Då vi ska bygga nytt förhoppningsvis i början på nästa år så undrar jag
vad som är lämplig kapitalkostnad för ett värmeförsörjningssystem.

Jag har inte gått igenom BBR´s nya regler men vad jag läste så ska klimatskalet bli betydligt mer välisolerat.
Sen har vi tex. platt-tv, tvätt, diskmaskin, människor som allstrar värme i huset.
Det kan vara en kort period under de kalla dagarna på året eller extra värme när huset ej är "aktivt" som behövs, kan därav inte se varför man skulle investera mer än ca 40-50k på ett värmeförsöjning system vid nybygge..

Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?

/Henke

Var skall du bygga, och hur stort?

Jag tror nog att du kommer behöva aktiv värmeförsörjning i huset mer än några kalla dagar om året. Och frågan är om den värmen skall kosta dig 35000kr/år, eller 15000kr/år? Och om den uppvärmning man har valt blir mycket dyrare efter 5-10år, vad kostar det då att byta system? Det är där den initiala investeringskostnaden skiljer sig åt.

Några kupévärmare på strategiska ställen, och en eldriven varmvattenberedare i en skrubb blir ju billigt och bra till en början, men det blir inte billigt i längden.

Jag ska bygga söder om Göteborg. ca 195m2 varav 45 på loft.

Har byggfirma i familjen och tänker bygga själv. SÅ vi kommer att få ett
mycket välisolerat hus. Är bara osäker på hur mycket man kan investera så att
det verkligen betalar tillbaka sig. Dagar med solinstrålning blir det väl nästan värmeöverskott. Ett nybyggt hus idag kan ju dra ned mot 5 MWh/år och då är
ca 2-3 MWh/år tappvatten. Det innebär ju att kostnaden för anläggningen för värmeförsörjningen, kapitalkostnaden, måste fördelas på relativ få kWh.

Har dock tänkt mig Nån värmepump tex luft-vatten med frånluftvvxmodul, till Ackumulatortank för att kunna docka med alternativa värmesystem i framtiden.

Nån som har lite mer erfarenhet om vad som är rimligt eller?

Mikael_L
Jag tycker inte att det är någon dum frågeställning. Särskilt om man bygger så välisolerat att det närmar sig passivhus.

Jag hör också till skaran som anser att bergvärmepump till nybyggda välisolerade mindre hus i södra Sverige är bortkastade pengar pga att återbetalningstiden blir för lång. Man är tvungen att byta pump/kompressor långt innan den är intjänad.

Att endast montera en elektriskt VV-beredare + värmepatron är ju rätt billigt (särskilt om man köper en beggad som, pga alla bergVP-installationer, lätt hittas till rätt pris). Om man sen ändrar sig angående uppvärmningsätt så är det inte så fasligt stor investering att skrota.
Men vattenburet system känns väl odiskutabelt, för att ha den framtida valfriheten kvar.

Har du tillgång till ved så undrar jag om inte en lösning med el i grunden och mer eller mindre komplementeldning under kalla årstiden är nåt att fundera på.
Har du inte ved så blir det ju knepigare, ingen vet väl var pelletspriserna är om några år, inte elpriserna heller, bara att det kommer vara dyrare :( .

FTX-aggregat eller frånluftVP, kan ju vara nåt, det kanske tom krävs för att få igenom bygglovet.

Jag bor inte i hus än, men när det blir dags att bygga så kommer jag också att sitta i samma beslutsprocess, hmmm :surprised:

Mikael_L
Nu blir jag allt lite besviken att jag inte får något som helst mothugg från bergvärmeentusiasterna. ;)

Sååå självklart rätt kan jag väl ändå inte ha...

En drawback i mitt resonemang är väl att vilken värmelösning man än väljer så är det förenat med en investeringskostnad, så det är inte bergvärmepumpskostnaden i sig man ska räkna på, utan prisskillnaden.
En CZ är ju inte heller så väldans billig.

Men kom igen nu, jag är sugen på lite debatt nu! :D

Eller åtminstånde få höra argument som kullkastar eller åtm. ruckar på mina gamla åsikter. ;)

Allt beror på hur stort värmebehovet i huset är. Även om man isolerar mycket kan man ju ändå ha stora förluster av värme, t.ex. via jättestora fönster. Be om en specifik beräkning av tillverkaren. Ju mindre engergi huset behöver, desto mindre finns det att spara. Det hela är rätt enkel matematik. Jag håller också med om att bergvärme är overkill i nya hus (så länge man inte bygger i Korpilombolo eller så. Men en CZ tror jag är ett riktigt bra alternativ om man inte har ett passiv-hus. Då är även den overkill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.