Hej! Vi anlitade firma som gjorde klart övervåning på vårt hus år 2018. Ventilationsrör kopplades in på befintligt system till en Nibe F730. Från toan på övervåning placerades ett ventrör för frånluft. Röret ligger på vinden med cellulosa runt omkring. Vad är då min fråga? Jag gick igenom några gamla bilder och ser att detta ventilationsrör inte är isolerat, direkt på röret, dock så ligger cellulosa runt om, mycket centralt (40-50cm) men mindre i snedtak (20cm). Behöver man vara orolig för att detta ger kondens, på rör eller i rör? Behöver något ändras? Finns inga tecken på problem idag vad jag kan se. Tacksam för svar! Bifogar några bilder.

• Obehandlat ventilationsrör i ett vindsutrymme omgivet av cellulosa. Datumet 2018 är markerat på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör i en vind med träbjälkar, oisolerat rör omgivet av cellulosa.
    Skapa konto
  • Ventilationsrör i ett oisolerat utrymme på vinden, omgivet av träbjälkar och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Vind med cellulosaisolering och ett ventilationsrör.
    Skapa konto
Kondens blir om omgivande luft är fuktig och rör kalla. Så du har fuktspärr från fukten på undervåning och någorlunda varm luft i rören samt isolering så jag skulle inte vara orolig. Din fukt tas om hand av VP och sprids ej till vind.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.