall kan du ju ha svetsat tak istället (ser likadant ut, iaf från marken, och då tror jag att det är godkänt med platt tak).
Tänker du enbart på takkupan då? För det behöver vara aluminum pga närhet till kusten.

maskeradeproggaren
Rickard. Rickard. skrev:
Helt platt bygger man inte tak, den uppenbara risken är såklart läckage.
Okej förstår, tack. Vad är isåfall den absolut minsta vinkeln man kan tänka sig då, för att få ett så platt tak som möjligt?

maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Tänker du enbart på takkupan då? För det behöver vara aluminum pga närhet till kusten.
Ja, det var det jag tänkte. Fast jag vet inte om man kan svetsa aluminiumtak.

Rickard.
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Okej förstår, tack. Vad är isåfall den absolut minsta vinkeln man kan tänka sig då, för att få ett så platt tak som möjligt?
Det beror på materialet på yttertaket. Med bandtäckning är det normala minsta lutningen 6⁰ med ett undantag på 3⁰ i vissa fall men tyvärr inte i ditt (om jag förstår rätt).

Svetsade tätskikt (t ex svetsad papp) kan man i teorin lägga helt platt men det är ändå ingen bra idé att göra det.

maskeradeproggaren
Hittade detta: ”En lutning på 1:16 (3,6 grader) kan dock godtas om taket har kontinuerliga plåtlängder, dvs att det inte finns några hinder så som skorstenar eller takfönster längs med längden på takplåten. Rostfritt stål går dock bra att svetsa och kan användas på platta tak.”

Borde det inte gälla om taket på takkupan har en hel längd, eller tänker jag fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.