Hej!

Jag har stött på patrull på vårt hus... Det är en timmerstomme från 1850 där en del av huset hade bytt panel. Mäklaren sa att det var i förebyggande syfte och ingen skada skulle finnas på stommen. Jag blev dock rätt förvånad när jag rev masoniten på innersidan av denna vägg och såg att timmret var helt sönderruttnat så att jag såg cellplasten bakom. Ett hål genom väggen helt enkelt. DEtta ledde till att jag fick byta ut timret, syllen hade dock klarat sig. Jag fick byta timmret totalt 4 meter långt och 1,5 meter högt. "Hantverkaren" hade helt enkelt byggt för det ruttna timret och dolt allt detta. Orsaken till skaden var att fönstrets underbleck varit helt felaktigt.

Vad skulle ni uppskatta för prisreducering i detta fall?
 
O
Vad är du ute efter?
Har du köpt ett hus och upptäckt ett fel?
Gjorde du någon besiktning när du köpte huset?

Är det så att du fiskar efter dolt fel?
Tror i så fall att det kan vara tufft att få ut någonting alls..
 
Säljaren har gått med på prisreducering, jag vet inte riktigt vad jag ska lägga fram för förslag.
 
Jag förstår inte riktigt omfattningen av problemet. 4m låter ju iofs allvarligt om det är i en oavbruten sträcka.

Vad jag är ute efter är hurpass allvarligt var det för huset, riskerades husets stabilitet?

det är ju inte ovanligt att det kan finnas diverse dolda hål i bärande timmerkonstruktioner, när man satt panel. Ex. fönster som flyttats i samband med att man sätter panel, ofta bryr man sig då inte om att sätta igen hålet i timmerstommen. men självklart måste det ju finnas en bärande konstruktion kvar.

Om vi antar att reparationen av detta "bara" handlar om att fylla hålet med timmer, inte att säkra bärigheten. Då tycker jag att materialkostnaden kanske är en rimlig nivå, det är ju ett "fel" som inte har någon betydelse för huset, säljaren är kanppast skyldig att betala, men har tydligen erbjudit sig ändå.

Om det krävs lite mer avancerade byggjobb för att "rädda" huset så beror ju mycket på om detta kvalar in som dolt fel (troligen inte), om det inte gör det så är ju säljarens betalning frivillig, och typ materialkostnaden känns som en rimlig nivå.

Är detta en avslutad affär? Eller håller du på och köper huset?
 
Hus från 1850, då kan man väl förvänta sig i stort sett vad som helst. Har panelarbetet gjorts av eller på uppdrag av säljaren?

Hur mycket har du lagt på timmerbytet? Du får ju en delvis ny stomme, så om du kan få en del av det som lagts ner är det nog bra, när nu säljaren är villig att prisreducera.
 
Konstiga resonemang....
Han har köpt ett hus och fått uppgiften av mäklaren att timret bakom panelen är friskt. Sen visar det sig att halva väggen är helt rutten, och att man dolt detta med nya panelen. Mer eller mindre omöjligt att upptäcka vid besiktning om man inte borrar hål i hela huset. Om det 4 m långt bör det ju åtgärdas rent hållfasthetsmässigt, och utöver detta så är ju insidan förstörd (masonit direkt på ruttet timmer).

Om du gjort arbetet själv skulle jag föreslå materialet + ngn hundralapp/timme du lagt ned. Men detta är min högst personliga åsikt, ingen vetenskap bakom den.
 
Vad tråkigt att bli lurad på det sättet.
Förmodligen en ren lögn som de hoppades aldrig skulle uppdagas.
Skönt att de iaf är villiga att ta ansvar när det väl uppdagades.
 
Rimlig prisreduktion är väl vad det kostar att låta en hantverkare fixa. En ny stomme tillför ju inget värde i huset eftersom den uppgavs vara i bra kondition vid köpet.
 
O
Rent generellt kan det nog vara svårt att få igenom dolda fel i ett hus som är från 1850 Eftersom man brukar resonera vad man kan räkna med. I ett hus från 1850 så kan man nog räkna med att mycket behöver åtgärdas.

I det här fallet så har säljaren redan gått med på prisreduktion. Och det är trevligt! Vad ska prisreduktionen bli?
Jag skulle föreslå kostnaden för att återställa. Men det handlar inte om några större summor

Om säljaren gjort en riktig utfästelse som att stommen är helt frisk, så kanske man kan hitta nånting i hans utfästelse, men just detta har diskuterats i många trådar innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.