Hej,
Skulle uppskatta åsikter om följande situation. Vi bor i villa byggd -93 (bott där ca 8 år) och tycker fuktigheten är för hög i källaren. Eventuellt kan marken ha satt sig lite utanför vilket gör att vi sedan i vintras får in mer vatten/fukt än tidigare (eller att vi tagit bort marksten mellan hus och garaget - ersätt med träaltan).
Har fått offert på installation av sorptionsavfuktare till källaren - men tvekar på om det är rätt/bästa lösningen?
Se översiktsbild:
Funderar på följande:
Lite mer fakta/data:
Se mätningar jag gjort över temperatur och luftfuktighet. Eventuellt mäter den fel luftfuktighet. Firman jag hade mätte till 82% RF när min Clas Ohlson-visare visade ca 92%... Dock är ju 82% också för högt. Tror det var ca 16-17 ° C då.
Se förslag på installation från en firma vi pratat med (avfuktare i gult, ventilationsrör i blått):
Vad tror ni? Ska vi godta föreslagen lösning eller kolla vidare?
Som ni ser på översiktsbilden står två av fyra källarväggarna delvis på berg. Helst hade jag önskat att de sprängt innan de byggde huset men det valet har vi inte nu. Är inte heller sugen på att gräva upp för att gjuta en motklack (som jag läst mig till att man gör ibland). Funderar på att eventuellt lägga en markränna - se röda prickar på bild. Det skulle troligen minska en del vatten/fukt från att tränga in i källaren, men inte allt.
Skulle uppskatta åsikter om följande situation. Vi bor i villa byggd -93 (bott där ca 8 år) och tycker fuktigheten är för hög i källaren. Eventuellt kan marken ha satt sig lite utanför vilket gör att vi sedan i vintras får in mer vatten/fukt än tidigare (eller att vi tagit bort marksten mellan hus och garaget - ersätt med träaltan).
Har fått offert på installation av sorptionsavfuktare till källaren - men tvekar på om det är rätt/bästa lösningen?
Se översiktsbild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på följande:
- Kommer det innebära nya problem? T.ex. Att fukt under plastfolie inte transporteras bort. Idag har vi plastfolie ovan mark/berg i hela rum 2 - då det rinner in (lite) vatten och lägger sig under folien idag.
- Hur mycket kommer avfuktaren att dra? Fått grov uppskattning på max 4000 kWh/år, kanske mellan 2000-3000 mer rimligt?
- Kan man stänga av en sorptionsavfuktare tidvis på dygnet om den låter för mycket? Hur påverkar det undertryck t.ex.? 57 dB(A) står det i produktbladet på föreslagen avfuktare.
- Sedan i vintras rinner det ibland in vatten (se röd pil) vid en specifik punkt i ena hörnet. Optimalt är givetvis är täta detta på utsidan - men hur akut är det med föreslagen avfuktare?
Lite mer fakta/data:
- Uppskattad luftvolym: ca 250 m3.
- Källare helt oinredd. Leca-block och en del betonghålsten som väggar. Betong på golv i rum 1. Betong/berg i rum 2 som "golv".
- Det finns ingen trappa (läs lufväxling) mellan hus och källaren. Endast dörr utifrån enligt bild.
- Vi använder rum 1 för gräsklippare, redskap etc.
- Föreslagen avfuktare Aerial Desiccant dryer ASE 300 (från tyskland)
- Capacity / Performance (at 20°C / 60% r.h.)
- Capacity = 25,7 kg/24h
- Liter per kW = 1,05 l/kW
- kW per Liter = 0,97 kW/l
- Power consumption, on nominal 1.040 Watts
- Process air volume = 300 cbm/h
- Regeneration air volume = 110 cbm/h
- Priset vi har erbjudits ligger runt 30 000 kr för installation. Tror maskinen står för den största delen...
- Om ni kollar på mina bilder/tidigare trådar - kan ni se bilder på hur jag byggde altanen, samt hur det ser ut på marken under...
Se mätningar jag gjort över temperatur och luftfuktighet. Eventuellt mäter den fel luftfuktighet. Firman jag hade mätte till 82% RF när min Clas Ohlson-visare visade ca 92%... Dock är ju 82% också för högt. Tror det var ca 16-17 ° C då.
Logga in
Skapa konto
Se förslag på installation från en firma vi pratat med (avfuktare i gult, ventilationsrör i blått):
Logga in
Skapa konto
Vad tror ni? Ska vi godta föreslagen lösning eller kolla vidare?
Som ni ser på översiktsbilden står två av fyra källarväggarna delvis på berg. Helst hade jag önskat att de sprängt innan de byggde huset men det valet har vi inte nu. Är inte heller sugen på att gräva upp för att gjuta en motklack (som jag läst mig till att man gör ibland). Funderar på att eventuellt lägga en markränna - se röda prickar på bild. Det skulle troligen minska en del vatten/fukt från att tränga in i källaren, men inte allt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
10 969 kr inkl moms
Läs mer
Er källare verkar vara konstruerad som en krypgrund och då borde den avfuktare ni fått offert på passa rätt bra.
I och med att ni har öppet berg i huset verkar det besvärligt att dränera, men se till att vatten från taket rinner bort från huset via rör iallafall.
I och med att ni har öppet berg i huset verkar det besvärligt att dränera, men se till att vatten från taket rinner bort från huset via rör iallafall.
Ett bra test att göra på sin hygrometer för att se hur fel/rätt den visar.
1. Fyll en skruvkork från en vanlig pet-flaska med vanligt bordssalt så den nästan blir full.
2. Fukta saltet med vanligt kranvatten, bara så att det blir fuktigt, inte simmigt och löst.
3. Lägg korken med salt i en lufttät behållare, inte för stor (då tar det lång tid, och inte för liten, då får inte luften chans att cirkulera och risken är att man stänger inne fukten i korken).
4. Lägg i hygrometern och vänta.
5. Luftfuktigheten bör stiga och stabiliseras på 75% (låt gärna processen pågå i 48h).
6. Notera hur mycket plus eller minus din hygrometer är från 75%.
1. Fyll en skruvkork från en vanlig pet-flaska med vanligt bordssalt så den nästan blir full.
2. Fukta saltet med vanligt kranvatten, bara så att det blir fuktigt, inte simmigt och löst.
3. Lägg korken med salt i en lufttät behållare, inte för stor (då tar det lång tid, och inte för liten, då får inte luften chans att cirkulera och risken är att man stänger inne fukten i korken).
4. Lägg i hygrometern och vänta.
5. Luftfuktigheten bör stiga och stabiliseras på 75% (låt gärna processen pågå i 48h).
6. Notera hur mycket plus eller minus din hygrometer är från 75%.
Ja, det stämmer pelpet - en väldigt hög krypgrund men visst är det så. Fördelen är att det är enkelt att komma åt. Nackdelen är väl att det är mycket luft som ska avfuktas.
Ska kolla Lexington. När det gäller Hygrometrar har jag för övrigt hört att Oregon ska göra bra sådana.
Lånade ihop en kamera för att kolla ett rör som finns ingjuten i plattan. Går under rum 1 med öppning i rum 2. Har aldrig kommit på vart den tagit vägen förrän idag.
Men med kamerans hjälp och lite koll på tomten såg jag att det är ett dräneringsrör (ett sånt där vitt med hål i).
Det går ut till dagvattenbrunnen på gräsmattan - samma brunn som våra stuprör är kopplade till. Vet inte om detta är standardlösning att göra så... verkar lite sådär.
Hur som helst så innebär det att det blåser ganska mycket luft mellan avloppsbrunnen och under byggplasten i rum 2.
Om jag inte tätar under plasten i rum 2 och sätter in en sorptionsavfuktare, som arbetar med undertryck, så borde väl den suga in luft från vattenbrunnen (och via uteluften då denna brunn inte är helt tät).
Någon som har tips om företag man kan ringa och prata med i Göteborgsområdet?
Läste lite om Trygghetsvakten men verkar inte rekommenderad om man har fukt under byggplast på grund av grundstomme på berg etc.
Ska kolla Lexington. När det gäller Hygrometrar har jag för övrigt hört att Oregon ska göra bra sådana.
Lånade ihop en kamera för att kolla ett rör som finns ingjuten i plattan. Går under rum 1 med öppning i rum 2. Har aldrig kommit på vart den tagit vägen förrän idag.
Men med kamerans hjälp och lite koll på tomten såg jag att det är ett dräneringsrör (ett sånt där vitt med hål i).
Det går ut till dagvattenbrunnen på gräsmattan - samma brunn som våra stuprör är kopplade till. Vet inte om detta är standardlösning att göra så... verkar lite sådär.
Hur som helst så innebär det att det blåser ganska mycket luft mellan avloppsbrunnen och under byggplasten i rum 2.
Om jag inte tätar under plasten i rum 2 och sätter in en sorptionsavfuktare, som arbetar med undertryck, så borde väl den suga in luft från vattenbrunnen (och via uteluften då denna brunn inte är helt tät).
Någon som har tips om företag man kan ringa och prata med i Göteborgsområdet?
Läste lite om Trygghetsvakten men verkar inte rekommenderad om man har fukt under byggplast på grund av grundstomme på berg etc.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
du kanske får vatten in i din källare genom detta vita röret när det regnar kraftigt och nivå i dagvattensbrunnen stiger? Det kan vara en förklaring varför du får fukt i hörnan. Börja med att kolla funktion och kanske separera dagvattenavrinning från dränering.
gaia
gaia
Tack gaila - men jag tror inte det. Verkar vara korrekt fall på det röret. Plus att man ser tydligt att och var det kommer in i hörnet. Har uppdaterat min bild för att det ska synas enklare (då hörnet och röret inte är vid samma plats - men det var ju inte lätt för dig att veta).
Funderar på att anlita en besiktningsman för att få en åsikt på plats.
Funderar på att anlita en besiktningsman för att få en åsikt på plats.
Logga in
Skapa konto
Precis så pelpet. Så både från uppfart och under altan rinner vatten högst troligt ner på berget och sedan in under grundmuren (både på kortsida och långsida).
Givetvis är det önskvärt att minimera denna vattenavrinning. Ett första steg blir troligen en markränna som visas med röd streckad "linje" mellan hus och garage. I framtiden kanske även en precis framför garaget (där man kör in bilen).
Frågan är mest varför det plötsligt rinner in i hörnet (röda pilen). Det kan vara så att träaltanen (istället för makrsten som låg där innan) gör att vattnet letar sig ner tidigare i marken (dvs längre till höger på bild).
Vet att marken sätter sig mellan hus och garage - därför kan dessa sättningar också påverkar avrinningen.
Har även lagt en hängränna under altanen för att ta eventuellt vatten från gavelfasaden på huset - så att detta inte rinner rakt ner på grundmuren och in.
Givetvis är det önskvärt att minimera denna vattenavrinning. Ett första steg blir troligen en markränna som visas med röd streckad "linje" mellan hus och garage. I framtiden kanske även en precis framför garaget (där man kör in bilen).
Frågan är mest varför det plötsligt rinner in i hörnet (röda pilen). Det kan vara så att träaltanen (istället för makrsten som låg där innan) gör att vattnet letar sig ner tidigare i marken (dvs längre till höger på bild).
Vet att marken sätter sig mellan hus och garage - därför kan dessa sättningar också påverkar avrinningen.
Har även lagt en hängränna under altanen för att ta eventuellt vatten från gavelfasaden på huset - så att detta inte rinner rakt ner på grundmuren och in.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ny avfuktare, luftflöde eller avfuktningskapacitet?
Tvättstuga -
Avfuktare eller Mini-ftx
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Uthyrningsavgift - 10% av ett BB - rimligt eller ej ?
Juridik -
Elkostnad 31000 per år. Dyrt eller rimligt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sorptionsavfuktare eller alternativ lösning?
Hustillverkare