F Fazt skrev:
Det är väl ganska enkelt. För en vettig dagbok och bilägg den till fakturan så är problemet löst. Hade TS elektriker skrivit tydligt vad han gjort mellan 15 och 16 så hade tråden inte existerat. Detsamma gäller samtalen till ditt kundcenter.
Mitt problem är att jag har 30 tecken på mig att skriva ihop allt jag gjort, urkasst system och det är som det är, som tur är så har jag god kontakt med en stor majoritet av mina fasta kunder och det blir aldrig problem men just vårt system är urdåligt, därav samtalen under bl.a jour. Jag kan inte göra ett skvatt åt det. Få in felsökning, allt man gjort, plus återvinning etc. Det går helt enkelt inte. De på kundcenter fattar inte det och skiten landar i våra knän tillslut. Då får man sitta och plittra ihop ett mail med allt man gjort och det är vad det är. Nån dag blir väl vårt system bättre också hoppas jag :D

Rätt många duktiga hantverkare är mer jobborienterade, de fokuserar på själva jobbet, att göra det så bra de kan. Det administrativa, är ofta en svaghet hos många riktigt duktiga hantverkare. Det är så det är. Få är duktiiga på att göra precis allt perfekt. Därav det jag sade i min tidigare post som somliga skrattar åt. Man måste liksom ha jobbat i olika brancher för att förstå de som jobbar mitt i skiten. Hur de fungerar. Gör man väl det, och ser resultatet.. Så är det inte så mycket att fundera över. Blev det bra, eller inte? Sitta som en förståsigåare som tycker allt borde skötas på ett visst sätt, gör skiten själv istället. Eller jobba som elare, rörmokare, svetsare eller whatever. Se verkligheten så som den är. Jag är 100% övertygad om att alla duktiga hantverkare gör sitt absolut bästa out there. Sen finns det undantag såklart men meh, säg den kommunpolitiker som inte är korrupt?

Jag jobbade som storkökstekniker över norrbotten/västerbotten i ett gäng år förr, skitkul jobb! Däruppe fattade faktiskt kunderna att.. Det tar tid. Väldigt sällan tjafs. 5h mellan Luleå och Hemavan med bra före. Sen 5h hem, mycket på övertid såklart, aldrig ett problem.

Härnere i södra landet så är folk helt dumma i huvudet. VA!? 2h KÖRTID?!? VAAA?!?!?! Joo.. men.. det smällde på nerfarten från Häggvik och det stod stilla i 1.5H, Sen ska det letas parkering (har ni försökt leta en parkering längs Landsvägen i Sumpan nån gång??) .. Det tog 3h, men jag skrev 2h men det fattar ju undebegåvade kunder inte alls överhuvudtaget.

Jag personligen anlitar alltid en hantverkare som gör ett bra jobb, punkt. Jag vet, att de flesta seriösa skriver ner tider och fakturerar mindre. Det är så vi hantverkare som månar om kunderna gör.
 
  • Gilla
zapy och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och framför allt, en servicegubbe som varit på en gammal anläggning har fått i huvudet vad som är i skåpet och vet till nästan 100 % var felet är. Och inte en ny som ska leta överallt, det är timmar som känas där.
Exakt. Man betalar för, och vidhåller en kunskap. Vilket är priceless. Få svennar att fatta det dock.. kommer aldrig att hända :D
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MoggePogge skrev:
Finns väl ingen arbetsgivare som betalar lunchtimmen. Nu får du ge dig!
Ska man hårddra det så finns det.... Dock ingen timme. När frun va på sjukhuset hade de vid vissa pass måltidsuppehåll som då innebar att de åt kort lunch på arbetstid, när verksamheten tillät. Något den oftast inte gjorde så det blev ofta ett helt pass utan måltid. Ja utan kafferast eller wc besök också.
Men det normala är ju att arbetsgivaren inte betalar tiden som den anställde äter lunch.
 
  • Gilla
Plåtis22
  • Laddar…
E El görs av elektriker skrev:
Om det var enkelt jobb varför gjorde du inte det själv! Klaga går bra hur är dina arbetsdagar vad jobbar du med!
Spelar väl ingen roll om jobbet var enkelt eller kräver en kärnfysiker. Om man säljer timmar löpande, så debiterar man arbetade timmar, punkt. Annars lämnar man fastpris, elelr tar upp alals idokostander man har för avsikt att debitera utöver det förmedlade timpriset.
 
  • Gilla
LMagnus och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Får du lön när du käkar lunch?
J Jesper Karlsson3 skrev:
Vem ska annars betala för den tiden? Antingen fakturerar entreprenören för hela arbetsdagen alternativt så fakturerar dom för mindre timmar men till ett högre timpris. Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.
Du själv! Det är bara hantverkare som tycker de ska ha betalt för att inte jobba. Men det är väl just inte jobba de sysslar med mest nu för tiden när iaf hantverkare i Stockholm verkar ha hur mycket tillgänglighet som helst.
 
  • Gilla
LMagnus och 2 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Ska man hårddra det så finns det.... Dock ingen timme. När frun va på sjukhuset hade de vid vissa pass måltidsuppehåll som då innebar att de åt kort lunch på arbetstid, när verksamheten tillät. Något den oftast inte gjorde så det blev ofta ett helt pass utan måltid. Ja utan kafferast eller wc besök också.
Men det normala är ju att arbetsgivaren inte betalar tiden som den anställde äter lunch.
Numera men inte alla företag, på vissa verkstäder och kontor så ska det stämplas ut för lunch, finns t-o-m byggföretag som har så. Men på servicuppdrag, då blir det svårt att stämpla.
 
S
Ö Örnie69 skrev:
Mycket vanligt att hantverkare sitter och häckar på någon ÅF som bjuder på frukost. De är då och” handlar”. Detta har jag själv sett då handlar där själv till offentlig verksamhet. En del kör o kollar 2 jobb , ”handlar” till två jobb och tar betalt för 2jobb på tex 8timmar och debiterar totalt 16timmar till två kunder. Detta på en arbetsdag..
Så den timmen ska du vara glad om det bara är den du överbetalar…
Vågar inte ens spekulera i hur många miljarder som mjölkas ur stat och kommun(dina skattepengar) av oseriösa hantverkare. Detta verkar vara mer en regel än undantag tyvärr.
Jobbar offentligt säger du? Lite självinsikt hade varit trevligt då i så fall.

Jag har jobbat otroligt mycket åt, och i, offentlig verksamhet och ser vilka enorma summor som slösas bort.

Allt från att någon chef vill möblera om på rummet för att det ska kännas mer ”harmoniskt” (och en möblering för en chef drar med sig i stort sett alla hantverkargrupper) sedan har vi oändliga fikaraster, för att inte tala om den sjuka flextiden som bara verkar fungera åt ena hållet, dvs sluta tidigare.

På det har vi en hel del beslut som fattas pga inkompetens eller för att man vill ”verka handlingskraftig”. Sedan har vi kurser, och möten, och sedan ett möte om mötet. Och lite workshops.

Och vad är det som händer när året börjar ta slut och man märker att det finns kvar pengar i budgeten? Jo då ska det eldas pengar om så behövs. Pengarna måste ta slut till varje pris, annars kanske dom får mindre pengarna nästa år.

Sen köper vi lite konst på det för några hundra tusen.

Offentlig verksamhet i ett nötskal.

Att en hantverkare tar en kaffe på grossen i 10 minuter när han ändå är där och handlar är en piss i rymden i jämförelse.

Men det är kul att betala skatt.
 
K kurlakarl skrev:
Han var hos mig 0730-1500. Kan gå med på att börja betala från 07 för han ska lägga arslet i bilen och köra en bit. Men tiden från 15-16 känns inte rätt att betala för faktiskt, dessutom i två dagar.

Annars är jag nöjd med jobbet, en ung kille som nog ganska nyss lämnat lärlingsstadiet men som var lätt att kommunicera med, proffsig och kom med förslag på bra lösningar och berättade om hur slutresultatet skulle bli. Inte stött på det hos en hantverkare innan, men gissar att elektriker är de lite skarpare knivarna i hantverkarlådan eftersom det väl ändå kräver viss form av läshuvud med grundläggande ellära. Så tänker inte krångla alldeles för mycket kring fakturan men ska ringa hans chef och höra deras motivering så får det väl bli som det blir!
Han skulle ha maskat lite och åkt kvart i fyra.
Dock är väl den anställdes arbetstid 7-16. Han ska utgå från firman 7:00 och sluta jobbet / åka hem 16:00. Låt säga att elektrikern skulle åka från kund 16:00 åka ner till firman i rusningstrafik. Slänga sopor osv då kommer han inte ifrån jobbet förren 17:00 då är man uppe i tio timmar. Vill kunden att man ska knacka på dörren klockan sju så lär han plocka i allt i bilen och åka då kanske 20-30min innan sju. Ja då är det nästan 11 timmars arbetsdag

Tror att många skulle behöva jobba som hantverkare en månad för att förstå hur verkligheten är.
 
  • Gilla
  • Haha
johnniemalm och 6 till
  • Laddar…
S sarkvik skrev:
Jobbar offentligt säger du? Lite självinsikt hade varit trevligt då i så fall.

Jag har jobbat otroligt mycket åt, och i, offentlig verksamhet och ser vilka enorma summor som slösas bort.

Allt från att någon chef vill möblera om på rummet för att det ska kännas mer ”harmoniskt” (och en möblering för en chef drar med sig i stort sett alla hantverkargrupper) sedan har vi oändliga fikaraster, för att inte tala om den sjuka flextiden som bara verkar fungera åt ena hållet, dvs sluta tidigare.

På det har vi en hel del beslut som fattas pga inkompetens eller för att man vill ”verka handlingskraftig”. Sedan har vi kurser, och möten, och sedan ett möte om mötet. Och lite workshops.

Och vad är det som händer när året börjar ta slut och man märker att det finns kvar pengar i budgeten? Jo då ska det eldas pengar om så behövs. Pengarna måste ta slut till varje pris, annars kanske dom får mindre pengarna nästa år.

Sen köper vi lite konst på det för några hundra tusen.

Offentlig verksamhet i ett nötskal.

Att en hantverkare tar en kaffe på grossen i 10 minuter när han ändå är där och handlar är en piss i rymden i jämförelse.

Men det är kul att betala skatt.
...och annars mår du bra?
 
M mojjen skrev:
Jo men alla företag räknar in beräknad beläggningsgrad i sin taxa. Ingen kan ah 100% beläggning, undantaget när man går på en entreprenad, där man börjar och slutar på arbetsplasten varje dag. Summan kanske blir den samma, man går ut med en låg timpeng och debiterar sen tid som inte hör hemma hos kund, vilekt inte är rätt. Eller så har man en högre timkostand som tar höjd för beräkand beläggningsgrad, overhead mm. Det är det enda ärliga.

Det enda jag är en förspråkare av, är att, så länge det är kommunicerat debitera tid i bil, OM VI INTE debiterar ställkostnad, milkostand etc. Dock väldigt vanligt att det blir dubbeldebierat, med både en startkostand, och sen öevrdebiterat där man som kund sakll stå för shoppingturer, retur på verskatn mm. Har man en startkostand, så skall tiden gälla när man tar i kundens handtag.
Det där är inte sant. Jag har jobbat en faslig massa år som tekniker utan beräknad beläggningsgrad. Byggt en massa restaurangkök på löpande. Jobbat som elare utan beräknad beläggningsgrad. Jobbar nu som hissgubbe utan beräknad beläggningsgrad förutom insålda uppgraderingar som går på fast-tid vilket jag alltid själv beräknar.

Allt tar den tid det tar, så är det bara. Skitfirmor försöker säkert dubbelfakturera osv, jag personligen har aldrig någonsin arbetat åt en sådan firma. Jag vägrar. Jag i mitt arbetssätt eftersträvar alltid kvalitet och nöjd kund, thats it. Hade jag drivit egen firma idag hade jag förmodligen piskat in samma tänk i de anställda. De som gråter.. gå hem, in med nästa. Man måste ju för fan ha yrkesstolthet! Lura kunder.. det är att förlora kunder på sikt och det har aldrig varit för mig.
 
  • Gilla
labbaas och 3 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
En arbetsdag 7-16 är ju 9 timmar, så var han där så stämmer ju 16 timmar eftersom han dragit av 1h lunch varje dag.
Var fick du informationen om att elektrikern startade kl 7 och höll på till kl 16? Han som startade tråden verkar ju inte tycka det
 
  • Gilla
Paeriskaap
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
För tydlighet kring arbetsdagarnas längd och ifall fakturan gäller tex restid etc, så finns det specificerat en avgift för att åka ut till kund. Elektrikern var här mellan 07:30 - cirka 15:00 med en timmas avbrott för lunch mitt på dagen. Förstod att han började jobba 07:00 och körde strax därefter ut till mig vilket är i samma mindre stad som firman, cirka 10min bort. Det var ett enkelt jobb med att lägga slangar, spika dit dosor och borra hål i träreglar så inget direkt att plocka och greja med före och efter jobbet.
Skulle ändå säga 16 timmar är helt okej utifrån dom tiderna du skriver. Han behöver göra inköp av material, han har administration kopplat mot jobbet han utförde och sedan fakturering eller anser merparten alla som skrivit i tråden att alla hantverkare ska göra det på sin fritid. Om så är fallet kan man undra hur folk nedvärderar hantverkare och dess familjer.
 
  • Gilla
  • Haha
johnniemalm och 1 till
  • Laddar…
S
jbr jbr skrev:
...och annars mår du bra?
Har svårt för höga hästar.
 
Jag måste säga att det verkar helt befängt att en elektriker tror att dom ska kunna fakturera tid för att åka och handla grejor som behövs. Jag förväntar mig att en elfirma har grejor för jobbet (som dom naturligtvis sedan säljer till mig med påslag.) Om dom inte klarar att beställa grejor med tillräcklig framförhållning utan behöver åka iväg och handla när dom ska komma och jobba är det inte någon tid jag tänker betala för. Jag betalar inte heller för tiden dom städar bilen efter jobbet eller tvättar blåstället eller tusen andra sysslor som man måste göra som företagare. Sånt kallas "omkostnader" och det betalar man från den marginal man har på timavgiften. Därmet är det också i ens eget intresse att vara så effektiv som möjligt. Fattar inte hur man kan anse att kunden ska stå för det. Om elektrikern vill ta betalt för att åka och handla så kan jag lika gärna göra det själv och handla de grejor som behövs.

Jag har nu aldrig anlitat nån elektriker eller annan hantverkare i Sverige eftersom jag bott i USA men jag har aldrig hört talas om att nån betett sig så där där.
 
  • Gilla
  • Haha
aleann och 7 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Kan tycka att en elektriker som åker på ett på förhand specificerat mindre jobb borde ha med sig tillräckligt med slang, dosor och tråd i grundutrustningen i bilen utan att behöva åka och handla.
Så är det bland rätt seriösa. Min elektriker får veta vad han ska göra. Och han har sitt lager i sin bil.

2 ggr kort efter varandra så handla det om nya spottar i köket, andra nydragning av spottar utomhus. Fanns bara tid för arbete på plats hos mig och det var verklig tid hos mig. Och självklart körning från sitt hem till mig.

Rörmokaren likadan, han körde inom mig och räknade ihop allt han behövde och passa på att handla det när han körde förbi grossisten. Han fakturera bara för arbetad tid här faktiskt. Hade köpt att han lagt en timme på att hämta saker men ingenting.

Kommer bli likadant nästa gång elektrikern kommer, kommer be om en offert för källaren och förklara exakt vad som ska göras. Sen får han absolut ta betalt för att köra iväg och handla det om han inte har allt i sin bil.

Men för rätt svar så nej de får inte fakturera för sin lunch, den är obetald vare sig han är anställd eller inte.
 
  • Gilla
RutigaRutger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.