K kurlakarl skrev:
Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?
mellan vilka tider var han där?
 
  • Haha
  • Gilla
Polyester och 4 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Han var hos mig 0730-1500. Kan gå med på att börja betala från 07 för han ska lägga arslet i bilen och köra en bit. Men tiden från 15-16 känns inte rätt att betala för faktiskt, dessutom i två dagar.

Annars är jag nöjd med jobbet, en ung kille som nog ganska nyss lämnat lärlingsstadiet men som var lätt att kommunicera med, proffsig och kom med förslag på bra lösningar och berättade om hur slutresultatet skulle bli. Inte stött på det hos en hantverkare innan, men gissar att elektriker är de lite skarpare knivarna i hantverkarlådan eftersom det väl ändå kräver viss form av läshuvud med grundläggande ellära. Så tänker inte krångla alldeles för mycket kring fakturan men ska ringa hans chef och höra deras motivering så får det väl bli som det blir!
Brukar vara brukligt att betala till och från firman, om inget annat avtalas. Han ska tillbaka med, då blev kl. 15.15. Sedan ska det oavsett laddas med nytt materiel i bilen, säg 30 minuter. Faktureras, det tar lite tid kanske 15 minuter, fixas med ROT? 15 minuter...... Tycker personligen inte den extra halvtimmen/timmen är något att bråka om.
 
  • Gilla
  • Haha
Aron80 och 6 till
  • Laddar…
R rogermagnusson4 skrev:
Ingen får betalt för lunch, denna elektriker börjar 0700 ish och slutar 1600 ish,bara att räkna , herregud vilken fråga 🤬🤯
Men alltså, vad är det med er? Det står i tråden att hantverkaren var där 07.30 - 15.00.
 
  • Gilla
amatörvetande och 12 till
  • Laddar…
B
J Jesper Karlsson3 skrev:
Får inte du lön för hela din arbetsdag?

Kan jag lämna jobbet på min rast?​

SVAR: Ja. Rast betyder avbrott i den ordinarie arbetstiden. Rast är obetald tid och räknas inte in i den ordinarie arbetstiden. Du är inte skyldig att stanna kvar på arbetsplatsen under rasten.

Får jag lön under rasten?​

SVAR: Nej.
 
  • Gilla
maxmsm och 12 till
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Det jag menar är att om elektrikern spenderat två dagar hos kunden (går ej att att tryck in något mindre jobb) så kommer firman att fakturera för 16h alldeles oavsett om han tagit lunch eller inte. Dom har en lönekostnad för två dagar - dessa kommer kunden att få betala för på antingen det ena eller det andra sättet.
Då ska de väl fakturera för 14h…
 
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Hantverkaren jobbade 07.30 - 15.00 hemma hos kunden. Står tydligt i tråden.
Han utgår ju naturligtvis från en lokal där man byter om osv,kanske bilen står där också,oklart avstånd från utgångspunkt. Men den inte hemma hos kund
 
R rogermagnusson4 skrev:
Han utgår ju naturligtvis från en lokal där man byter om osv,kanske bilen står där också,oklart avstånd från utgångspunkt. Men den inte hemma hos kund
Inte alls oklart. 10min ifrån kunden. Står också i tråden. Läser du inte?
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Vem ska annars betala för den tiden? Antingen fakturerar entreprenören för hela arbetsdagen alternativt så fakturerar dom för mindre timmar men till ett högre timpris. Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.
Du kan inte på allvar tro på det du säger ? Lunchen är även obetald tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Vem ska annars betala för den tiden? Antingen fakturerar entreprenören för hela arbetsdagen alternativt så fakturerar dom för mindre timmar men till ett högre timpris. Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.
Lunch ingår inte i arbetstid och skall inte faktureras. Jobbar du 7.00-16.00 då är du på jobbet 9 timmar men har betalt för 8, en timme är lunch och frukost.
 
  • Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
M MrJiVe skrev:
Brukar vara brukligt att betala till och från firman, om inget annat avtalas. Han ska tillbaka med, då blev kl. 15.15. Sedan ska det oavsett laddas med nytt materiel i bilen, säg 30 minuter. Faktureras, det tar lite tid kanske 15 minuter, fixas med ROT? 15 minuter...... Tycker personligen inte den extra halvtimmen/timmen är något att bråka om.
De enda som skulle kunna bråka om det är skatteverket som ger rot-avdrag för jobb som inte skedde i hemmet. Men ärligare för kunden att bara betala sin ställtid och inte schablon genom högre timpris. För hur vi än vänder oss ska elektrikern ha lön för 16h för jobbet som tog all arbetstid under två dagar.
 
  • Haha
jbr och 1 till
  • Laddar…
Scanian Scanian skrev:
De enda som skulle kunna bråka om det är skatteverket som ger rot-avdrag för jobb som inte skedde i hemmet. Men ärligare för kunden att bara betala sin ställtid och inte schablon genom högre timpris. För hur vi än vänder oss ska elektrikern ha lön för 16h för jobbet som tog all arbetstid under två dagar.
....skulle också vilja sluta 15.00 varje dag till full lön.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Inte alls oklart. 10min ifrån kunden. Står också i tråden. Läser du inte?
Nej jag läser inte ,det finns rimliga orsaker,som att köpa material,deponi osv, synd här verkar ju vara att det inte kommunicerats tillräckligt
 
  • Gilla
Eisen13
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Får inte du lön för hela din arbetsdag?
Jo för 8h som arbetstiden är… för tiden jag äter lunch får jag inte betalt den tiden ligger utanför de 8h så en vanlig dag när jag har en timme lunch så är jag på jobbet 9h och får betalt för 8h … Det är nog det vanligaste….😀
 
  • Gilla
maxmsm och 6 till
  • Laddar…
R rogermagnusson4 skrev:
Nej jag läser inte ,det finns rimliga orsaker,som att köpa material,deponi osv, synd här verkar ju vara att det inte kommunicerats tillräckligt
Finns svar ang material, deponi osv också i tråden. Är nog bättre att du läser innan du svarar.
 
  • Gilla
mansjo och 4 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
ag är arbetsgivare, och betalar lön för producerad tid. Däremot är det kutym med 1-2 koratre fikarraster på betald arbetstid, normalt ca 15min/st. Denna står vi för, för att vi vill, inte för att vi måste
Du menar att vi, kunder, står för det ;-) ... tillslut menar jag när allt är debiterat och fakturerat... ;-) eftersom så långe Du går med vinst så var det ju vi som betalade - eller hur? :)

//
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.