87 737 läst · 566 svar
88k läst
566 svar
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Återigen, kunden betalar inte elektrikerns lön, det gör företaget.J Jimmi Schiöler skrev:Skulle ändå säga 16 timmar är helt okej utifrån dom tiderna du skriver. Han behöver göra inköp av material, han har administration kopplat mot jobbet han utförde och sedan fakturering eller anser merparten alla som skrivit i tråden att alla hantverkare ska göra det på sin fritid. Om så är fallet kan man undra hur folk nedvärderar hantverkare och dess familjer.
Företaget betalar den anställdes lön och den anställde jobbar enligt avtalad arbetstid och med avtalade arbetsuppgifter.
Om elektrikern förväntas utföra arbetsuppgifter på sin fritid så är det är en sak mellan företaget och elektrikern att reda ut.
Du förväntar dig alltså att en elektriker har ett lager med 1000-tals produkter, i bilen? Brukar du se snickare som åker runt med brädgården på taket?lutorm skrev:Jag måste säga att det verkar helt befängt att en elektriker tror att dom ska kunna fakturera tid för att åka och handla grejor som behövs. Jag förväntar mig att en elfirma har grejor för jobbet (som dom naturligtvis sedan säljer till mig med påslag.) Om dom inte klarar att beställa grejor med tillräcklig framförhållning utan behöver åka iväg och handla när dom ska komma och jobba är det inte någon tid jag tänker betala för. Jag betalar inte heller för tiden dom städar bilen efter jobbet eller tvättar blåstället eller tusen andra sysslor som man måste göra som företagare. Sånt kallas "omkostnader" och det betalar man från den marginal man har på timavgiften. Därmet är det också i ens eget intresse att vara så effektiv som möjligt. Fattar inte hur man kan anse att kunden ska stå för det. Om elektrikern vill ta betalt för att åka och handla så kan jag lika gärna göra det själv och handla de grejor som behövs.
Jag har nu aldrig anlitat nån elektriker eller annan hantverkare i Sverige eftersom jag bott i USA men jag har aldrig hört talas om att nån betett sig så där där.
När skall allt ditt material/grundutrustning ha hamnat i bilen då? Skall han handla dina grejjer på föregående jobbs räkning?K kurlakarl skrev:
Ok, men vad är ditt uplägg med din arbetsgiavare?. Får du bara lön för de timamr du kan fakturera. eller får du lön även för timmar som inte är fakturerade, sett över hela året? Startar debiteringen ute hos kund, eller innan?A aleann skrev:Det där är inte sant. Jag har jobbat en faslig massa år som tekniker utan beräknad beläggningsgrad. Byggt en massa restaurangkök på löpande. Jobbat som elare utan beräknad beläggningsgrad. Jobbar nu som hissgubbe utan beräknad beläggningsgrad förutom insålda uppgraderingar som går på fast-tid vilket jag alltid själv beräknar.
Allt tar den tid det tar, så är det bara. Skitfirmor försöker säkert dubbelfakturera osv, jag personligen har aldrig någonsin arbetat åt en sådan firma. Jag vägrar. Jag i mitt arbetssätt eftersträvar alltid kvalitet och nöjd kund, thats it. Hade jag drivit egen firma idag hade jag förmodligen piskat in samma tänk i de anställda. De som gråter.. gå hem, in med nästa. Man måste ju för fan ha yrkesstolthet! Lura kunder.. det är att förlora kunder på sikt och det har aldrig varit för mig.
Det är ytterst sällsynt att en anställd kan fakturera 100% av sin avlöande tid. Självkalrt möjligt. Man kan vara timanställd och ha ett sådant uplägg. Jag förutsätter att det i sådana fall är lönemsässigt lukrativt sätt till timlön. Din inställning är dock helt rätt
Menar du att man ska fakturera tid till kunden för administration och fakturering?J Jimmi Schiöler skrev:Skulle ändå säga 16 timmar är helt okej utifrån dom tiderna du skriver. Han behöver göra inköp av material, han har administration kopplat mot jobbet han utförde och sedan fakturering eller anser merparten alla som skrivit i tråden att alla hantverkare ska göra det på sin fritid. Om så är fallet kan man undra hur folk nedvärderar hantverkare och dess familjer.
"Han var väl inte här riktigt hela dagar men nästan 2 arbetsdagar". Som sagt, det var så jag tolkade det initialt med den dåliga informationen vi hade i början.P Peter Håkansson1 skrev:
Men det stod väl inte i fakturan att det var någon särskild text för någon lunch eller har jag missat något där som du tydligen har läst.jbr skrev:Återigen, kunden betalar inte elektrikerns lön, det gör företaget.
Företaget betalar den anställdes lön och den anställde jobbar enligt avtalad arbetstid och med avtalade arbetsuppgifter.
Om elektrikern förväntas utföra arbetsuppgifter på sin fritid så är det är en sak mellan företaget och elektrikern att reda ut.
Sen är det väl ändå väldigt många som driven en eget med sig själv som ända anställd. Eller har jag missat något igen.
DU är konsult! Elektriker är kompetensintensivt arbete det med ansvar och egenkontroller! Varför klaga känns det bättre! Skola om dig och läs in behörigheten! ALLA ÄR EXPERTER VARFÖR ÄR NI INTE ELEKTRIKER DÅ!K kurlakarl skrev:Vilket lustigt namn du har. Som bekant får man inte göra elinstallationsarbete utan att vara elektriker, och jag vill göra rätt. Jag har själv byggt garaget han drog el i så jag hade nog löst att dra slang och sätta dosor också bara det vore tillåtet.
Mina egna arbetsdagar faktureras inte i tid utan per uppgift då jag har ett kompetensintensivt arbete, jag vet inte vad du vill säga med den frågan.
Men det är ju förmodligen en hel del saker som bara behövs hemma hos dig? Du måste ju betala för det på något sätt, antingen inbakat i timpriset eller för tiden det tar.M mojjen skrev:
Det mest rättvisa är att du betalar för den exakta tiden.
Vaaaaa, det var det dummaste jag någonsin har hört.J Jesper Karlsson3 skrev:
De ska väl inte ta betalt för lunchen, det är ingen arbetstid, det hade jag aldrig accepterat. Det man ska betala för, det är arbetad tid inget annat.
Timlön utgår väl när man arbetar, inte när man är på lunch?J Jesper Karlsson3 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 275 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 275 inlägg
Tja, själv satte jag mig på ett tåg ikväll för att åka till en annan stad 20 mil bort. Gissa hur mycket kunden faktureras för min restid och gissa hur mycket jag får betalt.F Frångolvtilltak skrev:Han skulle ha maskat lite och åkt kvart i fyra.
Dock är väl den anställdes arbetstid 7-16. Han ska utgå från firman 7:00 och sluta jobbet / åka hem 16:00. Låt säga att elektrikern skulle åka från kund 16:00 åka ner till firman i rusningstrafik. Slänga sopor osv då kommer han inte ifrån jobbet förren 17:00 då är man uppe i tio timmar. Vill kunden att man ska knacka på dörren klockan sju så lär han plocka i allt i bilen och åka då kanske 20-30min innan sju. Ja då är det nästan 11 timmars arbetsdag
Tror att många skulle behöva jobba som hantverkare en månad för att förstå hur verkligheten är.
Jag har även åkt hemifrån lördag efter för att vara framme hos kund söndag morgon för att jobba. Hem kom jag natten mellan fredag och lördag runt midnatt.
Så nog finns det fler som har det så.
Jag tycker det är rimligt att hantverkaren har betalt för tiden det tar att resa till/från mig och för att köpa in material (om det görs juste), men jag tycker inte det är rimligt att fakturera fler timmar och jag tycker inte det är rimligt att jag ska betala för fler timmar bara för att jag var nöjd med det arbete som vi kommit överens om.
Men du säger ju det. Är kunden nöjd? Har man god kommunikation med kunden och förklarar eller ej?F FredIsak skrev:Jag hoppas att ingen betalar om de inte är nöjda med beställt och utfört arbete.
Vart anser du gränsen går när man ska ”strunta” i någon timme hit eller dit? 1 h, 2 h, 3 h,…?
(Precis som på restaurang är det jag som kund som väljer när man betalar dricks (och hur mycket) för god mat och bra service)
När du är ute och käkar.. (Jag har gjort ett antal år på restaruanger också, skitroligt jobb!), om du är njasådärnöjd med servicen och maten, ge ingen dricks. Inget konstigt med det. Skillnaden är dock att du läser menyn, ser ett fast pris och kör på det. Du kan inte jämföra det alls med ett jobb som hantverkare gör.
Ett exempel. Min stuga uppe i Alvik i Luleå. Gammal timring från 1910, jättefin! Jag ville bygga upp en gäststuga på tomten och hade inte alls tid själv. Visar sig att.. det gick inte alls att lägga en grund. Marken var för våt så det måste pålas och hela skiten blev 3 gånger dyrare. Precis som på en restaurang så gnällde jag som en kärring och så vidare.. NOT!!! för helvete. Jag betalade och såg glad ut, för killarna löste problemet, jag fick problemet förklarat för mig och det var inte så mycket att fundera över. Shit happens liksom.
Jag är så jäkla glad över att jag inte arbetar mot privatpersoner längre. De är det värsta klientelet man kan ha.Skitsnåla, skitnödiga individer utan kunskap som bara tjafsar, tid som kunde vara produktiv istället. Inte menat mot dig FredIsak, utan mer generellt mot alla hobbytyckare som inte kan ett skit och därför tar in firmor för att göra det som de inte klarar av, som de sedan klagar på som riktiga män och sedan skriver på internet om. Jag vill skriva "Jävla patrask", men jag låter bli. Som norrbottning blir jag bara... "suckar tungt".