Ska sätta in en dörr i en stuga som kommer vara extremt låg pga max tillåtet takhöjdsmått (140cm!!), en idé som byggaren föreslagit, men rekommenderat mot, är att ha taket rakt sista biten från vinkeln på taket. Detta kan ge 10cm, vilket ju är en oerhörd skillnad på så låg dörr. Taket kommer vara i plåt.
Jag förstår att det inte är bra för ok snö ligger men vilka övriga risker tar man? Bör man kunna överväga det eller är det big no-no? Se bild nedan.
Jag förstår att det inte är bra för ok snö ligger men vilka övriga risker tar man? Bör man kunna överväga det eller är det big no-no? Se bild nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 559 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 559 inlägg
Det beror på materialet på yttertaket. Med bandtäckning är det normala minsta lutningen 6⁰ med ett undantag på 3⁰ i vissa fall men tyvärr inte i ditt (om jag förstår rätt).maskeradeproggaren skrev:
Svetsade tätskikt (t ex svetsad papp) kan man i teorin lägga helt platt men det är ändå ingen bra idé att göra det.
Hittade detta: ”En lutning på 1:16 (3,6 grader) kan dock godtas om taket har kontinuerliga plåtlängder, dvs att det inte finns några hinder så som skorstenar eller takfönster längs med längden på takplåten. Rostfritt stål går dock bra att svetsa och kan användas på platta tak.”
Borde det inte gälla om taket på takkupan har en hel längd, eller tänker jag fel?
Borde det inte gälla om taket på takkupan har en hel längd, eller tänker jag fel?
Liknande trådar
-
Någon som har anlitat taktvätt i Kristianstadstrakten? Omdöme?
Tak & Vind -
Hur mäter man rakt i taket?
Inredning -
Risker med lättare takdukar likt YEP500 och YEP700?
Tak & Vind -
Var och hur ska takbalken skarvas (traktorskjul)?
Byggmaterial & Byggteknik -
Takpannor rakt mot vindskiva eller bärläkt?
Tak & Vind