K kurlakarl skrev:
För tydlighet kring arbetsdagarnas längd och ifall fakturan gäller tex restid etc, så finns det specificerat en avgift för att åka ut till kund. Elektrikern var här mellan 07:30 - cirka 15:00 med en timmas avbrott för lunch mitt på dagen. Förstod att han började jobba 07:00 och körde strax därefter ut till mig vilket är i samma mindre stad som firman, cirka 10min bort. Det var ett enkelt jobb med att lägga slangar, spika dit dosor och borra hål i träreglar så inget direkt att plocka och greja med före och efter jobbet.
Skall man hårdra det och man har kommit överens om att man bara betalar faktisk arbetstid. Vilket jag tycker är rimligt om de tar ut en avgift för att åka ut till kund, så är det tiden hos dig som skall debiteras inget anant. Hans halvtimme på morgonen, sakll täckas av startkostanden. Mao 6,5h debiterat per dag.

Sen har vissa bolag en minimdebitering, men det skall ju i så fall framgå. Bruakr vara 3-4h, och är till för att en sönderslagen dag inte går att få ihop.
 
  • Gilla
solofss2
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?
Mycket vanligt att hantverkare sitter och häckar på någon ÅF som bjuder på frukost. De är då och” handlar”. Detta har jag själv sett då handlar där själv till offentlig verksamhet. En del kör o kollar 2 jobb , ”handlar” till två jobb och tar betalt för 2jobb på tex 8timmar och debiterar totalt 16timmar till två kunder. Detta på en arbetsdag..
Så den timmen ska du vara glad om det bara är den du överbetalar…
Vågar inte ens spekulera i hur många miljarder som mjölkas ur stat och kommun(dina skattepengar) av oseriösa hantverkare. Detta verkar vara mer en regel än undantag tyvärr.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 15 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?
Testa och räkna med fingrarna, gissningsvis så jobbade han 07.00-16.00 = 9h, du fick en faktura på 8h.
👍👍
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Vem ska annars betala för den tiden? Antingen fakturerar entreprenören för hela arbetsdagen alternativt så fakturerar dom för mindre timmar men till ett högre timpris. Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.
Finns väl ingen arbetsgivare som betalar lunchtimmen. Nu får du ge dig!
 
  • Gilla
Globetrot och 12 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Testa och räkna med fingrarna, gissningsvis så jobbade han 07.00-16.00 = 9h, du fick en faktura på 8h.
👍👍
Eller så läser man inlägg #23
 
  • Gilla
  • Älska
maxmsm och 16 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?
Hej om han arbetar mellan kl 7-16,00 så blir det 9 timmar - 1 timme middag=8 timmar.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Eller så läser man inlägg #23
Haha. Jag svarade bara på TS inlägg, sitter inte och plöjer igenom tråden
 
  • Arg
kashieda
  • Laddar…
H hablam skrev:
Handlade han materialet när han var på plats? Eller hade han med sig material? Kan hända att dom saknade timmarna är när han varit och handlat material.
Kan tycka att en elektriker som åker på ett på förhand specificerat mindre jobb borde ha med sig tillräckligt med slang, dosor och tråd i grundutrustningen i bilen utan att behöva åka och handla.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 16 till
  • Laddar…
Fairlane
J jani84 skrev:
Haha. Jag svarade bara på TS inlägg, sitter inte och plöjer igenom tråden
Det var TS inlägg också, så hade du sluppit gissa fel.
 
  • Gilla
Polyester och 8 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Haha. Jag svarade bara på TS inlägg, sitter inte och plöjer igenom tråden
Då kanske du ska nöja dig med att kommentera informationen som finns i det enda inlägg du väljer att läsa och undvika att räkna med fingrarna och gissa..?
 
  • Gilla
maxmsm och 12 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Testa och räkna med fingrarna, gissningsvis så jobbade han 07.00-16.00 = 9h, du fick en faktura på 8h.
👍👍
Han var hos mig 0730-1500. Kan gå med på att börja betala från 07 för han ska lägga arslet i bilen och köra en bit. Men tiden från 15-16 känns inte rätt att betala för faktiskt, dessutom i två dagar.

Annars är jag nöjd med jobbet, en ung kille som nog ganska nyss lämnat lärlingsstadiet men som var lätt att kommunicera med, proffsig och kom med förslag på bra lösningar och berättade om hur slutresultatet skulle bli. Inte stött på det hos en hantverkare innan, men gissar att elektriker är de lite skarpare knivarna i hantverkarlådan eftersom det väl ändå kräver viss form av läshuvud med grundläggande ellära. Så tänker inte krångla alldeles för mycket kring fakturan men ska ringa hans chef och höra deras motivering så får det väl bli som det blir!
 
  • Gilla
hobbs och 15 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Dom flesta arbetsdagarna är 9h, avrav 8h är lön, 1h är lunc/ledig tid. Meraprten har arbetstid 7-16.00 Eller 8.00-17.00. Har man kortare lunch så är det ofatst förhandlat för att få en kortare dag.
Hur är dina egna arbetstider???

Jag är arbetsgivare, och betalar lön för producerad tid. Däremot är det kutym med 1-2 koratre fikarraster på betald arbetstid, normalt ca 15min/st. Denna står vi för, för att vi vill, inte för att vi måste:)
Njae. Det du beskriver skulle jag kalla en paus och de är lagstadgade att vi har rätt till i den mån det behövs (beror alltså på hur krävande arbetet är hur många som behövs och längd) och räknas som arbetstid. Och således så har även hantverkare rätt till paus och det är att ses som arbetstid. Rast så som lunchrast har de också rätt till men det är inte betald arbetstid. Så sätt är det ingen ynnest, det är något som dom som gått före behövt kämpa för.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
P
K kurlakarl skrev:
Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?
Om de fakturerat 16 timmar så är det ju inte för lunchen om det avser 2 dgrs arbete. En normal arbetsdag är ju 8-17 eller 7-16 vilket är 9 timmar och inkluderar 1 timmes lunch
 
K kurlakarl skrev:
Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?
Ingen får betalt för lunch, denna elektriker börjar 0700 ish och slutar 1600 ish,bara att räkna , herregud vilken fråga 🤬🤯
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Pedersenskan skrev:
Om de fakturerat 16 timmar så är det ju inte för lunchen om det avser 2 dgrs arbete. En normal arbetsdag är ju 8-17 eller 7-16 vilket är 9 timmar och inkluderar 1 timmes lunch
Hantverkaren jobbade 07.30 - 15.00 hemma hos kunden. Står tydligt i tråden.
 
  • Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.