J Jesper Karlsson3 skrev:
Vem ska annars betala för den tiden? Antingen fakturerar entreprenören för hela arbetsdagen alternativt så fakturerar dom för mindre timmar men till ett högre timpris. Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.
Lunchrast är inte betald arbetstid.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Scanian Scanian skrev:
De enda som skulle kunna bråka om det är skatteverket som ger rot-avdrag för jobb som inte skedde i hemmet. Men ärligare för kunden att bara betala sin ställtid och inte schablon genom högre timpris. För hur vi än vänder oss ska elektrikern ha lön för 16h för jobbet som tog all arbetstid under två dagar.
Varför ska elektrikern ha betalt för 16 h om han jobbade 14 h? Varför ska kunden betala för 2 h ledighet?
 
  • Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
Alla hantverkare gör rätt mycket som inte kunden på plats ser. Det hämtas grejer, det väntas i köer hos grossister, det rings runt för att kolla om någon har just den del som saknas, det skrivs tidrapporter, det slängs saker för återvinning, det rings med kunden, det rings med projektledare, och så vidare.

Det finns alltid tid som en kund aldrig ser. Den debiteras.

Jag tänker så här: Gjorde hantverkaren ett bra jobb? Blev du nöjd med jobbet? Om så är fallet, var nöjd. Att som TS gör tjafsa om någon timma hit och dit om jobbet är bra utfört, lägg ner.

Jag som hisstekniker får ibland samtal från vårt kundcenter gällande fakturor. Oftast kunder med skitgamla grejer. Som ifrågasätter varenda minut. Joo.. det tog faktiskt en halv evighet att få tag på reservdelen för din hiss från 60-talet.. Så är det bara. Och kunden vägrar modernisera. Men du var ju inte här och arbetade!! Fuck off.

Hantverkare av alla slag gör sjukt mycket arbete som en kund aldrig ser. Så är det bara. Blev jobbet bra? Betala, och anlita samma firma igen nästa gång! Idag är risken så sjukt stor att jobbet blir skit, det blir skit med försäkringar, det blir skit med att få allt bra.. De bra killarna och tjejerna som jobbar och gör det bra, supporta dem. Är det uppenbar överdebitering, ok.. fine. Så ska det inte vara! Men om det handlar om nån timma hit eller dit.. Betala bara, prata bra om dem, håll dem med jobb. Annars blir det ali-baba av allting i slutändan och det vill ingen ha.
 
  • Gilla
  • Haha
claekm och 12 till
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
....skulle också vilja sluta 15.00 varje dag till full lön.
Skilj på debiterbar tid och arbetstid. Att vara hos kund 7:30 - 15:00 är rimligt under en arbetsdag. Resten av tid är det arbete vi inte ser som underhåll av material, skötsel/städning av servicebil, transporttid mm.
Jag gissar att du inte gör sådana arbetsuppgifter på din fritid.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 7 till
  • Laddar…
Scanian Scanian skrev:
Skilj på debiterbar tid och arbetstid. Att vara hos kund 7:30 - 15:00 är rimligt under en arbetsdag. Resten av tid är det arbete vi inte ser som underhåll av material, skötsel/städning av servicebil, transporttid mm.
Jag gissar att du inte gör sådana arbetsuppgifter på din fritid.
Helt orimligt att kunden ska debiteras extra timmar för att man åker till lokalen och städar bilen. Så du bör också skilja på debiterbar tid och arbetstid.
 
  • Gilla
maxmsm och 9 till
  • Laddar…
A aleann skrev:
Alla hantverkare gör rätt mycket som inte kunden på plats ser. Det hämtas grejer, det väntas i köer hos grossister, det rings runt för att kolla om någon har just den del som saknas, det skrivs tidrapporter, det slängs saker för återvinning, det rings med kunden, det rings med projektledare, och så vidare.

Det finns alltid tid som en kund aldrig ser. Den debiteras.

Jag tänker så här: Gjorde hantverkaren ett bra jobb? Blev du nöjd med jobbet? Om så är fallet, var nöjd. Att som TS gör tjafsa om någon timma hit och dit om jobbet är bra utfört, lägg ner.

Jag som hisstekniker får ibland samtal från vårt kundcenter gällande fakturor. Oftast kunder med skitgamla grejer. Som ifrågasätter varenda minut. Joo.. det tog faktiskt en halv evighet att få tag på reservdelen för din hiss från 60-talet.. Så är det bara. Och kunden vägrar modernisera. Men du var ju inte här och arbetade!! Fuck off.

Hantverkare av alla slag gör sjukt mycket arbete som en kund aldrig ser. Så är det bara. Blev jobbet bra? Betala, och anlita samma firma igen nästa gång! Idag är risken så sjukt stor att jobbet blir skit, det blir skit med försäkringar, det blir skit med att få allt bra.. De bra killarna och tjejerna som jobbar och gör det bra, supporta dem. Är det uppenbar överdebitering, ok.. fine. Så ska det inte vara! Men om det handlar om nån timma hit eller dit.. Betala bara, prata bra om dem, håll dem med jobb. Annars blir det ali-baba av allting i slutändan och det vill ingen ha.
Det är väl ganska enkelt. För en vettig dagbok och bilägg den till fakturan så är problemet löst. Hade TS elektriker skrivit tydligt vad han gjort mellan 15 och 16 så hade tråden inte existerat. Detsamma gäller samtalen till ditt kundcenter.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
M Mildgrim skrev:
Njae. Det du beskriver skulle jag kalla en paus och de är lagstadgade att vi har rätt till i den mån det behövs (beror alltså på hur krävande arbetet är hur många som behövs och längd) och räknas som arbetstid. Och således så har även hantverkare rätt till paus och det är att ses som arbetstid. Rast så som lunchrast har de också rätt till men det är inte betald arbetstid. Så sätt är det ingen ynnest, det är något som dom som gått före behövt kämpa för.
Först måste man skilja på rast och paus. Rast betalar inte arbetsgivaren, paus ingår i arbetstid.
Rast är reglerat i arbetsmiljölagen, och ett absolut krav på minst 30min om man arbetat sammanhängande 5h (Längden ökar beroende på hur lång arbetsdagen är. De 10-15min kaffepauserna som är rätt vanliga är ofta goodwill från arbetsgiavren när de sker på betald arbetstid. (Kan säkert finns något undantag i vissa kollektivavtal, men inget jag sett). Jag hade känt mig rätt gniden om vi inte bjöd på det. Men garanaterat ingen självklarhet i en strikt tidsstyrd verksamhet som en industr eller kliniker etc. Man kan här även ha ett upplägg på tex 30min Lunch (Minsta godkända). och 2x15min rast för kaffe. Totalt 1h som inte arbetstagren får lön för.

De kortare pauserna skall jag som arbetgivare tillhandahålla utifrån verskamhetens möjligheter. Men det finns ingen rättighet varken gäller antal eller längd. De hanteras öevrhuvudtaget inte i arbetsmiljölagen. Däremot i vissa kollektivavtal. Utan de skall kunna tillhandahållas utifrån vad verksamheten klarar. Därför det ibland dyker upp skräckexempel på kassapersonal som inte får ta toa break mm.

Det som dock utmärker en paus är att den är kort, med tex ett syfte att gå på toa dricka vatten etc. Vissa pratar om 5 min/h, men inte ens det är lagstadgat. Utan blandas snarare ihop med minkrav på rast som beräknas till 5min/h, om jag minns rätt.

Det finns dock praxis för att definiera rast vs paus från arbetsdomstolen. Allt över 10min är rast, den äger Arbetstagaren, då den inte är avlönad. Allt under 10 min är paus, och ingår i arbetstiden, allt över är rast. Men den har inte arbetstagren någon som helst rätt till. Så en arbetstagare som missbrukar och regelmässigt går emot ett eventuellt direktiv avseende apuser kan mycket väl bli varnad, och i förlängningen avskedad.

Arbetstagare har rätt mycket rättigheter, men ofat inte så många som man tror, det finns en del skyldigheter. också:).

Så lite krassst tar elektriken mer än 10m paus åt gången så är det en rast och bör inte vara debiterad.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker du betalar för för många timmar. Som arbetsgivare så betalar jag en heldag elektriker som kostar X kr. Som kund får jag betala för tiden på platsen ca 6.5 timme, till en kostnad av Y kr. Det bör ingå i timpriset de utgifter som arbetsgivaren får i samband med resor till och från jobbet samt tidsrapporter, undanstädning, påfyllning.

Om jag skickar ut en gubbe på 6 timmars jobb men det kostar mig 8 timmars arvode så bör jag rimligtvis debitera för mina utgifter (X) samt viss vinstmarginal (Z) (X+Z=Y). Det är en praxis som är betydligt mindre vilseledande än timmar som en gubbe inte är på plats.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 10 till
  • Laddar…
Scanian Scanian skrev:
...Men ärligare för kunden att bara betala sin ställtid och inte schablon genom högre timpris. För hur vi än vänder oss ska elektrikern ha lön för 16h för jobbet som tog all arbetstid under två dagar.
Du ska nog utgå ifrån att elektrikern ska ha sin avtalsenliga månadslön och stå till sin arbetsgivares förfogande under den avtalade arbetstiden.

Företaget å sin sida, ska debitera timpris multiplicerat med antalet timmar som företaget utför arbete åt kunden.
(jaja, man kan givetvis komplettera modellen med endast hela timmar, minantal timmar, framkörningsavgifter osv.)
 
  • Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Du menar att vi, kunder, står för det ;-) ... tillslut menar jag när allt är debiterat och fakturerat... ;-) eftersom så långe Du går med vinst så var det ju vi som betalade - eller hur? :)

//
Om du ser mitt andra svar till mildgrim , så skall egentligen en rast som överstiger 10m också dras av. Arbetaren skall utöver det bara ta absolut nödvändiga och väldigt korta pauser som toabesök, dricka vatten, etc. Allt annat är rast, och alltid om de överstiger 10min.
 
F Fazt skrev:
Det är väl ganska enkelt. För en vettig dagbok och bilägg den till fakturan så är problemet löst. Hade TS elektriker skrivit tydligt vad han gjort mellan 15 och 16 så hade tråden inte existerat. Detsamma gäller samtalen till ditt kundcenter.
Eller, om TS elektriker hade skrivit tydligt vad han gjort mellan 15 och 16 så hade fakturans belopp varit lägre och tråden inte existerat.
 
jbr jbr skrev:
Eller, om TS elektriker hade skrivit tydligt vad han gjort mellan 15 och 16 så hade fakturans belopp varit lägre och tråden inte existerat.
Troligtvis så men man får ge en i övrigt duktig elektriker the benefit of the doubt :)
 
C cpalm skrev:
Inte för lunchrast, nej.
Det kanske är därför du får lite sura blickar från dina kollegor när du sticker hem en timme tidigare än alla andra? 😀
Nej varken betalt för restiden till och från jobbet, eller betalt under raster. Hantverkare har skaffat sig rejäla olater. De åker inte alltid vägen om basen eller butiken för att hämta verktyg elker material, men sätter ogenerat upp åktiden från hemmet till arbetsplatsen som arbetad tid. Dörtill gärna ett snattrande i telefon med kunder och kompisar under afbetstid upprädragsgivaren faktureras för. Må vara att de har handsfree, men koncentrationen och tempot är inte 100 på arbetsuppgiften. Begär noll mobilprat under arbetstid vid kontraktsskrivning !!!
Jag har arbetat som förlossningsbarnmorska hela mitt yrkesliv. Hur hade det sett ut om jag babblat i handsfree mobil under yrkesutövn8ngen? Inte tusan fick jag betalt under några raster!! Ofta fick jag ingen rast dessutom…och betalt för resor till o från jobbet??! Glöm det. Förmåner utöver avtalad lön? Ånej !! T.o.m maten under julnatten fick vi betala själva.
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas59 och 9 till
  • Laddar…
A aleann skrev:
Alla hantverkare gör rätt mycket som inte kunden på plats ser. Det hämtas grejer, det väntas i köer hos grossister, det rings runt för att kolla om någon har just den del som saknas, det skrivs tidrapporter, det slängs saker för återvinning, det rings med kunden, det rings med projektledare, och så vidare.

Det finns alltid tid som en kund aldrig ser. Den debiteras.

Jag tänker så här: Gjorde hantverkaren ett bra jobb? Blev du nöjd med jobbet? Om så är fallet, var nöjd. Att som TS gör tjafsa om någon timma hit och dit om jobbet är bra utfört, lägg ner.

Jag som hisstekniker får ibland samtal från vårt kundcenter gällande fakturor. Oftast kunder med skitgamla grejer. Som ifrågasätter varenda minut. Joo.. det tog faktiskt en halv evighet att få tag på reservdelen för din hiss från 60-talet.. Så är det bara. Och kunden vägrar modernisera. Men du var ju inte här och arbetade!! Fuck off.

Hantverkare av alla slag gör sjukt mycket arbete som en kund aldrig ser. Så är det bara. Blev jobbet bra? Betala, och anlita samma firma igen nästa gång! Idag är risken så sjukt stor att jobbet blir skit, det blir skit med försäkringar, det blir skit med att få allt bra.. De bra killarna och tjejerna som jobbar och gör det bra, supporta dem. Är det uppenbar överdebitering, ok.. fine. Så ska det inte vara! Men om det handlar om nån timma hit eller dit.. Betala bara, prata bra om dem, håll dem med jobb. Annars blir det ali-baba av allting i slutändan och det vill ingen ha.
Jo men alla företag räknar in beräknad beläggningsgrad i sin taxa. Ingen kan ah 100% beläggning, undantaget när man går på en entreprenad, där man börjar och slutar på arbetsplasten varje dag. Summan kanske blir den samma, man går ut med en låg timpeng och debiterar sen tid som inte hör hemma hos kund, vilekt inte är rätt. Eller så har man en högre timkostand som tar höjd för beräkand beläggningsgrad, overhead mm. Det är det enda ärliga.

Det enda jag är en förspråkare av, är att, så länge det är kommunicerat debitera tid i bil, OM VI INTE debiterar ställkostnad, milkostand etc. Dock väldigt vanligt att det blir dubbeldebierat, med både en startkostand, och sen öevrdebiterat där man som kund sakll stå för shoppingturer, retur på verskatn mm. Har man en startkostand, så skall tiden gälla när man tar i kundens handtag.
 
  • Gilla
Tvålen och 5 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
För tydlighet kring arbetsdagarnas längd och ifall fakturan gäller tex restid etc, så finns det specificerat en avgift för att åka ut till kund. Elektrikern var här mellan 07:30 - cirka 15:00 med en timmas avbrott för lunch mitt på dagen. Förstod att han började jobba 07:00 och körde strax därefter ut till mig vilket är i samma mindre stad som firman, cirka 10min bort. Det var ett enkelt jobb med att lägga slangar, spika dit dosor och borra hål i träreglar så inget direkt att plocka och greja med före och efter jobbet.
Om det var enkelt jobb varför gjorde du inte det själv! Klaga går bra hur är dina arbetsdagar vad jobbar du med!
 
  • Haha
  • Arg
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.