1 416 läst · 19 svar
1k läst
19 svar
Rimlig tidsåtgång murning!?
Sida 1 av 2
Hur många arbetstimmar är rimligt att en (eller snarare 2) yrkesskicklig erfaren murare kräver för endast murnings-momentet av ett dubbelgarage på 6,5x6m inklusive gavlar där yta motsvarande 2 portar, en dörr och 2 mindre fönster försvinner?
Jag har fått ett förslag av en murare jag vet är duktiga men fick en smärre chock. Kan inte föreställa mig var all tid krävs. Men kanske är det jag som är okunnig?
Jag har fått ett förslag av en murare jag vet är duktiga men fick en smärre chock. Kan inte föreställa mig var all tid krävs. Men kanske är det jag som är okunnig?
Jag kan börja med att säga att mitt svar bygger inte på erfarenhet av något annat än Youtube men den erfarenheten börjar i och för sig bli ansenlig.
Det beror på vad du murar med antar jag? Men om vi pratar tegelstenar av ordinarie storlek och att väggarna är 1 tegelsten tjocka och grunden är klar....
Du ska handla material, köra dit det med lastbil, blanda murbruk, mura det du beskrev och sen efterarbete/städa.
Du skriver inte hur höga väggarna är men jag drar till med 2,5 meter. Vad kan det bli i kvadratmeter? Säg 50 kvm... det går enligt Google åt 66 tegelstenar per kvadratmeter så typ 3000 stenar.
Det lär ta ett tag. Det är en del mätande och trixande med snören och allt vad det är också.
En vecka för två murare tror jag inte är några problem alls. Men jag gissar att du fick en offert på kanske 200 arbetstimmar.
Det beror på vad du murar med antar jag? Men om vi pratar tegelstenar av ordinarie storlek och att väggarna är 1 tegelsten tjocka och grunden är klar....
Du ska handla material, köra dit det med lastbil, blanda murbruk, mura det du beskrev och sen efterarbete/städa.
Du skriver inte hur höga väggarna är men jag drar till med 2,5 meter. Vad kan det bli i kvadratmeter? Säg 50 kvm... det går enligt Google åt 66 tegelstenar per kvadratmeter så typ 3000 stenar.
Det lär ta ett tag. Det är en del mätande och trixande med snören och allt vad det är också.
En vecka för två murare tror jag inte är några problem alls. Men jag gissar att du fick en offert på kanske 200 arbetstimmar.
Tusen tack för ditt svar. Intressant och givande.Farstatjej90 skrev:
Jag kan börja med att säga att mitt svar bygger inte på erfarenhet av något annat än Youtube men den erfarenheten börjar i och för sig bli ansenlig.
MEN jag borde naturligtvis sagt att det är isolerade lecablock som det handlar om mitt fall. Ursäkta.
Har du eller någon annan en uppskattning där?
Det blir cirka 20 löpmeter vägg gånger 2.5m höjd plus 2 gavlar. Så ungefär 65m2 yta borträknat portar.
Edit: och grunden är helt klar ja. Gjuten platta.
😀
Men vad är måtten på blocken?🤔
Det gjorde jag för första gången, för några år sedan. Ett väldigt lätt jobb som vilken noggrann amatör som helst klarar av. Riktigt roligt också för jag såg resultatet av slitet omedelbart.
3x6x3m 2.2m högt + uttag för två fönster. Tog nog tre dagar. Men då mätte jag noggrant hela tiden så det skulle bli rakt och fint. Några specialare för hörnen använde jag inte. Finns det?
3x6x3m 2.2m högt + uttag för två fönster. Tog nog tre dagar. Men då mätte jag noggrant hela tiden så det skulle bli rakt och fint. Några specialare för hörnen använde jag inte. Finns det?
Jag hade en sådan släde. Den funkade väldigt bra när det var långa raksträckor. Jag gjorde detta ensam men hade vi varit två hade det underlättat, för bruket torkade i släden medans jag staplade block.B b8q skrev:
Tack för din input. Detta stärker ju min uppfattning om att 110st offererade arbetstimmar är för mycket.Intet skrev:
Det gjorde jag för första gången, för några år sedan. Ett väldigt lätt jobb som vilken noggrann amatör som helst klarar av. Riktigt roligt också för jag såg resultatet av slitet omedelbart.
Tyvärr har finja ersatt isolerblock bas med en mer komplicerad och dyrare serie "exakt" ja. Där tvingas man använda specialblock i hörn etc tror jag.
Nej det är en vanlig tidsättning du har fått om du ska ha yrkesfolk till det…P plan-g skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 091 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 091 inlägg