Hej! Jag har renoverat mitt hus under 3 års tid. Huset är i mellan Sverige och jag har anlitat en lokal el-firma för total installation av el i huset.

60% av alla väggar har varit nyreglat,40% är befintliga lättbetongväggar där nya kablar frästs in i väggarna.

Elinstallationen har omfattat eljobb från tomtgräns(ny inkommande kabel) 2 st elcentraler inne. Spotlights infällda i nytt innertak i alla rum( 290kvm) plejd system i 60% av husets lampor, nya strömbrytare och eluttag i väggar.

Är det rimligt att det kan kosta hittills 690000kr för elektrikerns jobb? Elektrikern är färdig till 90%. Vad säger ni andra?

Hur långt är ett snöre? Om du har en elcentral som den övre räcker 690 000 inte ens för materialet för två, om det är som den nedre blir det många timmar till installation över.

690 000 är t.ex. 1000 timmar arbete och 90 000 för material men om du har byggt in 100 plejdpuckar så är det 50 000 på dem. Spottar kan kosta 2000 kr/st eller 200 kr/st, så det kan vara 250 000 på spottar eller 25 000 på spottar beroende på val...?

Spontant låter det rätt mycket, men utan något mer går det inte att säga något.

• Industriell elrum med elektriska styrsystem, switchar och säkringsskåp. Märkning och säkerhetszone synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar och huvudbrytare öppen på träbord. Märkning och instruktioner synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade ni löpande pris eller annan ö.k?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.