6 044 läst · 21 svar
6k läst
21 svar
Rimligt att handdukstork rostar igenom efter en vecka?
Sida 1 av 2
vet ej riktigt om detta är rätt forumdel men vi kör här.
Har installerat en handdukstork (elansluten) och den läcker efter en vecka.
Har nu frågan om hur hårt jag skall driva detta då vi har en dispyt med säljaren. Säljaren påstår att jag inte har följt installationsanvisningen (som endast fanns på nätet) korrekt och blandat 10% glykol i torken. Således ett handhavande fel och ingen reklamationsrätt. (De har erbjudit mig att köpa en ny till reducerat pris).
Det noterades när torken installerades att den var mycket rostig inuti, som att den skulle ha stått länge.
Är detta en nybörjar miss av mig och något som jag skall tugga i mig eller har jag ett case?
Känns lite märkligt att korrosionen skulle vara så aggressiv att den äter igenom på så kort tid, men jag kan ha fel. Därför frågar jag här om det är någon som har lite input innan jag tar beslut hur jag går vidare.
Har installerat en handdukstork (elansluten) och den läcker efter en vecka.
Har nu frågan om hur hårt jag skall driva detta då vi har en dispyt med säljaren. Säljaren påstår att jag inte har följt installationsanvisningen (som endast fanns på nätet) korrekt och blandat 10% glykol i torken. Således ett handhavande fel och ingen reklamationsrätt. (De har erbjudit mig att köpa en ny till reducerat pris).
Det noterades när torken installerades att den var mycket rostig inuti, som att den skulle ha stått länge.
Är detta en nybörjar miss av mig och något som jag skall tugga i mig eller har jag ett case?
Känns lite märkligt att korrosionen skulle vara så aggressiv att den äter igenom på så kort tid, men jag kan ha fel. Därför frågar jag här om det är någon som har lite input innan jag tar beslut hur jag går vidare.
Skojar du med oss? Har du köpt den ny och från butik/företag så gäller garanti, bara för dem att åtgärda.
Har inget med glykol att göra såvida den inte frusit sönder hos dig, vilket glykol ska förhindra om man har en sådan i ouppvärmt utrymme, t.ex. kallställt fritidshus.
Har inget med glykol att göra såvida den inte frusit sönder hos dig, vilket glykol ska förhindra om man har en sådan i ouppvärmt utrymme, t.ex. kallställt fritidshus.
Spelar väl ingern roll om du haft glykol i på den korta tiden - möjligen att den kan snabbrosta om du kör saltvatten (eller saltsyra kanske ), men annars skall den ju inte gå sönder på en vecka !
Stå på dig !
/K
Stå på dig !
/K
Helt orimligt att 10% glykol skulle hjälpa minska korrosionen så pass. Det är även helt orimligt att den var ok innan om den rostar igenom på en vecka, om inte det ligger ngt elfel i och strömmen hjälper materialvandringen
Tack för input! Stärker mig i fortsatta diskussioner med företaget. Torken var rätt dyr (+6').
Då är det definitivt värt att ta en seriös diskussion. Hade det varit en kinaimporterad trehundrakronorstork från någon lokal källarfirma hade det kanske varit enklast att kröka den runt säljarens brevlåda, glömma det hela och köpa en ny.
Håller med övriga om att det är helt orimligt.
Håller med övriga om att det är helt orimligt.
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Man kan ju se det såhär: I vanliga radiatorsystem så har man oftast ingen glykol, bara vatten. Och där håller rör och radiatorer oftast i 70 - 100 år, eller mer. I princip så rostar rör och radiatorer tills syret i vattnet tar slut. Och sätter igång igen om man fyller på mer vatten, med syre.
Lite O/T men brukar inte elradiatorer komma fylda med olja? Låter jobbigt med vatten och expansion.
Som jag förstått det är rekommendationen med 10% glykol om du kör den med enbart elpatron i t.ex. sommarhus som du sedan kallställer, då är glykolen för att skydda mot frysning. Enligt vad jag känner till.hempularen skrev:
Det var därför min tidigare fundering om den hade fyllts upp och sedan fått frysa.
Redigerat:
Handdukstork med enbart elpatron fyller du upp med vatten men inte upp tilt toppen och sedan kör man den i någon timma på max kollar att det fortfarande finns några cm ned till vattnet och skruvar sedan på proppen.snuttjulle skrev:
För varmvattenansluten är det ju annorlunda.
lite klargöranden.
Den är installerad under sommartid i permanent bostad.
Jag hade lite svårigheter att få den fylld (tog två - tre dagar) pga. att det är en stor tork, och helt vågrätt installerad = luft. Borde ha fyllt den innan jag hängde upp den.
Detta gjorde att jag fick lite vattenskvätt och expanderande vatten vilket ledde till en del vatten på golvet. Därigenom märkte jag inte läckaget tförrän jag hade den ordentligt fylld. Läckaget är på ett av de vågräta rörens svetsanslutning till det horisontella röret. Torken är av lite udda mått (bredare än normal).
Den var ordentligt rostig inuti men inte mer än att jag antog att det kunde vara normalt - den är ju mig veterligen provtryckt så lite fukt brukar väl finnas tänkte jag.
Den är installerad under sommartid i permanent bostad.
Jag hade lite svårigheter att få den fylld (tog två - tre dagar) pga. att det är en stor tork, och helt vågrätt installerad = luft. Borde ha fyllt den innan jag hängde upp den.
Detta gjorde att jag fick lite vattenskvätt och expanderande vatten vilket ledde till en del vatten på golvet. Därigenom märkte jag inte läckaget tförrän jag hade den ordentligt fylld. Läckaget är på ett av de vågräta rörens svetsanslutning till det horisontella röret. Torken är av lite udda mått (bredare än normal).
Den var ordentligt rostig inuti men inte mer än att jag antog att det kunde vara normalt - den är ju mig veterligen provtryckt så lite fukt brukar väl finnas tänkte jag.
AndersS skrev:
Rost bör ju endast synas om den vart fylld tidigare, vilket en NY inte ska ha vart.
Jag tycker du ska strida emot detta företag. Vägrar de att reklamera så tycker jag att du ska ta kontakt med konsumentverket och höra vad dom säger.