Hej!
Först vill jag bara säga att jag inte är någon värmepannegeni så om jag använder fel termer får ni ursäkta. Till problemet:
Jag har en bergvärmepump enligt ovan och när den slår ifrån så rinner det ett par deciliter vatten ur en spilledning som sitter precis intill där kallvattnet går in i pannan (sitter även en påfyllningskran som är åtdragen och en säkerhetsventil), alltså inte tappkran vid expansionskärlet. Det verkar som att det är nått sorts övertryck i varmvattenberedaren (egen teori) så att det pressas upp vatten.
Nån som har någon idé vad det kan vara?

Edit. Nu har jag kollat upp pannan när den jobbar och det verkar som att det kommer lite vatten efter att pannan värmt upp vatten i varmvattenberedaren.

Redigerat:
Troligen är expansionskärlet trasigt. Det ska vara luft i blåsan som sitter i den. Om blåsan går sönder försvinner luften och blåsan fylls med vatten.
Testa att knacka på den, om det är ett ekande ljud så är allt rätt. Är det "stumt" så är det vatten i blåsan, alternativt att den behöver pumpas upp. Testa att fylla i luf med bilpump om du har.

Kolla upp vad det är för rör som vattnet kommer ifrån. Alltså om det är kallvattenrör, varmvattenrör eller rören som går till elementen.

Läs gärna mitt inlägg i tråden " hjälp!! det droppar ur ett rör på baksidan av bergvärmepumpen!!!".

Är det inte bara övertrycksventilen för varmvattenberedaren som släpper lite vatten? När du tappar varmvatten i större mängd (dusch, disk), så fylls varmvattenberedaren på med kallvatten. Detta kallvatten skall värmas (hela iden med varmvattenberedare...) Vatten expanderar ca 0.8% om man värmer det från 10 grC till 50 grC. Dvs tappar du 50 l vatten och fyller på med lika mycket kallvatten, så blir det knappt en halvliters expansion. När vattnet expanderar stiger trycket i tanken varpå ventilen släpper ut vätska för att hålla trycket OK i tanken. För oss brukar det droppa speciellt mycket när grabben har duschat...

Mich: Jag skickade et PM till dig ang mitt problem.

Jag har lokaliserat att det är röret från varmvattenberedaren som vattnet kommer ifrån, alltså inte röret som går från expansionskärlet.

Jag har uppfattat att det är normalt att det kommer lite vatten. Hos oss kommer det ca 0,5-1 liter/dygn beroende på hur mycket vi duschar. Kan man anse detta som normalt?

Jag är ingen exper på detta och har igentligen inte så mycket erfarenhet. Själv har jag en plast låda/balja under röret. Som jag måste tömma i bland. Nu dunstar en hel del bort också. Jag har ingen koll på hur mycket som kommer ut, men tycker det låter lite mycket med liter per dygn. Det går många veckor mellan mina tömningar och min balja rymmer max 2 liter.

Med utgångs punkt från det som Grop skrev så räknade jag lite. 160 liter och en ökning med 7 grader ger ca 0,2 liter.

Med flera långa dushningar per dygn så kan det nog bli en del vatten.

Det beror också på hur lågt som temperaturen sjunker vid duschningen. Det kan sjunka en hel del och då blir det mer vatten som kommer ut. T.ex. så kan man hos mig inte duscha två gånger efter varandra och ha varmvatten. Det tar slut. Detta när syrran kommer och duschar hunden, plus sedan sig själv. Tror det var under 35 grader, sedan tar det över timmen innan det blir varmt (flera körningar med pumpen och den vllar 20 minuter mellan varje). Oj, nu flög jag nog i väg lite off-topic.

Så tyvärr har jag inget bra svar på vad som är normalt.

Något som däremot är positivt är att detta kan hjälpa till att hålla vattenlåset i brunnen med vatten (om man inte har något annat i sitt pannrum som släpper ut vatten ibland).

Mich, nu funkar det ju inte riktigt som så att det varje gång du värmer tanken så blir trycket så högt att ventilen släpper ut tryck. Har du en gång värmt upp hela tanken till maxtemp, har du fått högsta tryck som sedan ventilen har "tryckkompenserat" för. När sedan tempen i tanken sjunker, så komprimeras vattnet motsvarande som den expanderar i volym då man höjer tempen. Alltså sjunker trycket. Nästa värmning (då du nått mintemp där pumpen startar) höjs tempen, och trycket når igen det tryck som rådde precis då ventilen stängde (i teorin- i praktiken kanske det varierar något),Så då ska det inte droppa något. Utan det är bara då du fyller på med nytt kallt vatten som du får dropp.

Grop skrev:
Mich, nu funkar det ju inte riktigt som så att det varje gång du värmer tanken så blir trycket så högt att ventilen släpper ut tryck. Har du en gång värmt upp hela tanken till maxtemp, har du fått högsta tryck som sedan ventilen har "tryckkompenserat" för. När sedan tempen i tanken sjunker, så komprimeras vattnet motsvarande som den expanderar i volym då man höjer tempen. Alltså sjunker trycket. Nästa värmning (då du nått mintemp där pumpen startar) höjs tempen, och trycket når igen det tryck som rådde precis då ventilen stängde (i teorin- i praktiken kanske det varierar något),Så då ska det inte droppa något. Utan det är bara då du fyller på med nytt kallt vatten som du får dropp.
Så allting är korrekt, då vi duschar varje dag med rätt hög värme, att det kommer fyllas på med nytt kallt vatten i beredaren som då kommer att släppa ut lite vatten pga övertrycket som blir?

Så funkar det hos oss i alla fall... Och mest droppar det efter att grabben har duschat, men så duschar han dubbelt så länge som vi andra!

röret som det droppar från är mest troligt säkerhetsvetilen på kallvattnet, det är fullt normalt att det kommer vatten där när man har värmepump !!

drakhenke skrev:
röret som det droppar från är mest troligt säkerhetsvetilen på kallvattnet, det är fullt normalt att det kommer vatten där när man har värmepump !!
Stämmer, allt är som det ska va och jag är lugn nu...:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.