Hej!

Jag och min sambo har i somras köpt en villa i två våningar med inneluftsventilerad torpargrund (har iaf hittat varken ventiler eller hål i grundmuren), byggår 1949. Vi renoverar en del av ett vattenskadat badrum själva och har nu öppnat upp undergolvet, delvis för att byta blindbotten och isolering men också för att inspektera omfattningen av vattenskadan. När vi ändå var därunder så ville vi passa på att städa bort organiskt material från grunden som skulle kunna hålla fukt, och fick samtidigt bekräftat att det inte finns så mycket kryputrymme (ca 150-200mm under bjälklaget).

I och med att huset är köpt på sommaren och vi nu närmar oss vintern vet vi inte exakt vad den relativa luftfuktigheten kommer vara under bjälklaget och ifall det är en riskkonstruktion. Skulle det visa sig att grundvatten tränger in eller fukt avdunstar skulle vi vilja genomföra åtgärder för att sänka luftfuktigheten, men det är en åtgärd vi inte vill göra förrän vi absolut vet att vi behöver.

Därför skulle vi antingen vilja suga ut jord från grunden eller gräva ut den själva för att få ett djupare kryputrymme, och skulle det visa sig vara alltför hög fuktighet kan vi komma åt kryputrymmet från en inspektionslucka i rummet bredvid istället för att behöva öppna upp badrumsgolvet igen.

Min fråga är ifall det finns risker förenat med att gräva ut jorden i krypgrunden? Huset står på en grundmur och jag är inte säker på ifall det finns varken platta på mark eller berggrund under all jord, eller ifall man bara grävt ut diken där man sedan ställt grundmuren.

Min andra fråga är gällande en stödstruktur för trappan som syns i den andra bilden. Den stödbjälken vilar just nu på ett gäng stenar som står i första bilden och det skulle såklart bli instabilt ifall vi börjar bråka med jordgrunden, så planen är att byta ut dessa stenar mot en betongplint samtidigt som strukturen hålls uppe med en domkraft. Skulle det kunna fungera?

Tänkte mig en betongplint på 700mm likt denna borde räcka.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...utformar/plint-500-justerbar-u-järn-005176999

Ursäktar de sjaskiga bilderna, men det är det bästa jag har för tillfället.
Upprivet badrumsgolv med synlig blindbotten, rör och stödstruktur vilande på stenfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete under en trappa med öppet golv och synlig bjälklag, stenar används för stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför ändra på något som fungerar? Är det fuktproblem i grunden?

Instämmer med Jonatan79.
Har det fungerat sedan -49 så ändra inget i onödan,
tänk dock på att helt täta golvbeläggningar kan ställa till problem.

Varit inne på det också, men
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför ändra på något som fungerar? Är det fuktproblem i grunden?
Det som är grejen också, vi vet inte. Badrummet hade fuktskador i undergolvet när vi köpte huset, men det såg ut att vara på grund av otätt tätskikt runt brunn och handfat så behöver inte vara på grund av fukt.

Vi låter det nog vara isåfall och testar igen under nästa vår och sommar för att få en bättre aning om ifall vi faktiskt har problem och tar ställning till det igen då.

Tackar för rådet! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.