När vi byggde garaget murade vi ett varv med leca som sedan putsades i liv med plattan. Nu har vi för avsikt att lägga lite marksten runt garaget och jag är lite fundersam på vilken nivå vi kan lägga den på. Vill gärna höja upp den, men det känns som det finns risk för vatten som skulle kunna tränga in i skarven mellan plattan och leca. Ngt man bör tänka på?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Du kan ju kontrollera att det fortfarande är någorlunda tätt ihopputsat mellan kantelement och putsen på LECA.
(För jag tycker det ser ut som att du har kantelement med cellplast för grunden)

Träpanelen kommer må sämre av att du höjer nivån, det kanske blir den värsta konsekvensen.

Alla materialen i din grund, betong, fibercement, Leca, puts, skiljer sig inte dramatiskt i ånggenomsläpplighet och kapillär stighöjd, så jag tror inte att du behöver oroa dig sådär värst mycket.
Men det finns ju ändå alltid en finess med att hålla höjningen så låg som möjligt, om inte annat än för panelens skull.

Men har du sprickor och glipor någonstans i grunden kan du fundera på att putsa igen de, eller fylla med sikaflex e.dyl.
 
Ok, tack för svar! Ja, det är ju kantelement som sedan vi lagt ett varv med leca runt. Det som bekymrade mig var att på en "normal" grund brukar ju träpanelen hänga ut/över kantelementen. Här kommer dom ju en bit upp och syftet är ju att få upp panelen från marken. Här blottas ju "skarven" mellan plattan och lecablock, såg lite skumt ut tyckte jag när vatten rinner där. Men kanske som du säger är det inga konstigheter.
 
  • Gilla
Chrla193
  • Laddar…
Panelen mår givetvis bättre ju längre upp från marken den kommer, däremot är det inga problem för dig att höja markytan en bit. Om panelen har 10 centimeter ner till markyta klarar den sig fint! :)

/ Mikael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.