Hej alla!

Vi bor i ett nybyggt hus där vi nu tänkt installera en fläktkonvektor (Sabiana/Eveco CRC ECM IO 74) i vårt vardagsrum. Samma VVS:are som färdigställde installationen av BVPn såg till att det var förberett för fläktkonvektor (frikyla), så det borde inte vara en alltför komplicerad installation. Fläktkonvektorn kommer vara placerad ca 3-4 meter ifrån rummet där BVPn är, så det är ingen lång dragning.

Fick ett fast-pris av VVS:arn exkl. ROT eftersom huset är nytt. Landade på totalt 50000 inkl. moms. Lite väl saftigt tycker jag. Innan dess fick jag information från leverantören av fläktkonvektorn på vad alla rördelar och vad konvektorn skulle gå på. Dessa priser är exkl. moms och ej avtalspriser för installtörer. Se nedan:

10715:- för Fläktkonvektor 230V, 6,5kW/+50°C framtemp (CRCECMIO74)
145:- för Kondenstråg för väggmonterad CRC
1765:- för INSUGNINGSGALLER, med filter 90 grader, Carisma
1300:- för LUFTKANAL, insug, 90 grader, Carisma strl 7
1360:- för LUFTKANAL, utblås, 90 grader, Carisma strl 7
1225:- för UTBLÅSGALLER för Carisma strl 7-9, CRSL3-4
1780:- för FLÄKTKONVEKTORSTYRNING, 230V, On/Off, ModBus, EC-m
2675:- för 2-vägsventil TACP20, 210-1150l/h, Ställdon 230V NC

Totalt landar det på ca 21000:- exkl. moms / 26000:- inkl. moms (riktpris, d.v.s. ej avtalspris för VVS:arn) samt VVS:arns kostnad då om ca 24000 inkl. moms (förmodar att han har rabatt på fläktkonvektorn och rördelarna). VVS:arn har räknat med termostatreglering där BVPn sitter och en givare i luftkanalsflödet, vilket då kräver en ventil med 6m kabel. Givaren kommer inte styra cirkulationspumpen utan det blir en brytare på väggen för avslag/påslag under höst/vår. Han kopplar då in en bypass så att vätskan rör sig även om ventilen stängt kylan.

Så vad säger ni? Är detta ett rimligt pris? Bör vi kika på någon annan konvektor? Fråga andra VVS:are om offert?

Redigerat:
F farmis skrev:
Hej alla!

Vi bor i ett nybyggt hus där vi nu tänkt installera en fläktkonvektor (Sabiana/Eveco CRC ECM IO 74) i vårt vardagsrum. Samma VVS:are som färdigställde installationen av BVPn såg till att det var förberett för fläktkonvektor, så det borde inte vara en alltför komplicerad installation. Fläktkonvektorn kommer vara placerad ca 3-4 meter ifrån rummet där BVPn är, så det är ingen lång dragning.

Fick ett fast-pris av VVS:arn exkl. ROT eftersom huset är nytt. Landade på totalt 50.5k inkl. moms. Lite väl saftigt tycker jag. Innan dess fick jag information från leverantören av fläktkonvektorn på vad alla rördelar och vad konvektorn skulle gå på. Dessa priser är exkl. moms och ej avtalspriser för installtörer. Se nedan:

10715:- för Fläktkonvektor 230V, 6,5kW/+50°C framtemp (CRCECMIO74)
145:- för Kondenstråg för väggmonterad CRC
1765:- för INSUGNINGSGALLER, med filter 90 grader, Carisma
1300:- för LUFTKANAL, insug, 90 grader, Carisma strl 7
1360:- för LUFTKANAL, utblås, 90 grader, Carisma strl 7
1225:- för UTBLÅSGALLER för Carisma strl 7-9, CRSL3-4
1780:- för FLÄKTKONVEKTORSTYRNING, 230V, On/Off, ModBus, EC-m
2675:- för 2-vägsventil TACP20, 210-1150l/h, Ställdon 230V NC

Totalt landar det på ca 20900:- exkl. moms / 26000:- inkl. moms (riktpris, d.v.s. ej avtalspris för VVS:arn) samt VVS:arns kostnad då om ca 24000 inkl. moms (förmodar att han har rabatt på fläktkonvektorn och rördelarna). VVS:arn har räknat med termostatreglering där BVPn är och en givare i luftkanalsflödet, vilket då kräver en ventil med 6m kabel. Givaren kommer inte styra cirkulationspumpen utan det blir en brytare på väggen för avslag/påslag under höst/vår. Han kopplar då in en bypass så att vätskan rör sig även om ventilen stängt kylan.

Så vad säger ni? Är detta ett rimligt pris? Bör vi kika på någon annan konvektor? Fråga andra VVS:are om offert?
Jag säger bara GAAAH! Du kommer kunna hitta billigare pris och kanske enklare lösning. Räcker det inte att ha en on/off och ställa fläktstyrkan på själva fläkten?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag säger bara GAAAH! Du kommer kunna hitta billigare pris och kanske enklare lösning. Räcker det inte att ha en on/off och ställa fläktstyrkan på själva fläkten?
Ja, det är ganska saftigt kan jag tycka. Dessutom är inte snickeri/elektriker inkluderad i dessa 50k, utan det tillkommer utöver. Snickeriet står jag för själv med att ta ner vägg, bygga box rund konvektorn, måla, etc. Men en elektriker ska ju dessutom ha ett par tusen också.

F farmis skrev:
Ja, det är ganska saftigt kan jag tycka. Dessutom är inte snickeri/elektriker inkluderad i dessa 50k, utan det tillkommer utöver. Snickeriet står jag för själv med att ta ner vägg, bygga box rund konvektorn, måla, etc. Men en elektriker ska ju dessutom ha ett par tusen också.
Skulle köpa en LLVP som kan går ner till låg effekt istället. Den kan du köra som AC på sommarn och den värme förmodligen snålare än en BVP vissa månader. Hamnar nog under halva priset installerat or klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.