Hej!

Ursäkta långt inlägg, men är nyfiken (och okunnig).

Är spekulant till ett hus där det i besiktningsprotokollet står följande under källare/tvättstuga/bastu:

"Påreglade ytterväggar

Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för
mikrobiell tillväxt och normal lukt upplevdes.
Källargrundmurar med påreglade isolerade ytterväggar. Källaren med
påreglade ytterväggar riskerar att drabbas av fuktskador på grund av
naturlig fuktpåverkan från mark. Detta kan i sin tur leda till mikrobiella
skador (angrepp av mikroorganismer) som kan leda till att mikrobiell lukt
sprids till boendemiljön.
Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten (RF) i den
omgivande luften är över 75 % vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK)
på 17 %. Fuktkvoten uppmättes till 20%.
Vi rekommenderar en fördjupad undersökning för att bedöma orsak och
omfattning. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om
fördjupad undersökning gäller både bastu och detta utrymme."

Står även i den allmänna reflektionen:

"Jag ser dock inget i källaren som tyder på att det finns något akut behov av åtgärder. I källaren förekommer ett par
rum med påreglade träväggar där det noterades något förhöjda fuktvärden vid kontroll av konstruktionen.
Då detta bara berör ett par rum och ingen avvikande lukt förekommer så ser jag inget behov av åtgärd i dagsläget. Om man
kommer till att renovera våtrummet i källaren eller om det börjar förekomma lukt så kan man i så fall riva ut dessa
träkonstruktioner."

Hur ska jag tolka dessa utlåtanden? I övrigt beskrivs huset i bra skick. Är det en big deal eller inte? Och om vi leker med tanken att något måste göras åt fukt problemet, hur stor skulle den åtgärden förmodligen bli så att säga?

Mvh

Jag skulle nog vilja undersöka detta vidare med tanke på att det är våtutrymme. Kan vara tt du måste riva hela våtutrymmet för att torka ut konstruktionen alt isolera källarväggen bättre från utsidan.

PeterFalun
G Gurkan1993 skrev:
Hej!

Ursäkta långt inlägg, men är nyfiken (och okunnig).

Är spekulant till ett hus där det i besiktningsprotokollet står följande under källare/tvättstuga/bastu:

"Påreglade ytterväggar

Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för
mikrobiell tillväxt och normal lukt upplevdes.
Källargrundmurar med påreglade isolerade ytterväggar. Källaren med
påreglade ytterväggar riskerar att drabbas av fuktskador på grund av
naturlig fuktpåverkan från mark. Detta kan i sin tur leda till mikrobiella
skador (angrepp av mikroorganismer) som kan leda till att mikrobiell lukt
sprids till boendemiljön.
Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten (RF) i den
omgivande luften är över 75 % vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK)
på 17 %. Fuktkvoten uppmättes till 20%.
Vi rekommenderar en fördjupad undersökning för att bedöma orsak och
omfattning. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om
fördjupad undersökning gäller både bastu och detta utrymme."

Står även i den allmänna reflektionen:

"Jag ser dock inget i källaren som tyder på att det finns något akut behov av åtgärder. I källaren förekommer ett par
rum med påreglade träväggar där det noterades något förhöjda fuktvärden vid kontroll av konstruktionen.
Då detta bara berör ett par rum och ingen avvikande lukt förekommer så ser jag inget behov av åtgärd i dagsläget. Om man
kommer till att renovera våtrummet i källaren eller om det börjar förekomma lukt så kan man i så fall riva ut dessa
träkonstruktioner."

Hur ska jag tolka dessa utlåtanden? I övrigt beskrivs huset i bra skick. Är det en big deal eller inte? Och om vi leker med tanken att något måste göras åt fukt problemet, hur stor skulle den åtgärden förmodligen bli så att säga?

Mvh
vet du hur länge dom reglade väggarna funnits där?

PeterFalun PeterFalun skrev:
vet du hur länge dom reglade väggarna funnits där?
Det är lite oklart. Huset är byggt 1950, men finns inget dokumenterat om väggarna. Skulle tippa på 30+ år åtminstone.

Semiproffset Thiger skrev:
Jag skulle nog vilja undersöka detta vidare med tanke på att det är våtutrymme. Kan vara tt du måste riva hela våtutrymmet för att torka ut konstruktionen alt isolera källarväggen bättre från utsidan.
Tack för svar! Tänker samma sak. Tror du det är stor risk att det även behövs dräneras?

G Gurkan1993 skrev:
Tack för svar! Tänker samma sak. Tror du det är stor risk att det även behövs dräneras?
Ja det kan vara i behov av dränering om det är så gammalt och ingen info om detta finns och är gjort sedan tidigare.

Skit i dränering.

Ta ner den isolering och virke från ytterväggar. Även golv om trä finns där.
Sen klinkers och puts och du har en ypperlig källare och tvättstuga.
Inget tätskikt eller trams förutom möjligtvis precis i duschen.

Uppreglade gamla ytterväggar riskerar alltid mögla, räcker med en igensatt lövsil på utsidan eller naturlig fuktvandring så är du körd.
Gamla källare ska bara ha döda material..

Kommer det efter det in för mycket fukt och färgen lossnar på väggar etc. kan du börja fundera på dränering.
Men en killgissning från mig är att 80% av alla dräneringar är onödiga.

O [old rusty] skrev:
Skit i dränering.

Ta ner den isolering och virke från ytterväggar. Även golv om trä finns där.
Sen klinkers och puts och du har en ypperlig källare och tvättstuga.
Inget tätskikt eller trams förutom möjligtvis precis i duschen.

Uppreglade gamla ytterväggar riskerar alltid mögla, räcker med en igensatt lövsil på utsidan eller naturlig fuktvandring så är du körd.
Gamla källare ska bara ha döda material..

Kommer det efter det in för mycket fukt och färgen lossnar på väggar etc. kan du börja fundera på dränering.
Men en killgissning från mig är att 80% av alla dräneringar är onödiga.
Tack för svar! Låter ju rätt hoppfullt (och inte så dyrt...).

Tanken med källaren är att ha den som tvättstuga, dvs inte tänkt som umgängesyta eller nåt sånt.

Semiproffset Thiger skrev:
Ja det kan vara i behov av dränering om det är så gammalt och ingen info om detta finns och är gjort sedan tidigare.
G Gurkan1993 skrev:
Får helt enkelt ta dit nån och titta. Huset känns helt perfekt i övrigt, så vore synd om det föll på det.

Är också lite svårt att tolka inspektören när han formulerat sig lite tvetydigt.

G Gurkan1993 skrev:
Får helt enkelt ta dit nån och titta. Huset känns helt perfekt i övrigt, så vore synd om det föll på det.

Är också lite svårt att tolka inspektören när han formulerat sig lite tvetydigt.
Det är klassiskt. De vill ha ryggen fri men inte sänka objekten så de får färre uppdrag. Är väl en balansgång mellan att se mellan fingrarna samtidigt som man inte får missa något :)

• Gilla
Gurkan1993
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.